Ο χρόνος για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2013 έχει ήδη ξεκινήσει να μετράει αντίστροφα. 110.000 περίπου υποψήφιοι μαθητές θα ριχτούν στον αγώνα για τη διεκδίκηση 76.000 περίπου θέσεων στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας μας, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης. Αγώνας σκληρός και ψυχοφθόρος, αν αναλογιστεί κανείς πως οι μαθητές στην πλειονότητά τους έχουν προετοιμαστεί για τη στιγμή αυτή εδώ και δύο χρόνια.
Το θέμα, βεβαίως, που κυριαρχεί κάθε χρόνο στις παραμονές των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι το άγχος των μαθητών και των γονιών τους. Αυτό το περιβόητο «άγχος» που όλοι θέλουν να το ελέγξουν και να το διαχειριστούν με τρόπο, ώστε να μεγιστοποιηθεί η απόδοση των υποψηφίων. Από τη δική μας πλευρά, εμείς οι καθηγητές – φροντιστές, που αναλάβαμε να προετοιμάσουμε μεθοδικά και υπεύθυνα όλο αυτό το διάστημα τους νέους γι’ αυτή τη στιγμή, κάνουμε μερικές συστάσεις στους μαθητές μας και τους γονείς τους, για την πιο αποτελεσματική προετοιμασία τους.
Αρχικά, αυτό που παρατηρείται κάθε χρόνο από τους περισσότερους μαθητές είναι να προδικάζουν αρνητικά το αποτέλεσμα των εξετάσεων. «Αν δεν περάσω, τι θα κάνω; Τι θα πουν οι γονείς μου; Ή, ακόμα, τι θα πει ο κόσμος;» Τέτοιες συμπεριφορές είναι συνηθισμένες. Οι μαθητές υποβάλλουν τον εαυτό τους σε ένα αρνητικό κλίμα σα να προσπαθούν ν’ αμυνθούν σ’ ένα ενδεχόμενο αποτέλεσμα που δεν τους ικανοποιεί. Γι’ αυτό απαιτείται τόσο οι γονείς όσο και οι καθηγητές να καλλιεργούν στον υποψήφιο θετικό κλίμα, να τον εμψυχώνουν και να του παρέχουν θετική ενέργεια.
Σίγουρα, σημαντικό ρόλο θα παίξουν και οι συνθήκες που επικρατούν στο σπίτι για τη μελέτη του νέου. Το αν ο μαθητής προτιμά να κάνει τις επαναλήψεις του το πρωί ή το απόγευμα, είναι προσωπική του υπόθεση. Αναμφισβήτητα, υπάρχουν μαθητές που αποδίδουν πιο πολύ στη μελέτη τους μια συγκεκριμένη στιγμή, ακόμα και το βράδυ. Εδώ, λοιπόν, ο μαθητής έχει την ευχέρεια της προσωπικής του επιλογής. Πρέπει, όμως, να προσέξει ένα πράγμα: την ξεκούρασή του. Ο ύπνος είναι απαραίτητος (7 ώρες τουλάχιστον συνιστούν οι ψυχολόγοι καθημερινά) και μάλιστα να αφιερώνει τη μία περίπου ώρα το μεσημέρι. Επίσης, αν αισθανθεί κόπωση, να μη διστάσει να χαλαρώσει με μια ολιγόλεπτη βόλτα μόνος ή με παρέα. Η αναζωογόνηση του εγκεφάλου με φρέσκο αέρα ανανεώνει τη διάθεση και ξεκουράζει ψυχολογικά το νέο.
Από την άλλη, η οργάνωση και η διαχείριση του χρόνου αποτελούν σίγουρα το θεμέλιο της επιτυχίας. Γι’ αυτό απαιτείται από την πλευρά των μαθητών πειθαρχία στον κύκλο των επαναλήψεων, τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που οι ίδιοι έχουν θέσει και συνολική οργάνωση στο διάβασμα. Για παράδειγμα, καλό είναι να ολοκληρώνουν τη μελέτη και την επανάληψη ενός μαθήματος, χωρίς να παρεμβάλλεται η ενασχόληση με άλλο μάθημα. Σ’ αυτό μπορούν να συμβάλουν και οι φροντιστές καθηγητές, οι οποίοι οφείλουν να δίνουν το χρόνο για την ολοκλήρωση ενός μαθήματος προσφέροντας έτσι αίσθημα ανακούφισης και ικανοποίησης στους μαθητές.
Όλα αυτά είναι μερικές μόνο προτάσεις και συμβουλές που παρέχονται στους υποψηφίους από εμάς τους καθηγητές για την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών μας. Βέβαια, σε κάθε περίπτωση υπάρχει η μοναδική προσωπικότητα του νέου, που οργανώνει και φέρει εις πέρας την προσπάθειά του με το δικό τους τρόπο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, υπάρχει ένα τρίπτυχο που αποτελεί κανόνα για κάθε υποψήφιο: θετική σκέψη – οργανωτικό πνεύμα – καθαρό μυαλό.
Ευχόμαστε ολόψυχα καλή δύναμη και καλή τύχη σε όλους τους υποψηφίους των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2013.