«Εξαφανίσθηκαν» παράνομες χωματερές από την Περιφέρεια Πελοποννήσου

Πρώτη Δημοσίευση: 10/01/2017 17:17 - Τελευταία Ενημέρωση: 10/01/2017 17:17
Μεγάλη μείωση του αριθμού των παράνομων χωματερών στην Περιφέρεια Πελοποννήσου το τελευταίο εξάμηνο δείχνουν τα στοιχεία των υπουργείων Εσωτερικών και Περιβάλλοντος. Το ερώτημα, βέβαια, είναι... πού καταλήγουν σήμερα τα σκουπίδια ολόκληρων νομών, που επισήμως δε διαθέτουν ούτε χωματερή, αλλά ούτε και αδειοδοτημένους χώρους διάθεσης.
Τα «σκήπτρα» στις παράνομες χωματερές έχουν πλέον τα αιγαιοπελαγίτικα νησιά, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου στην "Καθημερινή".
Όπως αναφέρεται στο κείμενο, στις 2 Δεκεμβρίου 2014 η Ελλάδα υποχρεώθηκε να καταβάλει για πρώτη φορά πρόστιμο για τις παράνομες χωματερές. Το πρόστιμο επανυπολογίζεται και καταβάλλεται κάθε εξάμηνο, μέχρι το οριστικό κλείσιμο και την αποκατάσταση και της τελευταίας χωματερής. Η τελευταία ενημέρωση των κοινοτικών αρχών για την πορεία αποκατάστασης των χωματερών έγινε πριν από ένα μήνα, στις 2 Δεκεμβρίου 2016.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα τελευταία στοιχεία, ο αριθμός των ενεργών χωματερών στη χώρα μας έχει πλέον μειωθεί στις 20, ενώ οι κλειστές χωματερές που δεν έχουν ακόμα αποκατασταθεί είναι 46.
Οι υπόλοιπες έξι ενεργές χωματερές βρίσκονται στην Πελοπόννησο. Οι δύο στην Ηλεία (που διοικητικά ανήκει στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας), τρεις στη Μεσσηνία (Μεσσήνη, Τριφυλία, Οιχαλία) και μία στην Αρκαδία (Τρίπολη). Οι δύο τελευταίες περιοχές ανήκουν διοικητικά στην Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Αυτό, λοιπόν, που προκύπτει από τα τελευταία στοιχεία είναι ότι το τελευταίο εξάμηνο ολοκληρώθηκε το κλείσιμο μεγάλου αριθμού χωματερών στην Πελοπόννησο: Στον προηγούμενο απολογισμό, τον Ιούνιο του 2016,  στην Περιφέρεια Πελοποννήσου λειτουργούσαν 13 χωματερές, οι περισσότερες στη χώρα. Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει είναι πού καταλήγουν τα σκουπίδια μεγάλων περιφερειακών ενοτήτων: ορισμένες πόλεις έχουν από καιρό εφαρμόσει προγράμματα ανακύκλωσης και κομποστοποίησης, ωστόσο ακόμα και στις περιπτώσεις αυτές «αποθηκεύονται» μεγάλες ποσότητες υπολειμμάτων. Αυτά στην καλύτερη περίπτωση.
Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου μέσα στις επόμενες ημέρες πρόκειται να πραγματοποιηθεί Περιφερειακό Συμβούλιο για την έγκριση ή μη του νέου περιφερειακού σχεδιασμού. Αν ο σχεδιασμός εγκριθεί, τότε ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή σύμβασης (ΣΔΙΤ) με ιδιωτική εταιρεία που θα αναλάβει τη διαχείριση των απορριμμάτων για όσες περιοχές το επιθυμούν.
 
Υγειονομική «βόμβα» απειλεί την Πελοπόννησο
Από την άλλη πλευρά, υγειονομική «βόμβα» απειλεί την Πελοπόννησο εξαιτίας του χρόνιου άλυτου προβλήματος της διαχείρισης των απορριμμάτων και των παράνομων χωματερών. Πλέον, όπως έχει γράψει το Capital.gr και επισημαίνει σε έρευνα του Τ. Τέλλογλου ο ιστότοπος "inside story", έχει ξεκινήσει το κρυφτούλι με την Κομισιόν ως προς τις ανεξέλεγκτες χωματερές.
Στην Περιφέρεια Πελοποννήσου, δηλαδή, κλείνουν τους χαρακτηρισμένους ως ανεξέλεγκτους χώρους διάθεσης απορριμμάτων και δημιουργούν καινούργιους, οι οποίοι ακόμη δεν έχουν «εντοπιστεί» από τις Βρυξέλλες.
 
Το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου
«Το αστείο στην περίπτωση της Πελοποννήσου», σημειώνει το inside story, είναι πως το πρόβλημα θα μπορούσε να είχε λυθεί με την κατασκευή ενός έργου ΣΔΙΤ με τρία παρακλάδια (σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα), που στην αρχή η σημερινή κυβέρνηση δεν ήθελε –το θεωρούσε φαραωνικό–, αλλά τώρα φαίνεται να αποδέχεται (όπως πολλά άλλα). Ακόμα και ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας, που μέχρι πριν από δύο χρόνια πίστευε ότι η κάθε πόλη θα έπρεπε να διαχειρίζεται μόνη τα σκουπίδια της, δέχεται σήμερα την κατασκευή του εργοστασίου. Απογοητευμένος από την έλλειψη πρωτοβουλιών για τοπικές χωροθετήσεις (που πρέπει να κάνουν οι δήμαρχοι), σήμερα πια πιστεύει ότι «η μόνη λύση είναι η κεντρική διαχείριση».
Το έργο των τριών εργοστασίων είχε ενταχθεί στην προηγούμενη προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ ως ΣΔΙΤ ήδη από το 2005! Όμως μόλις το 2011 εκδηλώθηκε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος –απόδειξη ότι δεν ευθύνεται ο ΣΥΡΙΖΑ αποκλειστικά για την αβελτηρία–, ενώ ο έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου (προσυμβατικός) ολοκληρώθηκε το 2015. Νικητής του διαγωνισμού ανακηρύχθηκε η εταιρεία ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και η σχετική σύμβαση εγκρίθηκε τον Αύγουστο του 2016.
Η ιστορία του έργου της Πελοποννήσου είναι ενδεικτική αυτού που γίνεται σε ολόκληρη την Ελλάδα. Για να μη χωροθετήσουν οι Δήμοι, που φοβούνται το πολιτικό κόστος, χωροθέτησε ο ιδιώτης κατασκευαστής του εργοστασίου με βάση τις δικές του μελέτες.
Και το κράτος όμως καθυστέρησε, καθώς η πολιτική ηγεσία προσπαθούσε να κάνει αρεστή τη λύση της κεντρικής διαχείρισης στα τοπικά της στελέχη που τόσα χρόνια είχαν μάθει αλλιώς. Αν και το Ελεγκτικό Συνέδριο είχε εγκρίνει το έργο πριν από 14 μήνες, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης (Γ. Σταθάκης) το καθυστερούσε.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, για να έχει άλλοθι απέναντι στους ψηφοφόρους της, ζήτησε τα τρία εργοστάσια να μειωθούν σε δύο (σ.σ. άρα το έργο είναι λιγότερο φαραωνικό) και ζήτησε, όσο κι αν φαίνεται περίεργο, να μην επανεπενδυθούν τα κέρδη, όπως προβλεπόταν στη συμφωνία.
Τελικά, στην απόφαση που ελήφθη λίγο πριν από την Πρωτοχρονιά, όλοι συμφώνησαν ότι τα τρία εργοστάσια χρειάζονται.


Προσθήκη νέου σχολίου

CAPTCHA
Σχόλια με υβριστικό και προσβλητικό περιεχόμενο ή γραμμένα με greeklish ή δεν θα δημοσιεύονται. Συμπληρώστε τον αριθμό της εικόνας. Αυτή η ερώτηση γίνεται για να διαπιστωθεί εάν είστε άνθρωπος ή όχι και για την αποτροπή αυτοματοποιημένων υποβολών spam.

Σχετικές Ειδήσεις