Από τον υπηρεσιακό προϊστάμενο του έργου Ι. Καρνέση σε ερώτηση του “Θ”
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει ένας οργανισμός-τιμωρός της απάτης, της διαφθοράς και της διαπλοκής. Λέγεται OLAF και εγγυάται τη χρηστή διοίκηση στους ευρωπαϊκούς οργανισμούς.
Όπως είχε δημοσιεύσει το «Θ», διεξάγει έρευνα για ενδεχόμενη εσκεμμένη καθυστέρηση της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, στον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα & Λεύκτρο – Σπάρτη, που προκάλεσε ζημία 68 εκατομμυρίων ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο, σύμφωνα με ερώτηση που κατέθεσε, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ, Ν. Χουντής.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής παρουσίας στο Δημαρχείο Καλαμάτας του κ. Γιάννη Καρνέση, καθ’ ύλην αρμόδιου, από την πλευρά του υπουργείου υπηρεσιακού παράγοντα, για το συγκεκριμένο έργο, το “Θ” ρώτησε αν βρίσκεται σε ισχύ η έρευνα. Από την πλευρά του επιβεβαίωσε το γεγονός και σημείωσε ότι η έρευνα γίνεται για το κομμάτι Τσακώνα- Καλαμάτα.
Υπενθυμίζουμε ότι ο οργανισμός εξετάζει αν ήταν εσκεμμένη εκ μέρους των Δημοσίων Υπηρεσιών η «πολύμηνη καθυστέρηση έγκρισης της τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων» του έργου Κόρινθος- Τρίπολη-Καλαμάτα & Λεύκτρο-Σπάρτη, εξαιτίας της οποίας προκλήθηκε «αναβολή της ημερομηνίας παράδοσής του, αλλά και ενεργοποίηση ρήτρας υπέρ του παραχωρησιούχου για αποζημιώσεις 68 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό κράτος».
Το θέμα αυτό, ενδεχομένως, προκάλεσε την «αιφνίδια διακοπή των εργασιών από το Νοέμβριο του 2012 μέχρι και σήμερα. Ερευνάται, όπως δήλωσε ο Νίκος Χουντής, αν ήταν εσκεμμένη η πολύμηνη καθυστέρηση από την πλευρά των Δημοσίων Υπηρεσιών της έγκρισης τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων στο τμήμα του έργου Τσακώνα – Καλαμάτα με συνέπεια να υπάρξει αναβολή της ημερομηνίας παράδοσής του, αλλά και ενεργοποίηση ρήτρας υπέρ του παραχωρησιούχου για αποζημιώσεις από το ελληνικό κράτος.
Έγγραφο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας που επισυνάπτεται στην εν λόγω καταγγελία, αναφέρει- μεταξύ άλλων- ότι «σχετικά με την καταγγελία για απάτη, το Παράρτημα Έρευνας Απάτης της ΕΤΕπ ενημέρωσε τον OLAF, ο οποίος και ξεκίνησε έρευνα για την υπόθεση. Το Παράρτημα Έρευνας Απάτης της ΕΤΕπ συνεργάζεται με την έρευνα που διεξάγει ο OLAF».
Το Νοέμβριο του 2012 το έργο σταμάτησε, αρμοδιότητα που έχει ο OLAF λειτουργώντας ως ανακριτική αρχή, για τη διερεύνηση οικονομικής διαφθοράς σε έργα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Ένα από τα στοιχεία που έγιναν παραδεκτά από τον OLAF ήταν ο τρόπος έκδοσης της ΚΥΑ 195212/11/01/2011 για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του τμήματος «Τσακώνα – Καλαμάτα» και οι οικονομικές και χρονικές επιπτώσεις που η καθυστέρηση της έκδοσης αυτής είχε στο έργο: α) με επέκταση του χρονοδιαγράμματος περάτωσης του τμήματος αυτού και β) με την ενεργοποίηση οικονομικών ρητρών υπέρ του παραχωρησιούχου που προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης (Ν. 3559/2007) και ειδικότερα την ενεργοποίηση των άρθρων 26.2 και 26.5.
Τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ΚΥΑ αυτή ήταν έτοιμη και υπογεγραμμένη από το Μάιο του 2010 και κρατήθηκε στο «συρτάρι» για επτά μήνες, είναι πολλά, κατατεθειμένα στον OLAF και στην τελική φάση διερεύνησης.