Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
Αρκετοί, όταν διάβασαν ή άκουσαν τα πόσα είπαν πρόσφατα από το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών για το μέλλον των «παγωμένων» μέχρι σήμερα αυτοκινητόδρομων, και ειδικότερα της Ολυμπίας Οδού, θεώρησαν ως ειλικρινή την προσπάθεια να ζωντανέψουν οι δρόμοι που ξεκίνησαν το 2007-2008 και κόλλησαν το 2010-2011. Αυτό για μια μερίδα.
Από την άλλη, υπήρξαν πολλοί που μετέφρασαν τις δηλώσεις «ως μια συνηθισμένη ωραιοποίηση της κατάστασης», αλλά, αν τη βάλουμε κάτω σε αριθμούς, δεν είναι καλή.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σημαντικό που άνθρωποι θα πιάσουν πάλι δουλειά και θα έχουμε σημαντική ανάσα στον τομέα των κατασκευών και των υπηρεσιών που τις συνοδεύουν.
Υπάρχει, λοιπόν, μια γλυκόπικρη γεύση για το τελικό αποτέλεσμα. Πικρά είναι τα συναισθήματα για την Ολυμπία Οδό. Η Ολυμπία μετατρέπεται σε αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Πατρών και χάνει την «οικουμενικότητά της», αφήνοντας την Ηλεία και τη Μεσσηνία για αργότερα.
Στην ημερίδα με θέμα «Αναπτυξιακές πρωτοβουλίες της Ε.Ε. κατά της κρίσης», που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Μέτσοβο το περασμένο Σάββατο, μετείχε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Σταύρος Καλογιάννης, ο οποίος στην παρέμβασή του προσπάθησε να παρουσιάσει το ποτήρι μισογεμάτο. Μεταξύ άλλων, ανέφερε: «H επανεκκίνηση αυτών των έργων αποτελεί προτεραιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών. Ταυτόχρονα, είναι ένα εξαιρετικά περίπλοκο θέμα, καθώς τα έργα είναι σταματημένα επί δύο σχεδόν χρόνια και τα προβλήματα που σωρεύθηκαν πάρα πολλά. Ανακοινώσαμε μία συμφωνία με τους παραχωρησιούχους, με την οποία ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της διαπραγμάτευσης. Έγινε το πρώτο σημαντικό, ουσιαστικό βήμα.
Οι συμβάσεις παραχώρησης κυρώθηκαν από τη Βουλή το 2007 και ενεργοποιήθηκαν το 2008. Σήμερα, όμως, η οικονομική και κοινωνική κατάσταση είναι τελείως διαφορετική. Οι εισροές από τα διόδια έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο 45% σε σχέση με το 2008. Στόχος των διαπραγματεύσεων είναι η προσαρμογή των συμβάσεων στις ανάγκες της σημερινής εποχής.
Κανένα έργο δεν ακυρώνεται. Μεταθέτουμε χρονικά την κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού και του τμήματος Τρίκαλα-Παναγιά του Ε-65, όπου υπάρχουν ακόμα σοβαρές εκκρεμότητες στο ΣτΕ.
Επισημαίνω ότι, παρά τις αναβολές σε ορισμένα τμήματα, θα ολοκληρωθούν σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι, συνολικού μήκους 956 χλμ., που αντιστοιχούν στο 80% του αρχικού κατασκευαστικού αντικειμένου και καλύπτουν το 95% του κυκλοφοριακού φόρτου.
Μέλημά μας είναι η οριστικοποίηση της τελικής συμφωνίας από τη Βουλή, ώστε να γίνει επανεκκίνηση των έργων τα οποία έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική κοινωνία και οικονομία».