Στην κορυφή της… θεωρίας η Μεσσηνία στις Πανελλαδικές εξετάσεις


Ο Νομός Μεσσηνίας, με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των περιοχών με το μεγαλύτερο ποσοστό αριστούχων υποψηφίων Θεωρητικής Κατεύθυνσης στις πρόσφατες πανελλαδικές εξετάσεις.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με αυτά, από τους 427 υποψηφίους που επέλεξαν τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, αρίστευσε το 8,43%.
Σημειώνουμε ότι αριστούχοι θεωρούνται όσοι έχουν γενικό βαθμό πρόσβασης μεγαλύτερο από 18.
Από εκεί και πέρα, σημαντικές διαφορές από περιοχή σε περιοχή αποκαλύπτουν τα βαθμολογικά στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στη Θετική Κατεύθυνση έχουμε περισσότερες από 5 εκπαιδευτικές περιφέρειες, γιατί λόγω της μικρής συμμετοχής υποψηφίων σε περιφέρειες με λιγότερους από 100 υποψηφίους δεν μπορεί να έχουμε αξιόπιστα αποτελέσματα.
Μεγάλες είναι οι διαφορές, ως προς το ποσοστό των αριστούχων, ανά περιοχή. Στη Θεωρητική Κατεύθυνση η Β’ Αθήνας έχει το υψηλότερο ποσοστό αριστούχων με 12,03% και τα Δωδεκάνησα το χαμηλότερο ποσοστό με 1,10%. Η διαφορά στις επιδόσεις είναι πολύ μεγάλη, όμως η διαφορά στο ΑΕΠ είναι πολύ μικρή. Αντίθετα, βλέπουμε ότι στο δεύτερο νομό, στις επιδόσεις της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, το ΑΕΠ είναι σχεδόν το μισό.
Δεν είναι, λοιπόν, μόνο οικονομικές οι αιτίες στη διαφορά των επιδόσεων. Η βαρύτητα που δίνει η κάθε οικογένεια στις σπουδές των παιδιών της και, συνεπώς, η προτροπή αλλά και η ενίσχυση είναι βαρύνουσας σημασίας στις επιδόσεις των υποψηφίων. Υπάρχουν περιοχές της χώρας με υψηλά εισοδήματα που έχουν χαμηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Πρόκειται, συνήθως, για περιοχές με αυξημένο τουρισμό, όπου η εκπαίδευση δε θεωρείται ασφαλής τρόπος βιοπορισμού, ενώ ο τουρισμός, με το γνωστό ελληνικό τρόπο του rent rooms, θεωρείται εξαιρετικά κερδοφόρος.
Έτσι στις τελευταίες θέσεις των επιδόσεων βρίσκονται σχετικά πλούσιες περιοχές της χώρας, όπως η Κέρκυρα, η Σάμος, το Ρέθυμνο και τα Δωδεκάνησα στη Θεωρητική Κατεύθυνση, η Λευκάδα και η Χαλκιδική στη Θετική Κατεύθυνση και η Αργολίδα στην Τεχνολογική.
Φυσικά, υπάρχουν και οι φτωχές περιοχές που παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις οι μαθητές τους, οι περιοχές δηλαδή που οι γονείς δεν μπορούν να διαβάσουν τα παιδιά τους, γιατί είναι και οι ίδιοι χαμηλού μορφωτικού επιπέδου, αλλά δεν μπορούν και να τα ενισχύσουν με φροντιστήριο, γιατί δεν έχουν χρήματα. Τέτοιες περιοχές είναι η Δυτική Αττική, ο Πειραιάς, η Ευρυτανία και το Κιλκίς.
Οι επιδόσεις των υποψηφίων δε μένουν σταθερές, αφού βλέπουμε διαφορές από χρονιά σε χρονιά. Οι διαφορές, όμως, δεν είναι μεγάλες, ώστε να αλλοιώνουν τη γενική εικόνα.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης