Τολμά το επιχειρείν ο αγροτικός τομέας στη Μεσσηνία


Γιώργος Τεριζάκης:  «Ο επιχειρηματίας δεν έχει ωράριο»

 
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
 
1. Οι επίσημοι καλεσμένοι με τα μέλη της εταιρείας, μία από τους νικήτριες του Ελληνικού Βραβείου Επιχειρηματικότητας 2013
 
Ιδέες υπάρχουν, όμως αυτό από μόνο του δεν αρκεί για να ξεκινήσει μια επιχείρηση και να επιτύχει, ειδικά εν μέσω δυσμενών οικονομικών συνθηκών, με τα αυξημένα ρίσκα και το ρευστό περιβάλλον.
Το Ελληνικό Βραβείο Επιχειρηματικότητας, που θα απονέμεται στο εξής κάθε χρόνο, έχει στόχο να στηρίξει έμπρακτα νέες αξιόλογες επιχειρηματικές προσπάθειες, χορηγώντας κατ’ αρχάς άτοκη χρηματοδότηση εκκίνησης, αλλά και προσφέροντας, επί ένα χρόνο, συμβουλές για μια μεγάλη γκάμα υποστηρικτικών υπηρεσιών (νομική βοήθεια, λογιστικά, δημόσιες σχέσεις κ.λπ.).
Το βραβείο θεσμοθέτησε και στηρίζει η Ελληνική Πρωτοβουλία (Hellenic Initiative), ο μη κερδοσκοπικός φορέας που συνέστησαν, πριν από λίγους μήνες, εξέχοντα μέλη της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας εντός και εκτός συνόρων, όπως ο Γιώργος Λογοθέτης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Libra, ο Γιώργος Δαυίδ, πρόεδρος του Δ.Σ. της Coca – Cola Ελληνικής Εταιρείας Εμφιάλωσης Α.Ε., και ο Ανδρέας Λιβέρης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dow Chemical Company.
Οι νικητές για το Βραβείο του 2013, που απονεμήθηκε πριν από λίγες ημέρες, θα μοιραστούν 575.000 ευρώ, όπως αναφέρεται σε ειδικό αφιέρωμα στην εφημερίδα «Καθημερινή».
Οι ιδέες τους ξεχώρισαν μεταξύ 295 συμμετοχών, όμως ο ενθουσιασμός των επινικίων δεν τους ζάλισε, ούτε τους πήρε το μυαλό. Προσγειωμένοι και αφοσιωμένοι στο στόχο τους, είναι αποφασισμένοι να δουλέψουν σκληρά, ώστε η επιχειρηματική τους πρόταση να εξελιχθεί σε μια εύρωστη εταιρεία στην Ελλάδα της κρίσης.
 

Γαύρος φιλέτο έτοιμος για τηγάνι

Μία από τις εταιρείες που διακρίθηκαν είναι και η μεσσηνιακή «Stella Mare». Η οικογενειακή επιχείρηση του Γιώργου Τεριζάκη, με έδρα τη Μαραθόπολη, προμηθεύει με φρέσκα ψάρια και θαλασσινά επιχειρήσεις και καταστήματα σε όλη την Πελοπόννησο. Τρίτη γενιά στον κλάδο των αλιευμάτων, ο Γιώργος Τεριζάκης μεγάλωσε μέσα στα καΐκια. Και δε φόρεσε ποτέ του ρολόι, γιατί, όπως λέει, ο επιχειρηματίας δεν έχει ωράριο.
Μέσα στους πρώτους μήνες του 2014 η Stella Mare θα προχωρήσει σε μια αρκετά τολμηρή επένδυση ύψους 1,66 εκατ. ευρώ: τη δημιουργία μονάδας φιλετοποίησης και επεξεργασίας φρέσκου γαύρου και σαρδέλας από τις ελληνικές θάλασσες.
Τα ψάρια θα υποβάλλονται σε επεξεργασία μέσα σε 24 ώρες από την αλίευσή τους, θα συντηρούνται σε βιολογικό ελαιόλαδο και ξίδι Μεσσηνίας με την προσθήκη ντόπιων μυρωδικών και θα πωλούνται έτοιμα για ψήσιμο ή τηγάνι. Η επιχείρηση έχει ήδη ενταχθεί σε αναπτυξιακό πρόγραμμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου, επιχορηγούμενη για το 60% του ποσού.
Η χρηματοδότηση του Βραβείου είναι «φιλί ζωής», όπως λέει ο ίδιος, καθώς θα βοηθήσει στην αποπληρωμή του ΦΠΑ. Στην παραγωγή θα δουλεύουν 10 εργάτες, που θα ειδικευτούν στο μηχάνημα που θα χειρίζονται και θα είναι από την ευρύτερη περιοχή, ώστε να τονωθεί και η τοπική αγορά εργασίας.
«Ο χώρος των τροφίμων έχει μέλλον, γιατί πλέον ο κόσμος είναι ενημερωμένος και θέλει να δοκιμάζει ποιοτικές γεύσεις. Εμείς αποφασίσαμε να επεκταθούμε κολυμπώντας σε οικεία νερά.
Γνωρίζουμε το φρέσκο ψάρι και ξέρουμε ότι η κατανάλωσή του μειώνεται, αφενός, γιατί έχει χαθεί η αξιοπιστία των ιχθυοπωλείων και, αφετέρου, γιατί οι νοικοκυρές δεν έχουν πια την πολυτέλεια να περνούν πολύ χρόνο στην κουζίνα», εξηγεί ο Γιώργος Τεριζάκης.
«Το φιλέτο έχει όλα τα φόντα να “πιάσει” στην ελληνική αγορά, αλλά και στο εξωτερικό, όπου έχουμε κατεξοχήν στραμμένο το βλέμμα μας. Και αυτό θα μας το εξασφαλίσουν, πλην των άλλων, οι ανταγωνιστικές τιμές μας, αφού θα δουλεύουμε χωρίς μεσάζοντες, αγοράζοντας κατευθείαν από τα καΐκια ώστε να μειώσουμε τα κόστη. Και θα ακολουθήσουμε αυτοματοποιημένη διαδικασία με ειδικές μηχανές φιλεταρίσματος μικρών ψαρών που έχουμε βρει στις ΗΠΑ και μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν».
Πιστεύει ότι η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες. «Κατ’ αρχάς, ξεκαθαρίζει η αγορά από τους τυχοδιώκτες, από αυτούς που μπήκαν και δημιούργησαν προβλήματα επηρεάζοντας όλο τον κλάδο. Δυστυχώς στην Ελλάδα, ενώ παράγουμε εξαιρετικά αγροτικά προϊόντα, τα λανσάρουμε σύμφωνα με τις ανάγκες που είχε η αγορά προ 20 και 30 χρόνων. Αυτό το κλισέ εμείς θέλουμε να το ανατρέψουμε. Στόχος μας είναι κατά κύριο λόγο η εξαγωγική αγορά, ειδικά εκείνη της Γερμανίας και της Γαλλίας. Στις αρχές του 2014 θα ξεκινήσουμε να λειτουργούμε κανονικά».
Όσον αφορά στον ίδιο το διαγωνισμό, ο κ. Τεριζάκης στέκεται «στο υψηλό επίπεδο και στις πολύ καλές ιδέες που υπήρχαν από τους περισσότερους φιναλίστ. Αν και το περιβάλλον δε βοηθάει, νομίζω ότι ιδέες υπάρχουν».