Η τελευταία ελπίδα της Επιτροπής που συγκροτήθηκε στην Αρχαία Ολυμπία για να μη «σαλαμοποιηθεί» το έργο
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκης, στις πρόσφατες δηλώσεις του ήταν ξεκάθαρος: Η Ολυμπία Οδός θα ξεκινήσει και πάλι, ως έργο, περίπου τον Απρίλιο του 2013 και θα φτάσει μέχρι την Πάτρα. Για το υπόλοιπο τμήμα θα πρέπει να κάνουμε υπομονή κάποια χρόνια.
Ο αναπληρωτής υπουργός, Στ. Καλογιάννης, στην τελετή παράδοσης του τμήματος Παραδείσια- Τσακώνα, για να «χρυσώσει» το… χάπι, τόνισε ότι η σύμβαση του έργου μπορεί να τροποποιηθεί, αλλά το φυσικό αντικείμενο που αρχικώς περιλαμβανόταν δε θα αλλάξει. Δηλαδή, κάποτε ο αυτοκινητόδρομος θα φτάσει μέχρι την Τσακώνα.
Ακόμα κι έτσι, αν πάρουμε τις διαβεβαιώσεις των υπουργών τοις μετρητοίς, αυτές δεν είναι αρκετές για να κάμψουν τις διαμαρτυρίες. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μαξίμου για την Ολυμπία Οδό η συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με την επιτροπή που συγκροτήθηκε στην Αρχαία Ολυμπία και αποτελούν ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας, οι περιφερειάρχες Δυτικής Ελλάδας Απόστολος Κατσιφάρας και Πελοποννήσου Πέτρος Τατούλης και ο αντιπεριφερειάρχης Ηλείας, Χαράλαμπος Καφύρας.
Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κώστας Τζαβάρας, που είχε αναλάβει και το ρόλο του μεσολαβητή, έλαβε τις προηγούμενες ημέρες τη συγκεκριμένη δέσμευση από τον πρωθυπουργό, σε συνάντηση που είχαν οι δυο τους στο Μέγαρο Μαξίμου.
Εμφανώς ικανοποιημένος από την ανταπόκριση που επέδειξε ο πρωθυπουργός, ο κ. Τζαβάρας έκανε την παρακάτω δήλωση: «Συναντήθηκα στο Μέγαρο Μαξίμου με τον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Του έθεσα το ζήτημα σχετικά με την ολοκλήρωση της Ολυμπίας οδού και του ανέπτυξα τις καταστρεπτικές επιπτώσεις που θα έχει για την Ηλεία η ματαίωση της κατασκευής του τμήματος Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα.
Τόνισα πως η επικείμενη περίοδος της ανάπτυξης του τόπου θα ξεκινήσει χωρίς την Ηλεία να μπορεί να προβάλει και να αξιοποιήσει τα συντριπτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει για την τουριστική και γεωργική ανάπτυξη.
Μόνο η Ηλεία δε θα διαθέτει αυτοκινητόδρομο από όλους τους νομούς της Πελοποννήσου και, επομένως, κανένας επενδυτής δε θα προτιμήσει να κάνει επενδύσεις στο νομό. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται από το κράτος άνισες συνθήκες ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων περιοχών της Πελοποννήσου, με μειονεκτούσα την Ηλεία, παρόλο που διαθέτει τα περισσότερα πλέον πλεονεκτήματα.
Ο πρωθυπουργός προβληματίστηκε επάνω στις απόψεις αυτές και δεσμεύτηκε αμέσως μετά τις γιορτές να δεχθεί την επιτροπή που συγκροτήθηκε στη συνάντηση στην Αρχαία Ολυμπία και να προβεί σε ανακοινώσεις».
Σύμφωνα με πηγές του axiaplus.gr, Γερμανοί και Γάλλοι έφυγαν κατά βάση από το κατασκευαστικό αντικείμενο, κρατώντας τα μερίδιά τους ως προς το τμήμα της παραχώρησης. Δηλαδή, παραιτούνται από το τεχνικό αντικείμενο, το προσφέρουν ως υπεργολαβία, «κλειδώνοντας» προφανώς κάποια συγκεκριμένα περιθώρια κέρδους. Και κρατούν τα μελλοντικά έσοδα του κομματιού της παραχώρησης μέσα από τη λειτουργία των projects, δηλαδή την είσπραξη των διοδίων. Βέβαια, πλέον έχει μειωθεί η ροή μέσω των διοδίων, υπάρχουν προβλέψεις για πτώση κατά 40%-45%, ενώ η νέα εκτίμηση των εσόδων σε βάθος 30ετίας δείχνει συνολικά έσοδα περίπου 3,5 δισ. ευρώ για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και περί τα 7-8 δισ. ευρώ για την Ολυμπία Οδό, αλλά και πάλι έχουμε να κάνουμε με διόλου ευκαταφρόνητα μεγέθη.
Όπως λέγεται, τα κατασκευαστικά μερίδια των Hochtief και Vinci στους δύο οδικούς άξονες πέρασαν εξ ολοκλήρου σε έναν εγχώριο όμιλο, στην Ελλάκτωρ, που πλέον, όσον αφορά στο τεχνικό κομμάτι, είναι ο leader των κοινοπραξιών, καθώς Γάλλοι και Γερμανοί κατείχαν σχεδόν το 50%.