30 εκατομμύρια ευρώ για κάθε 6μηνη καθυστέρηση στο Κόρινθος Τρίπολη Καλαμάτα

30 εκατομμύρια ευρώ  για κάθε 6μηνη καθυστέρηση στο Κόρινθος Τρίπολη Καλαμάτα

Νέα αναβολή χθες στο Μονομελές Πρωτοδικείο για 177 ιδιοκτησίες, υπόθεση που… χρονίζει από το 2009
Αρχαιολογία και απαλλοτριώσεις εξακολουθούν να εκτροχιάζουν τα χρονοδιαγράμματα των μεγάλων έργων, επιβαρύνοντας με εκατομμύρια ευρώ τον κρατικό προϋπολογισμό.
«Για κάθε εξάμηνη καθυστέρηση… στο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα το Δημόσιο επιβαρύνεται με 30 εκ. ευρώ» αποκαλύπτει κυβερνητική πηγή, που βλέπει νέο εκτροχιασμό στο ωριμότερο έργο των οδικών αξόνων εξαιτίας αρχαιολογικών ευρημάτων στο τμήμα Λεύκτρο –Σπάρτη, που μαζί με την περιμετρική της Καλαμάτας αποτελούν τις μόνες εκκρεμότητες για να παραδοθεί το σύνολό του.
Τις προηγούμενες μέρες ο υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, απέστειλε επιστολή στον υπουργό Πολιτισμού, Πάνο Παναγιωτόπουλο και τη γενική γραμματέα, Λίνα Μενδώνη, προκειμένου να “χαλαρώσουν” τον πολιορκητικό κλοιό που ασκούν οι αρχαιολογικές ανασκαφές στα έργα, ο οποίος ζημιώνει τα δημόσια ταμεία αλλά και τα ίδια τα έργα, καθώς εξαιτίας της αρχαιολογίας πολλά εξ αυτών έχουν παγώσει.
Στην περιοχή της Σπάρτης, τα αρχαιολογικά ευρήματα που εντοπίζονται στο τμήμα Πελάνας-Σπάρτης υπολογίζεται ότι πάνε πίσω το χρονοδιάγραμμα του έργου που προσδιορίζεται ασαφώς μέσα στο 2014 και αποτελούν τον κύριο ρυθμιστή για την ολοκλήρωση των εργασιών.
Το υπουργείο πριν από ένα μήνα διέθεσε πρόσθετα κονδύλια ύψους 163.000 ευρώ για να καλυφθούν δαπάνες αρχαιολογικών ανασκαφών και να πληρωθεί προσωπικό που προσελήφθη από τον παραχωρησιούχο, εξοπλισμός, αλλά και φύλαξη αρχαιοτήτων.
Το γαϊτανάκι των καθυστερήσεων σιγοντάρουν και οι αποφάσεις των δικαστηρίων για τις απαλλοτριώσεις και όχι μόνο. Έτσι, για την πρωταπριλιά του 2014 αναβλήθηκε η υπόθεση νέων αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ακινήτων, οι οποίες συνδέονται με την περιμετρική οδό Καλαμάτας. Υπόθεση που λίμναζε για λόγους αδιευκρίνιστους από τις αρχές του 2009.
Υπενθυμίζουμε ότι ήδη η ανάδοχος εταιρεία έχει λάβει 68 εκατομμύρια ευρώ, ενεργοποιώντας τη ρήτρα που υπάρχει στη σχετική σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ διεκδικεί ακόμα 50 εκατομμύρια ευρώ. Κι όλα αυτά γιατί μια απόφαση παρέμεινε στο συρτάρι του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ), αφού οι υπηρεσίες καθυστέρησαν να κοινοποιήσουν υπουργική απόφαση για την τροποποίηση περιβαλλοντικών όρων στο έργο!
Χθες, επρόκειτο να συζητηθεί στο Μονομελές Πρωτοδικείο Καλαμάτας αίτηση του Ελληνικού Δημοσίου κατά 177 ιδιοκτησιών που πρόκειται να απαλλοτριωθούν για να κατασκευαστούν έργα που σύμφωνα με το Ελληνικό Δημόσιο συνδέονται με την περιμετρική οδό. Όμως, η αποχή των δικηγόρων, που ξεκίνησαν 48ωρη κινητοποίηση κατά νέων μέτρων που τους θίγουν, είχε ως αποτέλεσμα να αναβληθεί η υπόθεση για την 1η Απριλίου 2014.
Οι συγκεκριμένες νέες αναγκαστικές απαλλοτριώσεις αποφασίστηκε να γίνουν μετά τις αλλαγές στην περιμετρική οδό. Οι πιο σημαντικές αλλαγές είναι η μετακίνηση του κόμβου του Νέδοντα περίπου 400 μέτρα δυτικότερα, στο ρέμα Ανδριανού, αν και το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ορίζει ότι ο κόμβος θα βρίσκεται στην όχθη του Νέδοντα, καθώς και η κατασκευή συνδετήριων κλάδων του κόμβου που πάει στο ρέμα Ανδριανού με την Αρτέμιδος.
Η συγκεκριμένη υπόθεση φανερώνει πόσο απελπιστικά αργό είναι σε ορισμένες περιπτώσεις το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά και πόσο πρόχειρο, δαπανηρό και όχι μόνο.
Η απόφαση για τις συγκεκριμένες αλλαγές στην περιμετρική οδό Καλαμάτας ελήφθη στις 18 Φεβρουαρίου 2009, από τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργο Σουφλιά. Έχουν περάσει, δηλαδή 4,5 χρόνια και οι απαλλοτριώσεις ακόμη δεν έχουν γίνει. Και γι’ αυτό δεν μπορεί να ευθύνονται οι δικηγόροι που έκαναν αποχή.
Είναι δε εντυπωσιακό το γεγονός ότι από την απόφαση του Γ. Σουφλιά για τις αλλαγές αυτές πέρασαν σχεδόν δύο χρόνια μέχρι να δημοσιοποιηθεί η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων (11/1/2011). Και μάλιστα, την υπουργική αυτή απόφαση υπογράφει, ως υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, η Κατερίνα Μπατζελή, η οποία όμως είχε παραιτηθεί σχεδόν τέσσερις μήνες πριν (7 Σεπτεμβρίου 2010) και στη θέση της είχε πάει ο Κώστας Σκανδαλίδης! Στο παραπάνω θέμα είχε αναφερθεί με ρεπορτάζ το «Θ», αλλά και η ιστοσελίδα «KalamataJournal», η οποία το έφερε στο φως για πρώτη φορά.

 
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης