Της Βίκυς Βετουλάκη
Εγκρίθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας η επικαιροποίηση της μελέτης για την εφαρμογή του Κώδικα ISPS για την Ασφάλεια στα Πλοία και στις Λιμενικές Εγκαταστάσεις του λιμανιού της Καλαμάτας, με το ποσό των 123.000 ευρώ, η οποία προβλέπει μια σειρά εργασιών, προκειμένου αυτό να προσαρμοσθεί στα ευρωπαϊκά δεδομένα για πλοία που εκτελούν διεθνή δρομολόγια.
Την Παρασκευή στο Υπουργείο, πραγματοποιήθηκε συνάντηση των Προέδρων των 14 κρατικών Λιμενικών Ταμείων της χώρας με το Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, Θάνο Χριστόπουλο.
Από πλευράς Μεσσηνίας, αν και υπήρχαν κι άλλα ζητήματα να τεθούν, αρχικά ο κ. Χριστόπουλος ζήτησε να παραμείνουν στο θέμα του Κώδικα ISPS.
Κώδικας ISPS
Όπως σημείωσε ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Μεσσηνίας Σταύρος Παπαχρήστου, στη σύσκεψη της Παρασκευής, κάθισε με 2 πρώτα βασικά αιτήματα. Το πρώτο αφορούσε την σπηλαίωση που υπάρχει στο μεγάλο αντιβραχίονα (Γ) για το οποίο όμως έλαβε αρνητική απάντηση, καθώς, όπως διευκρινίσθηκε, το Υπουργείο δεν χρηματοδοτεί μελέτες και το συγκεκριμένο έργο στερείται μελέτης.
Το δεύτερο αίτημα αφορούσε τον Κώδικα ISPS. Για την εφαρμογή του ISPS, έχει συνταχθεί μελέτη πριν από 4 χρόνια και τώρα έγινε δεκτή η επικαιροποίησή της, ως προς τις τιμές, καθώς αυτές έχουν μειωθεί. Μετά την έγκριση που έλαβε προχθές από το ΥΕΝ, θα ακολουθήσει και έγκρισή του στις 8 Ιουλίου από το Υπουργείο Οικονομικών, ώστε το λιμάνι της Καλαμάτας να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα.
Ο Κώδικας ISPS εφαρμόζεται για τους ακόλουθους τύπους πλοίων που εκτελούν διεθνείς πλόες:
– επιβατηγά πλοία, περιλαμβανομένων και επιβατηγών ταχυπλόων σκαφών,
– φορτηγά πλοία, περιλαμβανομένων και ταχυπλόων σκαφών, 500 κόρων ολικής χωρητικότητας και άνω,
– κινητές μονάδες γεώτρησης ανοιχτής θαλάσσης, και
– σε λιμενικές εγκαταστάσεις οι οποίες εξυπηρετούν πλοία που εκτελούν διεθνείς πλόες.
Άλλα 3 αιτήματα
Ορισμένες από τις υποχρεωτικές εργασίες που προβλέπει η εφαρμογή του Κώδικα, είναι η περίφραξη όλου του λιμανιού και συγκεκριμένα από τη συμβολή με την οδό Φαρών, όπου ήδη υπάρχουν κάγκελα και το διαχωρίζουν από το υπόλοιπο, έως όλο το δυτικό κομμάτι, θα κατασκευασθούν πύλες εισόδου και θα γίνεται απόλυτος έλεγχος εισερχομένων και εξερχομένων, με κάρτες εισόδου για χρήστες του λιμανιού, θερμικές κάμερες, τελωνειακό έλεγχο κ.ά. μέτρα ασφαλείας.
Ωστόσο, ο κ. Παπαχρήστου, ερωτώμενος από το «Θάρρος» σημείωσε πως στο άμεσο μέλλον θα τεθούν άλλα 3 ζητήματα στο Υπουργείο, τα οποία κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικά.
Το πρώτο αφορά τη σύνταξη μελέτης για τον υπήνεμο μόλο (μετά την Ηρώων), με όσα προβλέπονται από το Master Plan, προκειμένου να κατασκευασθεί / επισκευασθεί με ειδικές προδιαγραφές έως το «τετράγωνο».
Το δεύτερο που θα ζητηθεί να γίνει είναι, αυτοψία στον κεντρικό αντιβραχίονα (Γ) από δύτες μηχανικούς, ώστε να διαπιστωθεί πόση είναι η σπηλαίωση που έχει δημιουργηθεί εκεί και πώς θα γίνει αποκατάσταση. Η σπηλαίωση έχει δημιουργηθεί λίγο ανατολικότερα από το σημείο που ο αντιβραχίονας είχε σπάσει με τη θαλασσοταραχή τα προηγούμενα χρόνια. Ο κ. Παπαχρήστου, τόνισε ότι η σπηλαίωση δεν είναι μεγάλη, όμως πρέπει να επισκευασθεί και να υπάρχει πλήρης εικόνα του σημείου, υποθαλάσσια.
Τέλος, το τρίτο αίτημα που θα τεθεί από το Λιμενικό Ταμείο Μεσσηνίας, είναι η βυθομέτρηση του λιμανιού από την Υδατογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού.
Η τελευταία βυθομέτρηση που έχει γίνει για το λιμάνι της Καλαμάτας, είναι από το 1985 και πρέπει να γίνει καινούργια για την ασφάλεια των πλοίων.