ΝΕΑ ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΓΙΑ «ΛΑΘΟΣ» ΣΕ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
«Περίεργες» παραλείψεις και καθυστερήσεις
ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΤΣΑΚΩΝΑ – ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΗ ΟΔΟ
Ετοιμάζεται καταγγελία στον ευρωπαϊκό οργανισμό OLAF και για την Ολυμπία Οδό
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει ένας οργανισμός-τιμωρός της απάτης, της διαφθοράς και της διαπλοκής. Λέγεται OLAF και εγγυάται τη χρηστή διοίκηση στους ευρωπαϊκούς οργανισμούς. Πλην, όμως, όπως και σε πλείστες άλλες περιπτώσεις, ουδείς αναμάρτητος.
Όπως και να έχει, ο εν λόγω ευρωπαϊκός οργανισμός, όπως είχε δημοσιεύσει το «Θ», διεξάγει έρευνα για ενδεχόμενη εσκεμμένη καθυστέρηση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα & Λεύκτρο – Σπάρτη, που προκάλεσε ζημία 68 εκατομμυρίων ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με ερώτηση που κατέθεσε, πριν από 15 ημέρες περίπου, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ, Ν. Χουντής.
Ο οργανισμός εξετάζει αν ήταν εσκεμμένη εκ μέρους των Δημοσίων Υπηρεσιών η «πολύμηνη καθυστέρηση έγκρισης της τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων» του έργου Κόρινθος- Τρίπολη-Καλαμάτα & Λεύκτρο-Σπάρτη, εξαιτίας της οποίας προκλήθηκε «αναβολή της ημερομηνίας παράδοσής του, αλλά και ενεργοποίηση ρήτρας υπέρ του παραχωρησιούχου για αποζημιώσεις 68 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό κράτος».
Το θέμα αυτό, ενδεχομένως, προκάλεσε την «αιφνίδια διακοπή των εργασιών από το Νοέμβριο του 2012 μέχρι και σήμερα. Ερευνάται, όπως δήλωσε ο Νίκος Χουντής, αν ήταν εσκεμμένη η πολύμηνη καθυστέρηση από την πλευρά των Δημοσίων Υπηρεσιών της έγκρισης τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων στο τμήμα του έργου Τσακώνα – Καλαμάτα με συνέπεια να υπάρξει αναβολή της ημερομηνίας παράδοσής του, αλλά και ενεργοποίηση ρήτρας υπέρ του παραχωρησιούχου για αποζημιώσεις από το ελληνικό κράτος.
Έγγραφο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας που επισυνάπτεται στην εν λόγω καταγγελία, αναφέρει- μεταξύ άλλων- ότι «σχετικά με την καταγγελία για απάτη, το Παράρτημα Έρευνας Απάτης της ΕΤΕπ ενημέρωσε τον OLAF, ο οποίος και ξεκίνησε έρευνα για την υπόθεση. Το Παράρτημα Έρευνας Απάτης της ΕΤΕπ συνεργάζεται με την έρευνα που διεξάγει ο OLAF».
Το Νοέμβριο του 2012 το έργο σταμάτησε, αρμοδιότητα που έχει ο OLAF λειτουργώντας ως ανακριτική αρχή, για τη διερεύνηση οικονομικής διαφθοράς σε έργα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ένα από τα στοιχεία που έγιναν παραδεκτά από τον OLAF ήταν ο τρόπος έκδοσης της ΚΥΑ 195212/11/01/2011 για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του τμήματος «Τσακώνα – Καλαμάτα» και οι οικονομικές και χρονικές επιπτώσεις που η καθυστέρηση της έκδοσης αυτής είχε στο έργο: α) με επέκταση του χρονοδιαγράμματος περάτωσης του τμήματος αυτού και β) με την ενεργοποίηση οικονομικών ρητρών υπέρ του παραχωρησιούχου που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης (Ν. 3559/2007) και ειδικότερα την ενεργοποίηση των άρθρων 26.2 και 26.5.
Τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ΚΥΑ αυτή ήταν έτοιμη και υπογεγραμμένη από το Μάιο του 2010 και κρατήθηκε στο «συρτάρι» για επτά μήνες, είναι πολλά, κατατεθειμένα στον OLAF και στην τελική φάση διερεύνησης.
Εκτός, όμως, από αυτή την ιστορία, υπάρχει και η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων για το έργο του αυτοκινητόδρομου και της περιμετρικής οδού Καλαμάτας, που έγινε με Κοινή Υπουργική Απόφαση την οποία υπέγραφε ως υπουργός και η Κ. Μπατζελή, η οποία όμως είχε αντικατασταθεί μήνες πριν από τη συγκεκριμένη ΚΥΑ!
Δυόμισι χρόνια μετά, το ΥΠΕΚΑ, στις 28 Ιουνίου 2013 συγκεκριμένα, μιλάει για «λάθος παραβολή», αναρτώντας στη Διαύγεια «ορθή επανάληψη», με την εξής διευκρίνιση: «Ορθή επανάληψη λόγω λάθους παραβολής ως προς το όνομα του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Το ορθό είναι Κ. Σκανδαλίδης»!
Το θέμα είχε δει το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά από την ιστοσελίδα Kalamatajournal, σε κείμενο που υπέγραφε ο δημοσιογράφος Σταύρος Μαρτίνος. Βέβαια, μετά από μια τέτοια εξέλιξη, καθένας μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του για τον τρόπο λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης στη συγκεκριμένη υπόθεση. Για ένα πολύ μεγάλο έργο, με τεράστιο οικονομικό κόστος για το Δημόσιο, η δημόσια διοίκηση με τις πράξεις της δημιουργεί ζητήματα που ενδεχομένως μπορούν να οδηγήσουν σε σοβαρές οικονομικές ζημιές, σε μια περίοδο μάλιστα οικονομικής ασφυξίας.
Όμως, οι… λάθος υπογραφές δε σταματούν εδώ. Σύμφωνα με νεότερο δημοσίευμα στην ίδια ιστοσελίδα (Kalamatajournal), ακόμη και η πρώτη τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του αυτοκινητόδρομου Τσακώνας-Καλαμάτας φέρει την υπογραφή κυβερνητικού στελέχους που είχε παραιτηθεί, όταν δημοσιοποιήθηκε η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση.
Ειδικότερα, το 2004 υπεγράφη η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τους περιβαλλοντικούς όρους του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας και του κλάδου Λεύκτρου-Σπάρτης (ΑΠ.1220 04/13-7-2004).
Σχεδόν δύο χρόνια μετά, στις 24 Φεβρουαρίου 2006, δημοσιοποιήθηκε η πρώτη τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων, που αφορά στο τμήμα Τσακώνας-Καλαμάτας και την περιμετρική οδό της Καλαμάτας (ΑΠ. Οικ. 101747).
Την Κοινή Υπουργική Απόφαση αυτή υπογράφουν ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, ο τότε υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Αλέκος Κοντός και ο τότε υφυπουργός Πέτρος Τατούλης.
Ωστόσο, όταν δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ η ΚΥΑ, ο Πέτρος Τατούλης δεν ήταν υφυπουργός, είχε παραιτηθεί! Το Προεδρικό Διάταγμα της παραίτησης του Πέτρου Τατούλη από υφυπουργός Πολιτισμού έχει ημερομηνία 15 Φεβρουαρίου 2006. Δηλαδή, η ΚΥΑ δημοσιοποιήθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 2006 και ο Πέτρος Τατούλης είχε παραιτηθεί στις 15 Φεβρουαρίου! Τι μπορεί να συμβαίνουν όλες αυτές οι «διαδικαστικές» παρατυπίες;
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του «Θ», η ίδια ευρωπαϊκή διαδικασία που ακολουθήθηκε για το παραπάνω έργο είναι έτοιμη και για την Ολυμπία Οδό, καθώς προετοιμάζεται φάκελος για να επιληφθεί ο OLAF.