Στην Καρδαμύλη «πριν τα μεσάνυχτα»


«Για μια σκηνή μισής ώρας κάναμε τριήμερες πρόβες και άλλες τρεις ημέρες γυρίσματα. Όλα γίνονταν με ηρεμία, χωρίς εντάσεις, διακριτικά και χωρίς άγχος ή νευρικότητα.

Δεν έχω ξαναζήσει κάτι ανάλογο μέχρι σήμερα», αφηγήθηκε στα «ΝΕΑ» η ηθοποιός – σκηνοθέτις και πρωτοπόρος του παιδικού θεάτρου, Ξένια Καλογεροπούλου, δίνοντας το περίγραμμα των συνθηκών που επικρατούσαν στην πολυσυζητημένη και πολυαναμενόμενη – τρίτη της σειράς – ταινία «Πριν τα μεσάνυχτα» με τους Ίθαν Χοκ και Ζουλί Ντελπί, σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ.

Εξ ου και το αποτέλεσμα, που έφερε στην ταινία διθυραμβικές κριτικές ύστερα από την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περίφημο Φεστιβάλ του Σάντανς των ΗΠΑ, το οποίο ίδρυσε και διευθύνει ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ.

 

Η ταινία, γυρισμένη εξ ολοκλήρου επί ελληνικού εδάφους και ειδικότερα στην Καρδαμύλη, είχε στο καστ της και αρκετούς Έλληνες ηθοποιούς, ανάμεσα στους οποίους και την Ξένια Καλογεροπούλου.

 

«Ήταν υπέροχη εμπειρία που βρεθήκαμε ξανά όλοι μαζί, αυτή τη φορά στην πανέμορφη Ελλάδα, και επισκεφθήκαμε και πάλι τη ζωή της Σελίν και του Τζέσι, εννέα χρόνια μετά τη σκηνή στην οποία ο Τζέσι επρόκειτο να χάσει την πτήση του από το Παρίσι», είχαν σημειώσει σε κοινή δήλωσή τους σκηνοθέτης και πρωταγωνιστικό δίδυμο της σειράς, που ξεκίνησε με τις ταινίες «Πριν το ξημέρωμα» και «Πριν το ηλιοβασίλεμα».

 

«Είναι ωραίο να φέρνεις καλά νέα στον κόσμο. Το σίκουελ δεν είναι απλώς μια καλή ταινία, αλλά είναι τόσο καλή που αγγίζει την τελειότητα», σημείωσε κριτικός κινηματογράφου σε άρθρο του από το Σάντανς για τον κινηματογραφικό ιστότοπο slate.

 

«Ο Χοκ και η Ντελπί έγραψαν το σενάριο με το σκηνοθέτη και αυτή η τόσο οδυνηρή κεντρική ιδέα μοιάζει σαν το απόσταγμα από τρεις ζωές του πραγματικού κόσμου. Είναι, όμως, ταυτόχρονα και τόσο διασκεδαστικό», έγραψε ο κριτικός του «Hollywood Reporter».

 

Ύμνοι και για τη σκηνοθεσία του Λινκλέιτερ. «Είναι το ραφιναρισμένο επίτευγμά του», έγραψε ο κριτικός κινηματογράφου του ιντερνετικού indiewire.

 

«Έχω παίξει σε 39 ταινίες με ανάλογες κινηματογραφικές παραγωγές, όμως τέτοιες συνθήκες δεν έχω ξαναζήσει» είπε στα «ΝΕΑ» η Ξένια Καλογεροπούλου. «Είχα ένα μικρό ρόλο. Έκανα μια χήρα», εξήγησε. Την πρότεινε στο σκηνοθέτη η Ελληνίδα συνάδελφός του, Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη. Της έκανε ένα δοκιμαστικό βίντεο. Ο Λινκλέιτερ το είδε και λίγο μετά την κάλεσε σε νεόδμητο ξενοδοχειακό συγκρότημα της Μεσσηνίας, όπου ήταν το στρατηγείο της παραγωγής. «Μαζί με άλλους Έλληνες συναδέλφους περάσαμε από ακρόαση και επέστρεψα στην Αθήνα», θυμάται η κα Καλογεροπούλου. Την επέλεξαν και λίγο αργότερα έκανε την ίδια διαδρομή, με προορισμό το ξενοδοχειακό συγκρότημα κοντά στο χωριό Ρωμανός της Μεσσηνίας.

 

Τα γυρίσματα έγιναν στο σπίτι του φιλέλληνα συγγραφέα Πάτρικ Λι Φέρμορ, στην Καρδαμύλη και σε άλλες τοποθεσίες της περιοχής. Ανάμεσα στους ηθοποιούς και ο γερμανικής καταγωγής, βραβευμένος με Όσκαρ, διευθυντής φωτογραφίας στο «Ζορμπά» του Μιχάλη Κακογιάννη, Γουόλτερ Λάσαλι. Ο Λάσαλι, που μέχρι πρόσφατα ζούσε στην Κρήτη, ήταν απόλυτα συνεργάσιμος με το τιμ της παραγωγής, λέει η Ξένια Καλογεροπούλου, πρόθυμος να προσφέρει την πολυετή εμπειρία του. Μετά τα γυρίσματα, αν και πολιτογραφημένος Έλληνας (επίτιμος δημότης Χανίων), στα 86 του επέστρεψε στο Σάφολκ της Βρετανίας. Του είχε κάνει εντύπωση το πολυπληθές προσωπικό πίσω από τις κάμερες. «Τι τους θέλεις τόσους πολλούς;» ρωτούσε το σκηνοθέτη. «Εμείς γυρίσαμε τον “Ζορμπά” με 15 άτομα».