Της Μαρίας Νίκα
Οι στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές εξακολουθούν να βρίσκονται ψηλά στις προτιμήσεις των υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο φέτος σημειώθηκε αυξημένο ενδιαφέρον για άλλοτε «κλασσικά» τμήματα, όπως το Μαθηματικό, το Χημικό ή το Φυσικό. Κι αυτό, σύμφωνα με τον υπεύθυνο Σχολικού Επαγγελματικού Προγραμματισμού του ΚΕΣΥΠ Καλαμάτας, Γιάννη Κουράκλη, επειδή τέτοια τμήματα δίνουν βάσεις στους αποφοίτους για να προχωρήσουν παραπέρα, π.χ. σε ένα καλό μεταπτυχιακό.
Υπήρξε φέτος προσέλευση υποψηφίων στο ΚΕΣΥΠ για συμβουλευτική;
Μεγάλη, όπως κάθε χρόνο. Η σημαντική διαφοροποίηση, όμως, φέτος ήταν ότι τα παιδιά και οι γονείς ήταν πολύ πιο προσεκτικοί. Δηλαδή, δεν ψάχνουν πλέον σχολές απλά και μόνο με τα μόριά τους. Εφόσον υπάρχει οικονομική κρίση, ο καθένας κοιτάζει να βρεθεί σε μια σχολή που να τον εξασφαλίζει κάπως επαγγελματικά. Μάλιστα, ενώ θα λέγαμε ότι από πέρυσι ξεκίνησε το φαινόμενο να προσπαθούν να δηλώσουν σχολές που είτε είναι στην Καλαμάτα είτε βρίσκονται κοντά ή εκεί που σπουδάζει το άλλο παιδί της οικογένειας, φέτος έβαλαν σε προτεραιότητα την επαγγελματική αποκατάσταση. Δηλαδή, θα έκαναν τη θυσία να πάνε και κάπου πιο μακριά, αν είναι εξασφαλισμένοι ότι μετά θα έχουν σίγουρη εργασία. Βέβαια, εξασφαλισμένη εργασία δεν υπάρχει από καμία σχολή, πέρα από στρατιωτικές και αστυνομικές (με εισαγωγή από το 2015).
Παραμένει η προτίμηση στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές;
Στις στρατιωτικές είναι σταθερή η προτίμηση, πάντα υπάρχουν παιδιά που δηλώνουν στρατιωτικές και είναι ψηλά. Με την Αστυνομία είναι λίγο πιο μπερδεμένα τα πράγματα, γιατί αυτοί που θα περάσουν τώρα, θα φοιτήσουν από το 2015.
Είναι αλήθεια ότι αρκετοί εγκαταλείπουν τη στρατιωτική σχολή, γιατί περίμεναν κάτι άλλο;
Βέβαια. Οι στρατιωτικές σχολές είναι διαφορετικές από τις υπόλοιπες. Και δυστυχώς, αυτό συμβαίνει, κυρίως γιατί τα παιδιά δεν έχουν προβάλει σωστά τον εαυτό τους σε μια μελλοντική κατάσταση. Είναι μαθητές που θεωρούν ότι, αφού έγραψαν 19.000 μόρια και περνάνε σε μια καλή στρατιωτική σχολή, αυτό ήταν. Θα βγουν από τη σχολή αξιωματικοί χωρίς κανένα πρόβλημα. Όμως, για να επιλέξει κάποιος μια τέτοια σχολή, θα πρέπει να έχει ένα αντίστοιχο προφίλ ως χαρακτήρας, να αντέχει κάποια πράγματα για να μπορέσει να ανταπεξέλθει.
Άλλα τμήματα που προσέλκυσαν φέτος το ενδιαφέρον των υποψηφίων;
Κοιτούσαν και τμήματα που τους δίνουν κατά κάποιον τρόπο πολλαπλές επαγγελματικές διεξόδους, δηλαδή να γίνουν καθηγητές Πληροφορικής, αλλά να εγγράφονται και στο Οικονομικό Επιμελητήριο. Υπήρχαν και οι αλλαγές φέτος, λόγω του σχεδίου «Αθηνά», που προκάλεσαν μια επιπλέον δυσκολία στους υποψηφίους, γιατί έβλεπαν τμήματα που έχουν αλλάξει από πέρυσι, έχουν μετονομαστεί ή συμπτυχθεί, και προσπαθούσαν να βγάλουν άκρη σε τι αντιστοιχούν. Εκεί πρέπει κάποιος να ψάξει να βρει τα ΦΕΚ για το τμήμα που τον ενδιαφέρει, να δει αν έχει αλλάξει όνομα, αν έχει διατηρήσει τα επαγγελματικά του δικαιώματα κ.λπ.
Οι γονείς επεμβαίνουν; Ήρθαν εδώ μαζί με τα παιδιά;
Έρχονται πολύ συχνά, θα έλεγα, μαζί με τα παιδιά, ίσως περισσότερο απ’ ό,τι χρειάζεται. Αλλά αυτό είναι απολύτως κατανοητό, γιατί πλέον για τις οικογένειες το βάρος των σπουδών είναι πάρα πολύ μεγάλο. Συνεπώς, έχουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της απόφασης και οι γονείς. Εμείς θα προτιμούσαμε, βεβαίως, την απόφαση να την παίρνουν πάντα τα παιδιά, γιατί έτσι πρέπει. Όμως, η οικογένεια, εφόσον πληρώνει και η κατάσταση είναι τόσο δύσκολη, θα πρέπει να συμφωνήσει. Είναι πολλοί οι παράγοντες και το παιδί πρέπει να αποφασίσει παίρνοντας υπόψη τα πάντα.
Όσα ακούγονται για τους εκπαιδευτικούς, μεταθέσεις, διαθεσιμότητα, κ.λπ., έχουν επηρεάσει τους νέους ώστε να μη δηλώνουν εκπαιδευτικές σχολές;
Παρά τα όσα ακούγονται, τα παιδιά έχουν μια τάση προς σχολές τις οποίες θα χαρακτηρίζαμε «κλασσικές» παλαιότερα. Δηλαδή, με αύξουσα τάση φέτος, ζητάνε Μαθηματικό, Χημικό, Φυσικό, σχολές που ουσιαστικά είναι καθηγητικές, επειδή θεωρούν ότι δίνουν μια καλή βάση για να κάνει κάποιος κάτι παραπάνω, π.χ. ένα καλό μεταπτυχιακό, να αποκτήσει εφόδια για να κινηθεί όπως θέλει μετά το βασικό πτυχίο. Γιατί πλέον στην ελεύθερη αγορά εργασίας, κανένας δεν μπορεί να εξασφαλιστεί από το βασικό πτυχίο για δουλειά. Πιο πολύ είναι το τι άλλο θα κάνει μετά, αλλά και παράλληλα με το βασικό πτυχίο, π.χ. ξένες γλώσσες, Πληροφορική κ.ά.
*Το ΚΕΣΥΠ Καλαμάτας, που στεγάζεται στο 5ο Γενικό Λύκειο, ολοκλήρωσε προχθές τη λειτουργία του και θα επαναλειτουργήσει το Σεπτέμβριο, ενώ σήμερα είναι η τελευταία μέρα προθεσμίας για την κατάθεση των μηχανογραφικών δελτίων.
Όσο για το τι μπορεί να κάνει κάποιος που δε θα περάσει σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ, ανάμεσα στις επιλογές που μας έδωσε ο κ. Κουράκλης, είναι:
Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, Θεσσαλονίκης ή Φλώρινας, εάν έχει καλλιτεχνική κλίση
Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, για σπουδές με αλληλογραφία (εισαγωγή με κλήρωση)
Πανεπιστήμιο Κύπρου
ΙΕΚ ή φοίτηση ξανά σε ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ για πτυχίο ειδικότητας
Σχολές Εμπορικού Ναυτικού