Τα σύμβολα της χλιδής παρκαρισμένα στις μάντρες


«…Αν η ζωή σου όλη είναι ένα καλό αυτοκίνητο, τότε βάλ’ του φωτιά και κάψ’ το…» γράφει ένα ξεθωριασμένο σύνθημα – απομεινάρι της «κάλπικης ευδαιμονίας» – σε κάποιον μαντρότοιχο της πόλης.

Πλέον, οι ιδιοκτήτες υπερπολυτελών Ι.Χ. τα στέλνουν στις μάντρες για να αποτάξουν το «σατανά της χλιδής», στα χιλιάδες κυβικά του οποίου πολλοί είχαν επενδύσει το κοινωνικό τους «είναι», καθώς αδυνατούν να τα συντηρήσουν. Η δυστυχία τους είναι, όμως, ότι δε βρίσκουν να τα πουλήσουν σε «αξιοπρεπή τιμή».

Χθες το πρωί κάναμε ρεπορτάζ σε διάφορες μάντρες Ι.Χ. επιβατικών αυτοκινήτων της πόλης. Εκεί, βρήκαμε παρκαρισμένο, και στα αζήτητα, ένα μεγάλο κομμάτι της Ελλάδας των  τελευταίων χρόνων. Επιβλητικές Mercedes, Audi, BMW, θηριώδη τζιπ κ.ά. «εκλιπαρούν» για αγοραστές, με καρφιτσωμένες στο παρμπρίζ εξευτελιστικές τιμές. Porsche Boxter S 9.900 ευρώ, BMW X5 με υγραέριο 7.900 ευρώ, Mercedes 4.400 ευρώ, Cerokee 5.200 ευρώ. «Δεν τα κοιτάζει κανείς», είπε στο «Θ» υπάλληλος.

 

Απαξίωση
Περασμένα μεγαλεία. Δεν πάει πολύς καιρός που οι «κουρσάρες» και οι «τζιπάρες» «διέβαιναν» καμαρωτές τους δρόμους της Καλαμάτας – αδιάψευστοι μάρτυρες του πλούτου των ιδιοκτητών/τριών-, αγορασμένες στις περισσότερες των περιπτώσεων από δάνεια που προορίζονταν για επιχειρήσεις, ή επιδοτήσεις για το λάδι.
Τώρα, ήρθαν η απαξίωση και ο ξεπεσμός. Οι περισσότεροι προσπαθούν να τα ξεφορτωθούν, «σκοτώνοντας» ως προς τις τιμές – και χωρίς να έχουν γεράσει – τα «εργαλεία» στα οποία επένδυσαν επί χρόνια το κοινωνικό τους προφίλ, με τα οποία «έκαναν το εφέ τους», ή τα περιέφεραν ως «γυναικοπαγίδες», είτε και το αντίστροφο, στα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης.
Όσοι δεν μπορούν να τα δώσουν όσο όσο σε μάντρες, οι οποίες τα στέλνουν στη Γερμανία, απ’ όπου, αφού πάρουν τη «γερμανική εγγύηση», πωλούνται σε χώρες της Ασίας και της Αφρικής, παραδίδουν τις πινακίδες.
Δεν είναι, φυσικά, μόνο τα «χλιδάτα» αυτοκίνητα που μένουν απούλητα στις βιτρίνες των αυτοκινήτων. Γενικότερα η κίνηση στη συγκεκριμένη αγορά έχει πέσει κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια.

Ο Δημήτρης Παρασκευάκος, ιδιοκτήτης μάντρας στη Νέα Είσοδο, μας είπε χαρακτηριστικά: «Οι φόροι μαζί με την κρίση έχουν αναγκάσει τους περισσότερους να θέλουν να ξεφορτωθούν τα αυτοκίνητα που έχουν αγοράσει και είναι πάνω από 1.600 κυβικά. Πλέον θέλουν να τα αντικαταστήσουν με ένα πολύ μικρότερο.
Για να καταλάβετε τι γίνεται, τις προηγούμενες ημέρες πούλησα ένα τζιπ Cerokee του 2004 2.500 ευρώ, το οποίο έφυγε για Γερμανία! Έλληνας δεν τολμάει πλέον να ακουμπήσει τέτοια αυτοκίνητα, γιατί φοβάται τα τεκμήρια, συν τα τέλη, μαζί με άλλους φόρους. Έτσι τα πράγματα έχουν γίνει πολύ δύσκολα. Τα πολυτελή πλέον αυτοκίνητα στην Ελλάδα τα “σκουπίζουν” οι Γερμανοί, οι οποίοι με τη σειρά τους τα στέλνουν και στις πρώην ανατολικές χώρες. Κι αυτό, αγοράζοντάς τα στο 1/10 της τιμής τους.
Αλλά και γενικότερα η ζήτηση έχει πέσει δραματικά. Για να καταλάβετε, το καλοκαίρι θα κλείσει το μεγαλύτερο ποσοστό, αν βεβαίως δεν κλείσουν μέχρι το Μάρτιο. Δεν μπορώ να φανταστώ πώς οι επιχειρήσεις του κλάδου μας θα επιβιώσουν με τέτοιες συνθήκες. Όταν πουλάς ένα και δύο αυτοκίνητα το μήνα, πώς να κρατηθείς;».

Τα ίδια συζητήσαμε και με τον ιδιοκτήτη της εταιρείας AUTOPOLIS. Στη βιτρίνα του είχε μία VOLVO του 2008, με τιμή πώλησης 4.500 ευρώ, από 35.000 ευρώ που ήταν η αρχική. «Η αγορά στο χώρο του αυτοκινήτου έχει “στεγνώσει” εντελώς. Η οικονομική κρίση μας “πήρε και μας σήκωσε”. Για να καταλάβετε, το 2012 πούλησα περίπου 50 αυτοκίνητα, όταν πριν από μερικά χρόνια πουλούσα 250 με 270! Τώρα πια ο κόσμος ψάχνει να βολευτεί με 1.000 και 1.500 ευρώ. Τα πολυτελή αυτοκίνητα πηγαίνουν, κυρίως, στη Γερμανία, αν και στο μαγαζί μου ήρθαν και κάποιοι Σύριοι που έψαχναν για τζιπ, ίσως για να αντέχουν στον πόλεμο που έχουν στην περιοχή τους» σχολίασε.
Από τους πιο ευάλωτους κλάδους σε περιόδους κρίσης, η αγορά αυτοκινήτου υφίσταται τις συνέπειες της ύφεσης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η πτώση των πωλήσεων ξεπέρασε το 40% το Νοέμβριο του 2012. Και οι πωλήσεις, όμως, του Δεκεμβρίου “τράβηξαν” προς τα κάτω την εικόνα όλης της χρονιάς. Οι αναλυτές της αγοράς αποδίδουν την πτώση, όχι μόνο στην κρίση, αλλά και στην αύξηση των φόρων. Και επισημαίνουν ότι δεν επηρεάζει μόνο τις αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά μια ολόκληρη σειρά παραγωγής, όπως η κατασκευή ατσαλιού, που απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους.

Από την πλευρά του, ο Γιώργος Αθανασόπουλος μας έλεγε ότι βρίσκεις πλέον πανάκριβες Porsche έτους κατασκευής το 2005 και αρχική τιμή 140.000 ευρώ, με 10.000 ευρώ!

Με τη σειρά του και ο Παναγιώτης Χριστοφιλόπουλος, από την AUTO ACTION, δε μας είπε κάτι που δεν είχαμε ήδη ακούσει: «Μέχρι το 2008 ήταν καλή εποχή για το χώρο μας. Τώρα οι περισσότεροι φέρνουν πίσω τα πολυτελή αυτοκίνητά τους, δίνοντάς τα σε εξευτελιστικές τιμές, αλλά δεν μπορούμε να τα αγοράσουμε. Κάνουμε, βέβαια, μια προσπάθεια να τα δώσουμε σε χώρες, όπως η Γερμανία και το Βέλγιο, αλλά και πάλι αυτό δεν είναι λύση.
Τώρα στη βιτρίνα μας ως “κράχτες” βάζουμε μόνο μικρά αυτοκίνητα. Τα ακριβά είναι στο βάθος και στα αζήτητα».

Του Αντώνη Πετρόγιαννη