Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου
Περί τα 150 δωμάτια ξενοδοχείων στην πόλη της Καλαμάτας θα είναι γεμάτα καθημερινά με Ρώσους για το καλοκαίρι, ενώ στην υπόλοιπη Μεσσηνία ο συγκεκριμένος αριθμός θα είναι πολλαπλάσιος, και, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα ξεπερνά τα 400 δωμάτια, όπως είπε στο «Θάρρος» ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Κων. Ανδριανόπουλος.
Θελήσαμε να μιλήσουμε μαζί του, επειδή το Σωματείο διοργάνωσε προ ημερών ταχύρυθμο σεμινάριο Ρωσικής γλώσσας σε συνεργασία με το Επιμελητήριο και το Κέντρο Ξένων Γλωσσών «COOL». Όπως μας είπε, το ενδιαφέρον για ρωσόφωνους ήταν έντονο από πολλές πλευρές επαγγελματιών. Ταξιτζήδες από τη Στούπα, το Μάραθο, έμποροι, αλλά και επαγγελματίες ήθελαν να έχουν μια πρώτη επαφή με τη γλώσσα, ενώ, υπάρχουν ήδη κατάλογοι καταστημάτων και στα ρωσικά κι αυτό επειδή η ρωσική αγορά ανακάλυψε και την Καλαμάτα.
Όμως, μπορεί τα χαρακτηριστικά της Καλαμάτας να αρέσουν στους Ρώσους, αλλά να συμβαίνει το αντίθετο με άλλες αγορές, οπότε τάχθηκε υπέρ του επαναπροσδιορισμού της ταυτότητας της μεσσηνιακής πρωτεύουσας, ενώ μίλησε επίσης για συγκυριακές και αποσπασματικές ενέργειες στον τομέα του τουρισμού.
Άτυπη σύσκεψη
Ο κ. Ανδριανόπουλος αναφέρθηκε στα αποτελέσματα της προ ημερών σύγκλησης άτυπης σύσκεψης, με την παρουσία στελεχών από όλα τα μεγάλα ξενοδοχεία της περιοχής όπου έγινε ανασκόπηση του πρώτου εξαμήνου του 2013. Όλοι κατέληξαν πως σε σχέση με πέρσι, υπάρχουν κάποιοι μήνες που είναι καλύτεροι, άλλοι που είναι αρκετά καλύτεροι και άλλοι πολύ καλύτεροι, όπως ο Ιούνιος, ο οποίος το 2012 ήταν άσχημος από πλευράς κίνησης.
Εκφράστηκε επίσης συγκρατημένη αισιοδοξία για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, όσον αφορά στην ελληνική αγορά, επειδή είναι άγνωστο πως θα αντιδράσει σε αυτό το δίμηνο, που είναι κλασική περίοδος διακοπών (αν δηλαδή θα γίνουν και πόσες διανυκτερεύσεις κι αν είναι σε θέση να πληρώσουν τις ούτως ή άλλως μειωμένες τιμές που ισχύουν). «Σε αυτό δεν υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα. Μπορεί όλα τα τριήμερα να έχουν πάει καλά και να υπάρχει αυξημένη ζήτηση, αλλά αυτό δε σημαίνει κάτι, επειδή πρόκειται μόνο για ένα τριήμερο. Περιμένουμε να δούμε έναν Ιούλιο όπως πέρσι, που ήταν καλός, όπως και ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος, όπου πρέπει να πιάσουμε τα περσινά νούμερα, για να πούμε ότι πήγαμε καλά στο πρώτο εννιάμηνο του 2013», είπε χαρακτηριστικά και συνέχισε: «Αφού προέκυψε ότι όλοι μας είχαμε την ίδια εικόνα, διαπιστώσαμε πως τα μόνα νέα στοιχεία που προέκυψαν, είναι η ρωσική αγορά, που μπήκε δυναμικά στη Μεσσηνία, εκτός από κάποια ξενοδοχεία στο Καλό Νερό, και το Costa Navarino που ήδη δούλευαν με αυτή. Στην Καλαμάτα, το «Ελίτ» και το «Φιλοξένια» έχουν πάρει σημαντικό όγκο Ρώσων τουριστών. Ένα επίσης θετικό στοιχείο ήταν η αύξηση του αριθμού των πτήσεων της Aegean, που, όμως, «στην Καλαμάτα δεν έχει φέρει κάτι, επειδή η πόλη δεν έχει την εικόνα του resort (προορισμού διακοπών), που θα ήθελαν οι Ευρωπαίοι, μιας και για αυτούς είναι αστικός προορισμός κι όχι πόλη με παραθεριστικό χαρακτήρα. Η Καλαμάτα δεν είναι θελκτική πόλη, όπως έχω διαπιστώσει 20 χρόνια τώρα, για Σκανδιναβούς, Γερμανούς και Άγγλους. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει με τους Ρώσους τουρίστες, που ήλθαν φέτος για πρώτη φορά και μάλλον θα πρέπει να αλλάξει ο χαρακτήρας της πόλης, να σταματήσει δηλαδή να θεωρείται αστικό κέντρο με το αεροδρόμιο σε πολύ μικρή απόσταση κι εμάς απλώς να ‘κουνάμε το μαντήλι’ στα λεωφορεία που κάνουν τις μεταφορές τουριστών στα ανατολικά ή στα δυτικά.
Θα πρέπει να γίνει επαναπροσδιορισμός της προβολής της πόλης, όχι μόνο στη διεθνή, αλλά και στην εγχώρια αγορά».
Οι παριστάμενοι στη σύσκεψη τάχθηκαν υπέρ της επιμήκυνσης της τουριστικές περιόδου. «Φέτος, πάλι συγκυριακά, επειδή η Aegean αποφάσισε να επενδύσει, ξεκίνησαν οι πτήσεις πολύ νωρίς για το νομό και αυτό ήταν επιτυχία. Όμως, θα πρέπει να το κάνουμε πιο μόνιμα. Να δούμε πως μπορούμε να το πραγματοποιήσουμε. Να δουλέψουμε με το σχολικό τουρισμό, τον τουρισμό των γκόλφερ, που οδήγησε στο να ανοίξει νωρίτερα το Costa Navarino ή ό,τι άλλο», σημείωσε.
Ο κ. Ανδριανόπουλος πρόσθεσε πως γίνονται αποσπασματικές και συγκυριακές ενέργειες στο χώρο του τουρισμού. Όπως εξήγησε, «δεν έχουμε καν καταλήξει σε ένα σύνθημα, που να υπάρχει για χρόνια. Έχουμε τη «Μυθική Πελοπόννησο», το «Π» ή ό,τι άλλο. Δεν έχουμε καταλήξει ποιοι είμαστε και που είμαστε, αν θα θεωρούμε, όχι διοικητικά, την Ολυμπία ως Πελοπόννησο ή αν θα τη θεωρούμε ως Δυτική Ελλάδα. Δεν μπορούμε να θεωρούμε κάτι διαφορετικό την Ολυμπία, που απέχει από εμάς μια ώρα».
Διερεύνηση και άλλων αγορών
Πρότεινε να διερευνηθούν και κάποιες άλλες αγορές. Προέκυψε η Ρωσική, που σε άλλες περιοχές της χώρας πηγαίνει 15 χρόνια τώρα. «Να δούμε αν μπορούν να ξαναέλθουν Σκανδιναβοί ή Γερμανοί και να στοχεύσουμε εκεί. Δεν το κάναμε όμως. Πάμε σε εκθέσεις τελείως συγκυριακά με ένα ή δύο άτομα, υπαλλήλους ή αιρετούς και δεν έχουμε πάει μαζικά, είτε ως Ένωση Ξενοδόχων είτε ως ξενοδόχοι.
Δεν μπορεί να μας βοηθήσει η Περιφέρεια, διότι υπάρχουν δυσκολίες. Καταλήξαμε όλοι πως θα πρέπει να εξετάσουμε το θέμα πιο οργανωμένα, με ορίζοντα τριετίας ή και πενταετίας και να καταλήξουμε στο τι πρέπει να κάνουμε. Αλλιώς, θα φτάσουμε στο τέλος του εννιαμήνου, θα διαπιστώσουμε ότι είχαμε μια καλή χρονιά, θα ξέρουμε που είμαστε, αλλά δε θα ξέρουμε που θέλουμε να πάμε. Το πιο βασικό είναι πως η περιοχή δεν έχει ένα όραμα, μια κατεύθυνση. Θέλουμε τουριστικό ή εμπορικό λιμάνι; Θέλουμε κρουαζιέρες ή όχι; Με το που έρχεται ένας πανηγυρίζουμε και χειροκροτούμε και με το που φεύγει, μας πιάνει θλίψη».
Προειδοποίησε πως υπάρχουν κίνδυνοι αν στραφεί μια περιοχή μόνο σε μία αγορά, αλλά το πλεονέκτημα με τη ρώσικη είναι ότι οι συγκεκριμένοι θέλουν θάλασσα, ήλιο, Βυζάντιο κι οργανωμένη παραλία. Αυτά εμείς τα έχουμε. Ένα μεγάλο μας πλεονέκτημα είναι ότι έχουμε στην πλειοψηφία τακτικές πτήσεις κι όχι πτήσεις τσάρτερ, που ελέγχονται πολύ και μπορούν να σταματήσουν όποτε θέλουν.
Οι επόμενες δράσεις
Όσον αφορά στις επόμενες δράσεις του Σωματείου, περιλαμβάνεται η άμεση υλοποίηση σεμιναρίου παροχής πρώτων βοηθειών, στις 9 Ιουλίου θα διοργανωθεί εθελοντική αιμοδοσία με σκοπό τη δημιουργία τράπεζας αίματος, ενώ το Σωματείο έχει κατά νου τη διοργάνωση σεμιναρίων γευσιγνωσίας και οινογνωσίας, όπου υπάρχει μεγάλη έλλειψη εκπαίδευσης στο σέρβις, που θα υλοποιηθεί μέσα στο καλοκαίρι.