ΤΟ 50% ΑΓΓΙΞΕ Η ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΣΤΟ ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΤΑ ΤΙΣ ΕΟΡΤΕΣ
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
Οι εκπτώσεις άρχισαν τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, αν και επισήμως θα ξεκινήσουν στις 15 Ιανουαρίου. Τα φετινά Χριστούγεννα, όμως, για το εμπόριο – παρά τη διεύρυνση του ωραρίου και τη λειτουργία των καταστημάτων δύο Κυριακές στη διάρκεια του περασμένου Δεκεμβρίου – ήταν απελπιστικά.
Μία μόλις ημέρα μετά τις δηλώσεις της προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Λ. Ψηλάκη, στο «Θ», για την υποτονική κίνηση στην τοπική αγορά τις ημέρες των εορτών, είδαν το φως της δημοσιότητας και τα γενικότερα στοιχεία για την κατάσταση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τα οποία και επιβεβαιώνουν την πανθομολογούμενη διαπίστωση, ότι η προηγούμενη χρονιά ήταν δύσκολη για τους επαγγελματίες.
Η μείωση των πωλήσεων, παρά τα δελεαστικά πακέτα των προσφορών – που, αν συνέβαιναν σε χρόνους προ της κρίσης, θα ήταν η είδηση της χρονιάς – άγγιξε σε ορισμένες κατηγορίες ακόμη και το 50%.
Μεγάλα πολυκαταστήματα σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων, τις τελευταίες ημέρες του χρόνου, προχώρησαν σε εκπτώσεις ως και 35%, σε μία απελπισμένη προσπάθεια να ενισχύσουν τα χειμαζόμενα ταμεία τους.
Αν, όμως, οι μεγάλοι της αγοράς έπαιζαν με εκπτώσεις και προσφορές, τα μικρά εμπορικά καταστήματα στη διάρκεια του τελευταίου διμήνου του 2012, χωρίς να έχουν κάποια ευκρινή ένδειξη στις προθήκες, βρίσκονταν σταθερά σε καθεστώς εκπτώσεων. Έτσι κι αλλιώς, χιλιάδες μικρά εμπορικά καταστήματα πέρυσι έβαλαν λουκέτο – χωρίς βεβαίως να αποκλείονται και μεγάλα, η περίπτωση Φωκά με την ένταξή του στο άρθρο 99 είναι χαρακτηριστική.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2009 κι εντεύθεν ο τζίρος της χριστουγεννιάτικης περιόδου κινείται πτωτικά. Πόσω μάλλον το 2012, που ο 13ος μισθός των δημοσίων υπαλλήλων καταργήθηκε, η πραγματική ανεργία έχει πλησιάσει το 30% και τα εισοδήματα όσων εργάζονται επίσης έχουν μειωθεί. Η παγωνιά της αγοράς πέρυσι οφείλεται ακριβώς σε αυτές τις απώλειες, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντισταθμιστούν από την οποιασδήποτε μορφής διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων.
Πάντως, πηγές της αγοράς αναφέρουν πως τη μεγαλύτερη πτώση παρουσίασαν και φέτος οι πωλήσεις των ειδών ένδυσης. Λέγεται χαρακτηριστικά ότι η μείωση ανέρχεται περίπου στο 50% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο – κι από τις επιμέρους κατηγορίες του κλάδου, τη μεγαλύτερη μείωση εμφανίζουν τα είδη ανδρικής ένδυσης, ακολουθούν τα γυναικεία και διασώζονται με χαμηλό ποσοστό πτώσης τα παιδικά.
Οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης βρίσκονται σε απελπιστική κατάσταση, κι αρκετοί με το τέλος των χειμερινών εκπτώσεων – εφόσον αντέξουν ως τότε – είναι πιθανό να κατεβάσουν ρολά.
Επίσης ισχυρή μείωση παρουσίασαν οι πωλήσεις βιβλίων, υπολογίζεται ότι ανήλθε στο 30% και σε χαμηλότερους ρυθμούς κινήθηκε η πτώση των πωλήσεων των παιδικών παιχνιδιών, η οποία, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, κινήθηκε από 15% ως και 20% – γενικότερα πάντως η αγορά παιδικών ειδών εμφανίζει, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, ισχυρότερες αντοχές από άλλες κατηγορίες προϊόντων. Αλλά ακόμη κι η αγορά των τροφίμων κινήθηκε πτωτικά – εκτιμάται ότι η μείωση ανέρχεται στο 5%.
Όμως, εκφράζονται σοβαροί φόβοι για το τι πρόκειται να συμβεί στο πρώτο τρίμηνο του 2013 κι αν τελικώς η περίοδος των εκπτώσεων θα είναι ικανή, όχι τόσο να περιορίσει τις απώλειες, όσο να διατηρήσει όσο είναι δυνατόν περισσότερα καταστήματα εν ζωή.