ΖΑΛΙΑΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ


Αύξηση των εξαγωγών ελληνικού ελαιολάδου σε αγορές τόσο εντός Ευρώπης, όπως η Γερμανία, όσο και εκτός, όπως η Κίνα, εκτιμά για το 2013 η ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Πέρυσι, στη μεν Γερμανία οι εξαγωγές ελαιολάδου αυξήθηκαν 24%, στη δε Κίνα 67,5%.

 

Στελέχη του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης καθώς και του κλάδου εκτιμούν ότι σημαντική ώθηση στις εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου αναμένεται να δώσει ο ευρωπαϊκός κανονισμός που ψηφίστηκε το 2012, ο οποίος καθιερώνει την αναγραφή στις ετικέτες της φράσης «οι πολυφαινόλες ελαιολάδου συμβάλλουν στην προστασία των λιπιδίων του αίματος από το οξειδωτικό στρες».

 

Ήδη, συνεταιρισμοί που παράγουν ελαιόλαδα ΠΟΠ και ομάδες παραγωγών έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για να μετρηθεί η περιεκτικότητα των προϊόντων τους σε πολυφαινόλες από τα εργαστήρια μέτρησης του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, προκειμένου να προσθέσουν στην ετικέτα τους τη συγκεκριμένη φράση, αφού έτσι θα αυξηθούν οι εξαγωγικές τους δυνατότητες και η τιμή τους.

 

Δεδομένης της υψηλής περιεκτικότητας του ελληνικού ελαιολάδου σε πολυφαινόλες, δεν αποκλείεται να υπάρξουν ανατροπές στη διεθνή αγορά σε σχέση με τα μερίδια που κατέχει η χώρα και οι ανταγωνιστές μας, Ιταλία και Ισπανία, εφόσον φυσικά ο κλάδος αξιοποιήσει σωστά τις δυνατότητες του νέου Ευρωπαϊκού Κανονισμού.

 

Το ελληνικό ελαιόλαδο θα έχει την τιμητική του στο πλαίσιο και της διεθνούς έκθεσης τουρισμού IBT που διοργανώνεται την Πέμπτη στο Βερολίνο. Στην έκθεση, μαζί με την υπουργό Τουρισμού Ο. Κεφαλογιάννη, θα παραστεί και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Αθ. Τσαυτάρης, καθώς πρώτη φορά θα συμμετέχει δυναμικά και ο τομέας της ελληνικής γαστρονομίας, με ιδιαίτερο μάλιστα περίπτερο για το ελληνικό ελαιόλαδο.

 

Στο πλαίσιο της έκθεσης το Ίδρυμα Αντενάουερ διοργανώνει χωριστή εκδήλωση για τη σχέση του ελληνικού τουρισμού με την ελληνική διατροφή και το ελαιόλαδο.

 

Παράλληλα, το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, απευθυνόμενο στις αγορές του εξωτερικού, πρόκειται σύντομα να δημιουργήσει ειδική ιστοσελίδα, ως μέσου ανάδειξης όλων των στοιχείων και πληροφοριών που καθιστούν το ελληνικό προϊόν ως ένα από τα ποιοτικότερα διεθνώς, καθώς και έναν Άτλαντα, που θα περιλαμβάνει αναλυτική περιγραφή των χαρακτηριστικών για κάθε ένα από τα προϊόντα ελαιολάδου ΠΟΠ και ΠΓΕ

ΖΑΛΙΑΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ


 

«Οι εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να ξεκαθαρίσουν τι ακριβώς θέλουν να είναι το λιμάνι της Καλαμάτας».

Αυτό απάντησε η αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου, ερωτώμενη από το «Θάρρος» για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν ώστε και το λιμάνι της Καλαμάτας να διεκδικήσει ικανοποιητικό κομμάτι από την πίτα που αφορά στην άφιξη κρουαζιερόπλοιων, στέλνοντας στην ουσία μήνυμα στο Δήμο Καλαμάτας.

Το Κατάκολο, όπως αναφέραμε σε δημοσίευμά μας την προηγούμενη Κυριακή, κρατάει τα σκήπτρα, με εκατοντάδες κρουαζιερόπλοια να έχουν προγραμματίσει ήδη την άφιξή τους για το 2013. Ακολουθεί το λιμάνι του Γυθείου, που αναμένει τουλάχιστον 50 κρουαζιερόπλοια, αν και τώρα ξεκίνησε να κάνει υποδομές, ενώ η Καλαμάτα περιμένει το φοβερό αριθμό των 5 (!) κρουαζιερόπλοιων.

Η κα Νικολάκου τόνισε ότι η Περιφέρεια δεν πρόκειται να εμπλακεί σε εσωτερικές έριδες φορέων για το πού ανήκει το λιμάνι. Για να γίνει συνομιλητής τους θα πρέπει να έχουν ξεκάθαρη στάση στο τι θέλουν για το λιμάνι, η οποία δε θα εξυπηρετεί μικροπολιτικά συμφέροντα ούτε θα υπηρετεί ισορροπίες, όπως τόνισε χαρακτηριστικά.

 

Σχεδιασμός

Η κα Νικολάκου σημείωσε αρχικά ότι η διαχείριση των λιμένων και ειδικότερα η προσέλκυση κρουαζιέρας αποτελεί μια μακροχρόνια διαδικασία: «Απαιτείται  συγκεκριμένος στρατηγικός σχεδιασμός, το κατάλληλο εξειδικευμένο δυναμικό και  πόροι με τους οποίους θα υλοποιηθεί. Το ιδιαίτερο με την κρουαζιέρα είναι ότι οι ίδιες οι εταιρείες επιλέγουν τους προορισμούς που κατευθύνουν τους επιβάτες τους. Και τους επιλέγουν με βασικό κριτήριο τις υποδομές και το τουριστικό κεφάλαιο της περιοχής.

Είναι γεγονός πως το λιμάνι της Καλαμάτας μέχρι σήμερα λειτουργεί ως ενδιάμεσος σταθμός ολίγων ωρών, για ελάχιστα και μικρά κρουαζιερόπλοια, με σκοπό κυρίως τον ανεφοδιασμό, την επίσκεψη στην πόλη και την Αρχαία Μεσσήνη. Η πόλη μας διαθέτει εκείνο το τουριστικό κεφάλαιο που είναι ικανό να προσελκύσει το ενδιαφέρον του επισκέπτη, καθώς και των μεγάλων εταιρειών που σχεδιάζουν για την κρουαζιέρα.

Η μετατροπή του λιμένα Καλαμτας﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ην κρουαζιάοτικών πλεόοποασικάτας, υπό προϋποθέσεις, σε Λιμένα Βάσης ή ακόμη και μεικτού τύπου hybrid ports, πρέπει να αποτελέσει ένα μακρόπνοο σχέδιο στρατηγικού χαρακτήρα, μιας και οι Λιμένες Βάσης έχουν κύκλο εργασιών 6 με 7 φορές μεγαλύτερο από τους ενδιάμεσους λιμένες. Είναι γνωστές οι υποδομές οι οποίες απαιτούνται για το λιμάνι της Καλαμάτας, με βασικότερη την εκβάθυνσή του, ώστε μεγάλα κρουαζιερόπλοια να μπορέσουν να το προσεγγίσουν».

 

Υποδομές

Άλλες βασικές υποδομές, συνέχισε, αποτελούν το μέγεθος του λιμένα να είναι ικανό για την παραμονή και μετακίνηση των κρουαζιερόπλοιων, να δημιουργηθούν εγκαταστάσεις σταθμών εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας, να προσδιοριστούν οι χρήσεις συνολικά της λιμενικής ζώνης και να γίνει διαχωρισμός της λιμενικής ζώνης σε ζώνη για εξυπηρέτηση κρουαζιέρας και ζώνη εμπορικού / επιβατικού-ακτοπλοϊκού λιμένα. Επίσης, να υπάρχουν υπηρεσίες προς τα κρουαζιερόπλοια (πλοήγηση, ρυμούλκηση, ανεφοδιασμός), να λειτουργούν παράλληλα υπηρεσίες (τραπεζικές, αφορολόγητα, WC, παιδότοπος, διαδίκτυο), να είναι μειωμένο το κόστος υπηρεσιών του λιμένα, να υπάρξει σχεδιασμός, μεταφορική σύνδεση και εγγύτητα με τουριστικά αξιοθέατα, να υπάρχει εγγύτητα στον τόπο από όπου προέρχονται οι επιβάτες, καθώς και σήμανση για την προσέγγιση της πόλης, αξιόπιστο management του λιμένα, σύνδεση λιμένα με εναέρια και χερσαία μέσα, ποιοτική και αυθεντική υποδοχή των επιβατών του κρουαζιερόπλοιου.

Στη συνέχεια η κα Νικολάκου υπογράμμισε:  «Όλες οι παραπάνω δράσεις έχουν μεγάλο κόστος και είναι μονόδρομος η ένταξή τους στο ΕΣΠΑ. Κάτι αντίστοιχο έγινε και με το λιμάνι του Γυθείου. Μετά από πολλά χρόνια η αιρετή Περιφέρεια ά χρόνια η αιρετή Περιφέρεια κατοποασικκατάφερε να ξεπεράσει τα προβλήματα και να το εντάξει στο ΕΣΠΑ. Πρέπει οι αρμόδιοι φορείς, σε συνεργασία με την Περιφέρεια, να προχωρήσουν στην καταγραφή και μελετητική ωρίμανση των απαιτούμενων υποδομών, ώστε να ενταχθούν στο ΕΣΠΑ.

Εφόσον το λιμάνι της Καλαμάτας καλύψει ένα μεγάλο μέρος των παραπάνω προϋποθέσεων, χρειάζεται η συγκρότηση μιας εξειδικευμένης ομάδας όλων των εμπλεκομένων μερών. Αυτή στόχο θα έχει τη σύναψη συμφωνιών και την προσέλκυση εταιρειών κρουαζιέρας για μακροχρόνιες συνεργασίες, μέσω συνδυασμένων δράσεων προώθησης, έτσι ώστε να δημιουργηθεί συγκεκριμένος φάκελος παρουσίασης του λιμένα. Επίσης, εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο θα συμμετάσχει στις μεγαλύτερες εκθέσεις σύναψης συμφωνιών για κρουαζιέρα, όπως η Expibition Cruise Shipping στο Μαϊάμι, για την προσέγγιση εταιρειών, όπως οι Carnival Corporation, Royal Caribbean Cruises Limited κ.ά.

Είναι λογικό πως μεγάλο μέρος των παραπάνω δράσεων είναι ανεφάρμοστο εξαιτίας των υπέρογκων κονδυλίων που απαιτούν οι ενέργειες υποδομών και προβολής. Το επιτυχημένο μοντέλο που διεθνώς ακολουθείται δεν είναι άλλο από τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (και χρήση πόρων του ΕΣΠΑ) στη διαχείριση λιμένων κρουαζιέρας. Μέσω του μοντέλου για τη δημιουργία λιμένων κρουαζιέρας- BOT (build/operate/transfer) επιδιώκονται συμπράξεις μεταξύ λιμενικών ταμείων και μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας. Το συγκεκριμένο μοντέλο έχει επιτυχημένα λειτουργήσει στους μεγαλύτερους λιμένες κρουαζιέρας, όπως το λιμάνι της Βαρκελώνης, το λιμάνι του Γκάλβεστον (Τέξας), το λιμάνι του Κοχίν (Ινδία) κ.α. Αντίστοιχη διαδικασία ΣΔΙΤ θα ακολουθηθεί και για το λιμάνι της Μονεμβάσιας.

Έως ότου υλοποιηθεί το μακροπρόθεσμο σχέδιο δράσης, βραχυπρόθεσμα  για το λιμάνι της Καλαμάτας οι αρμόδιοι φορείς πρέπει να προχωρήσουν τουλάχιστον στην εκπλήρωση των άμεσων υποδομών μέσω πόρων του ΕΣΠΑ και στον προσδιορισμό των χρήσεων. Όσον αφορά στην προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων, το πρώτο διάστημα θα απαιτηθεί η σύναψη συμφωνίας με το μεγαλύτερο λιμένα της χώρας, τον ΟΛΠ Πειραιά, ώστε να αξιοποιηθούν περαιτέρω οι λιμένες της Μεσσηνίας ως ενδιάμεσοι σταθμοί στις προγραμματισμένες συμφωνίες του ΟΛΠ με τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας.  Επίσης, άμεση προσέγγιση και συνεργασία με τους αντιπρόσωπους των μεγάλων εταιρειών στην Ελλάδα, Navigator, Amphitrion και Cosmorama, και συνδιαφήμιση με αυτούς, με στόχο την προβολή της Καλαμάτας και την Αρχαία Μεσσήνης».

 

«Να ξεκαθαρίσουν»

Επιπρόσθετα, η κα Νικολάκου υπενθύμισε ότι η Περιφέρεια, σε συνεννόηση με τους αρμόδιους, φρόντισε για ένταξη του λιμανιού στο διευρωπαϊκό δίκτυο λιμένων. Η ενέργεια αυτή δίνει το πλεονέκτημα στο λιμάνι της Καλαμάτας να προηγείται σε θέματα χρηματοδοτήσεων που προέρχονται τόσο από την κυβέρνηση όσο και από την Ευρώπη.

Επίσης, σημείωσε ότι πρέπει να υπάρχει ολοκληρωμένος συνολικός σχεδιασμός ανάπτυξης σύγχρονων μαρίνων στην Περιφέρεια, η οποία και θα έπρεπε να έχει την ευθύνη και την αρμοδιότητά τους.

«Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Καλαμάτας, η Περιφέρεια με θέση ευθύνης δεν πρόκειται να εμπλακεί σε εσωτερικές έριδες φορέων, για το πού ανήκει. Για να γίνει συνομιλητής τους θα πρέπει να έχουν ξεκάθαρη στάση για το τι θέλουν για το λιμάνι. Μια στάση που δε θα εξυπηρετεί μικροπολιτικά συμφέροντα ούτε θα υπηρετεί ισορροπίες. Αν διαμορφωθούν, λοιπόν, αυτές οι συνθήκες σοβαρότητας και ευθύνης, τότε η Περιφέρεια θα συμμετέχει σε όποια προσπάθεια γίνει. Να ξεκαθαρίσουν στους πολίτες τι θέλουν για το λιμάνι. Δεν αρκεί να ζητάμε μόνο το λιμάνι, αλλά να έχουμε πρόταση και για το μετά», κατέληξε.

Της Βίκυς Βετουλάκη