Η μελέτη ανάπλασης τμήματος της παραλιακής ζώνης φαίνεται ότι έχει «στοιχειώσει» τη Δημοτική Αρχή Καλαμάτας.
Το έργο παρουσιάστηκε με έντονη επικοινωνιακή δόση, σαν την παρέμβαση που θα άλλαζε προς το καλύτερο την εικόνα του θαλάσσιου μετώπου της πόλης.
Όταν, όμως, η Δημοτική Αρχή ζήτησε τη γνωμάτευση της – μέχρι πρότινος- Λιμενικής Επιτροπής, πήρε την πρώτη «κρυάδα». Τα μέλη της, με συγκεκριμένα και τεκμηριωμένα επιχειρήματα, απέρριψαν την πρόταση και επισήμαναν ότι για την ανάπτυξη του λιμανιού της Καλαμάτας υπάρχουν άλλα σοβαρότερα έργα που έχουν προτεραιότητα.
Μόλις άκουσε ο δήμαρχος Παν. Νίκας την απόφαση, ξεκίνησε μία άνευ προηγουμένου επίθεση στη Λιμενική Επιτροπή, τόσο προς το πρόσωπο του προέδρου της, Σταύρου Παπαχρήστου, όσο και προς τα μέλη της.
Παρά τις πρωτοφανείς αντιδράσεις του, η γνωμάτευση της Λιμενικής Επιτροπής, η οποία στηρίχτηκε σε οδηγίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, δεν άλλαξε.
Τότε, ο κ. Νίκας έπαιξε το χαρτί της μετατροπής του Λιμενικού Ταμείου σε Δημοτικό. Στην πρώτη του συνεδρίαση, κιόλας, το νέο Νομικό Πρόσωπο αποφάσισε την έγκριση της μελέτης, εν ριπή οφθαλμού. Έπρεπε, όμως, να πάρει και πάλι την έγκριση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της Γενικής Γραμματείας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής.
Η απάντηση έφτασε προ ημερών στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, αλλά ο πρόεδρός του και ο δήμαρχος την κρατούσαν ως επτασφράγιστο μυστικό. Γιατί άραγε; Πολύ απλά, το υπουργείο, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα στοιχεία, απέρριψε και πάλι τη μελέτη! Επί της ουσίας, υιοθετείται η προηγούμενη άποψη της Λιμενικής Επιτροπής, την οποία ο δήμαρχος είχε κατασυκοφαντήσει.
Τι λέει η απόφαση; «Με το έργο αυτό θα μειωθεί σημαντικά ο χώρος χρήσης και εκμετάλλευσης της χερσαίας ζώνης λιμένα Καλαμάτας κατά 15 περίπου στρέμματα και θα είναι αδύνατη η αλλαγή χρήσης σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη στο μέλλον, κυρίως λόγω των μόνιμων κατασκευών.
Επίσης, από την εκτέλεση του έργου μειώνονται τα έσοδα του Λιμενικού Ταμείου κατά 30.000 ευρώ ετησίως και ταυτόχρονα αυξάνονται τα έξοδα κατά τουλάχιστον 15.000 ευρώ από τη συντήρηση των εγκαταστάσεων.
Σύμφωνα με σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, ο λιμένας Καλαμάτας έχει χαρακτηριστεί ως εθνικής σημασίας και για το λόγο αυτό οι φορείς του υποχρεούνται εντός 24 μηνών να προβούν στη σύνταξη, την ολοκλήρωση ή την επικαιροποίηση του Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης. Αυτό σημαίνει ότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, μέχρι το τέλος Απριλίου 2015, θα πρέπει να προχωρήσει στην επικαιροποίηση του Γενικού Προγραμματικού Σχεδιασμού του λιμένα Καλαμάτας για το σύνολο της χερσαίας ζώνης λιμένα.
Επιπλέον, μετά από επικοινωνία με την Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ προέκυψε ότι δεν έχει ακόμα υποβληθεί Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το λιμένα Καλαμάτας και, επομένως, εκκρεμεί η απόφαση έκδοσης περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας του λιμένα.
Σε κάθε περίπτωση, η υπηρεσία μας εκφράζει τον προβληματισμό της για τη σκοπιμότητα εκτέλεσης του προτεινόμενου έργου, λαμβάνοντας υπόψη: το σημαντικό κόστος (1.520.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), τους λόγους που επικαλείται το τέως Λιμενικό Ταμείο Νομού Μεσσηνίας, την αναγκαιότητα επικαιροποίησης του Γενικού Προγραμματικού Σχεδίου Λιμένα Καλαμάτας, το γεγονός ότι το έργο δεν αποσκοπεί στη βελτίωση των λιμενικών υποδομών και, κατά συνέπεια, στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους χρήστες του».
Μήπως για τους παραπάνω λόγους ο δήμαρχος βρέθηκε χθες εσπευσμένα στην Αθήνα για να συναντήσει τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη;
Του Αντώνη Πετρόγιαννη