Της Βίκυς Βετουλάκη
Σημαντικές αλλαγές στα διπλώματα οδήγησης έχουν επέλθει με νέες ρυθμίσεις και, όπως τόνισε ο πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών Εκπαιδευτών Οδηγών Αυτοκινήτων και Μοτοσικλετών Μεσσηνίας, Κώστας Παπαμικρουλέας, αυτές δεν αφορούν μόνο στους νέους οδηγούς, αλλά και στους παλιούς.
Αν κάποιος, λοιπόν, θέλει μετά τη λήξη του χρονικού περιθωρίου που έχει δοθεί νομοθετικά να μη βρεθεί με ένα δίπλωμα στα χέρια του που δε θα ισχύει, πρέπει να φροντίσει να κάνει έγκαιρα τις σχετικές αλλαγές.
Μοτοσικλέτες
Μία από τις πρώτες αλλαγές αφορά στα διπλώματα οδήγησης μοτοσικλετών. Όπως σημείωσε ο κ. Παπαμικρουλέας, με Προεδρικό Διάταγμα που ισχύει από τις αρχές Ιανουαρίου και ανάλογη υπουργική απόφαση, τα διπλώματα για μηχανάκια έως 50 κυβικών δεν ανήκουν πια στην αρμοδιότητα της Τροχαίας, αλλά του υπουργείου Μεταφορών.
Μέχρι πρότινος υπήρχαν δύο κατηγορίες στα διπλώματα για μηχανάκια: η Α1 για μηχανάκια έως 125 κυβικά με όριο ηλικίας το 18ο έτος και η Α΄ για απεριόριστα κυβικά, από 21 ετών και άνω.
Πλέον οι κατηγορίες έγιναν τέσσερις και ηλικιακά αναφέρονται σε: 16 ετών, 18 ετών, 20 ετών και 24 ετών.
«Το σημαντικό είναι ότι όσοι είχαν διπλώματα για 50 κυβικά από την Τροχαία, πρέπει εντός δύο ετών να τα καταθέσουν στο υπουργείο Μεταφορών, ώστε είτε να τα ενσωματώσουν στο δίπλωμα του αυτοκινήτου, αν έχουν, είτε, αν δεν έχουν δίπλωμα αυτοκινήτου, να τα μετατρέψουν σε δίπλωμα του υπουργείου Μεταφορών. Αλλιώς το δίπλωμα αυτό χάνεται», παρατήρησε ο κ. Παπαμικρουλέας.
Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας
Σημαντικές είναι οι αλλαγές και στα επαγγελματικά διπλώματα οδήγησης. Καταργούνται τα επαγγελματικά διπλώματα, πλέον ορίζεται ο «κατ’ επάγγελμα οδηγός» και εκδίδεται Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ).
«Το ΠΕΙ πρέπει να αποκτήσουν αυτοί οι οποίοι μεταφέρουν ανθρώπους (λεωφορεία) ή εμπορεύματα (φορτηγά) με κόμιστρο. Άρα, πλέον, δε λέμε ότι κάποιος έχει επαγγελματικό δίπλωμα, αλλά ότι είναι επαγγελματίας οδηγός. Για να γίνει κάποιος κατ’ επάγγελμα οδηγός πρέπει να αποκτήσει ΠΕΙ και αυτό χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: στην αρχική επιμόρφωση που παίρνει κάποιος μαζί με το δίπλωμα του φορτηγού (αφορά, δηλαδή, νέους κατ’ επάγγελμα οδηγούς) ή στην περιοδική κατάρτιση, που πρέπει να παρακολουθήσουν οι οδηγοί που έχουν αποκτήσει δίπλωμα για λεωφορεία πριν από τις 10 Σεπτεμβρίου του 2008 (κι αυτό έχουν περιθώριο να το κάνουν έως το Σεπτέμβριο του 2013) και για φορτηγά πριν από τις 10 Σεπτεμβρίου του 2009 (έχουν περιθώριο να το κάνουν έως το Σεπτέμβριο του 2014). Αυτοί, όμως, που ανήκουν στην τελευταία κατηγορία και χρειάζονται περιοδική κατάρτιση, θα πρέπει για να αποκτήσουν ΠΕΙ να παρακολουθήσουν 35 ώρες σε Σχολή Οδηγών», εξήγησε ο κ. Παπαμικρουλέας, προσθέτοντας ότι υπάρχουν και κάποιες κατηγορίες που εξαιρούνται από τα νέα αυτά δεδομένα, όπως, για παράδειγμα, ΠΕΙ δε χρειάζεται ένας εργολάβος που μεταφέρει αδρανή υλικά για εργασίες του.
Τέλος, για τα επαγγελματικά διπλώματα μέχρι τώρα γινόταν θεώρηση κάθε 5 χρόνια. Αν κάποιος δε χρησιμοποιεί το δίπλωμα ως επαγγελματικό, δεν είναι πλέον υποχρεωμένος να το θεωρήσει και μπορεί να συνεχίσει να το χρησιμοποιεί για την οδήγηση προηγούμενων κατηγοριών (αυτοκίνητο – μηχανή).