Νόμιμη η καταβολή διοδίων στην “Παγωμένη” Ολυμπία Οδό


 

Όλα τα σημαντικά στοιχεία για τη σύμβαση παραχώρησης

 

Συνεχίζεται η κουβέντα μέσα και έξω από τη Βουλή για το θέμα των αυτοκινητόδρομων, κουβέντα που έχει πυροδοτήσει κόντρες, γκρίνιες και ερωτήσεις βουλευτών.
Στο διάλογο, δε, που υπήρξε εντός του Κοινοβουλίου, ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, Στ. Καλογιάννης έδωσε, μεταξύ άλλων, μερικές πολύ σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το κόστος των διοδίων. Ειδικά για την Ολυμπία Οδό, που έχουν γραφτεί πολλά σε σχέση με τα διόδια που έχει αποκομίσει η εταιρεία παραχώρησης. 
Όπως ανέφερε, οι εισπράξεις διοδίων κατά την περίοδο κατασκευής του έργου αποτελούν μέρος του συμβατικού ανταλλάγματος: α. για την κατασκευή νέων τμημάτων του έργου, β. για τη βελτίωση των υφιστάμενων τμημάτων  και γ. για τη λειτουργία και συντήρηση του έργου.
Ως υφιστάμενα χαρακτηρίζονται τα τμήματα Ελευσίνα-Κόρινθος και Πάτρα-Παράκαμψη Πάτρας.
Η δε χρηματοδότηση του έργου από τις τράπεζες έχει σταματήσει, με αποτέλεσμα την αναστολή των εργασιών από τις 23 Ιουνίου 2011.
Στο κρίσιμο ερώτημα, αν δηλαδή από εκείνο το διάστημα έως και σήμερα ο παραχωρησιούχος δικαιούται να λαμβάνει το αντίτιμο των διοδίων παρά την παύση των εργασιών, η απάντηση από τον υπουργό ήταν πως ναι, καθώς η σύμβαση είναι σε ισχύ και ο παραχωρησιούχος έχει το νόμιμο δικαίωμα για την είσπραξη διοδίων.
Με άλλα λόγια, για να σταματήσει η είσπραξη διοδίων θα έπρεπε να έχει υπάρξει καταγγελία της σύμβασης είτε από το Ελληνικό Δημόσιο είτε από τον ίδιο τον παραχωρησιούχο.
Εδώ είναι και το κλειδί της υπόθεσης που δεσμεύει το ίδιο το κράτος από το να παρακρατεί τις εισπράξεις των διοδίων. Συνολικά, η Ολυμπία Οδός έχει εισπράξει (στοιχεία μέχρι 31.10.2012) 366.891.340,27 ευρώ.
Εντύπωση κάνει, πάντως, η αναφορά του υφυπουργού πως η εταιρεία εξακολουθεί να εκτελεί εργασίες συντήρησης.
Σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης, η αποζημίωση του Δημοσίου στον παραχωρησιούχο είναι 91.119.000. Μέχρι τις 31 Οκτωβρίου είχαν καταβληθεί 74.837.711,10 ευρώ.
Σύμφωνα με πίνακα που κατατέθηκε στους ερωτηθέντες βουλευτές, το συνολικό κόστος κατασκευής είναι 2.138.232.618 ευρώ (2,1 δισ. ευρώ). Το ποσό αναλύεται ως εξής: Ελευσίνα-Κόρινθος: 77.719.459 – Πιστοποιημένα: 80,1%, Ευρεία Παράκαμψη Πάτρας: 35.222.468– Πιστοποιημένα: 79,1%, Κόρινθος-Πάτρα: 1.127.198.956– Πιστοποιημένα: 38,4%, Πάτρα-Πύργος: 512.826.570– Πιστοποιημένα: 15,6%, Πύργος-Τσακώνα: 385.265.166– Πιστοποιημένα: 3,8%.
Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 607,6 εκατ. ευρώ. Από αυτά έχουν καταβληθεί 242 εκατ. ευρώ. Για απαλλοτριώσεις έχουν δοθεί 201 εκατ. ευρώ που αφορούν στα τμήματα Ελευσίνα-Κόρινθος- Πάτρα-Ανισόπεδος Κόμβος Πύργου. Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί και 12 εκατ. ευρώ ως δαπάνες πρόσθετων εργασιών (τοπικές τροποποιήσεις χαράξεων κ.λπ.).
Οι επικαιροποιημένες απαιτήσεις του Δημοσίου από τον παραχωρησιούχο για συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις του έργου είναι 19 εκατ. ευρώ.

5 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΚΡΕΜΟΥΝ ΤΜΗΜΑΤΑ
Απίστευτο κι όμως ελληνικό. 5 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και όμως υπάρχουν τμήματα δρόμου που δεν έχουν παραχωρηθεί. Συγκεκριμένα, στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα (ΧΘ93.200), στην περιοχή Ροδοδάφνης Αιγίου, λόγω ακύρωσης των απαλλοτριώσεων σε 3 ιδιοκτησίες.
Επίσης, εκκρεμούν συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις στο τμήμα Πάτρα-Πύργος, χωρίς αυτό να αποτελεί εμπόδιο για την εκτέλεση εργασιών.