Θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις για ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού μέχρι Τσακώνα. Βελτίωση του δρόμου μόνο στο Πύργος- Καλό Νερό
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
Στην Ολομέλεια της Βουλής συζητήθηκαν χθες οι τροποποιημένες συμβάσεις παραχώρησης της Νέας Οδού, της Ολυμπίας Οδού, του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας και του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, οι οποίες πέρασαν από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με στόχο να ψηφιστούν έως σήμερα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, το χρονικό περιθώριο είναι ελάχιστο, καθώς θα πρέπει οι συμβάσεις να ψηφιστούν, να δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και τα ΦΕΚ να σταλούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή άμεσα, προκειμένου οριακά στις 15 Δεκεμβρίου να εκταμιευτεί μέρος της κοινοτικής συμμετοχής για τις δαπάνες των έργων.
Κατά τον υπουργό Υποδομών, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, η επανεκκίνηση των έργων θα αυξήσει το ΑΕΠ κατά 1,5% μεταξύ 2014-2015, ενώ θα δημιουργηθούν 20.000 θέσεις εργασίας.
Για τα θέματα που αφορούν στη Μεσσηνία, ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι για τον αυτοκινητόδρομο του Μορέα η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) θεωρεί ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο και σταμάτησε τη χρηματοδότησή του, ζητώντας την εγγύηση του Δημοσίου, την οποία το Δημόσιο αποδέχθηκε προκειμένου να συνεχιστούν οι εργασίες.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, το κόστος ανά χλμ. για την Ολυμπία Οδό είναι 7 εκατ. ευρώ, για την Ιόνια Οδό 6,6 εκατ. ευρώ, για την Κεντρική Οδό 7,2 εκατ. ευρώ και για τον Μορέα 6,4 εκατ. ευρώ, ενώ για την Εγνατία Οδό κατά μέσο όρο 7,5 εκατ. ευρώ.
«Έχω όλα τα στοιχεία που δείχνουν σε όλες τις χώρες, στην Ουγγαρία, στη Γερμανία, στην Αυστρία, στην Ιρλανδία, ότι είναι μεγαλύτερο το μέσο κόστος από την Ελλάδα» σημείωσε.
Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι στο τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα που θα κοπεί από την Ολυμπία Οδό, ήδη έχουν κατασκευαστεί έργα 90 έως 100 εκατ. ευρώ. Απομένουν ορισμένες μελέτες και θα δημοπρατηθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2014, με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ για το Πάτρα – Πύργος και 90 εκατ. ευρώ για το Καλό Νερό – Τσακώνα. Εξαιρείται το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, όπου θα υπάρξει βελτίωση του υφιστάμενου δικτύου.
Επίσης, τα έσοδα του Δημοσίου από τα διόδια θα μπαίνουν σε ένα «μηχανισμό ανακύκλωσης», ο οποίος θα στηρίζει το έργο έως τη λήξη της παραχώρησης.
Κατά τον υπουργό Υποδομών, δεν υπήρχαν εναλλακτικές επιλογές. Στην Ισπανία, όπως είπε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, το Δημόσιο δίνει άτοκα δάνεια στους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα σταματημένα έργα, ενώ στην Πορτογαλία έφτιαξαν «σκιώδη διόδια», το κόστος των οποίων μεταβιβάζεται απ’ ευθείας στο φορολογούμενο.
Τοκίζεται η αποζημίωση
της υποθαλάσσιας αρτηρίας
Μάλιστα, ο κ. Χρυσοχοΐδης αποκάλυψε ότι ο παραχωρησιούχος της υποθαλάσσιας αρτηρίας της Θεσσαλονίκης, ο οποίος δικαιώθηκε στη διεθνή διαιτησία με την καταβολή 90 εκατ. ευρώ, δεν έχει λάβει ακόμη τα χρήματα «γιατί δεν υπάρχουν», ενώ «κάθε μέρα μετράνε νόμιμοι τόκοι», είπε.
Το ίδιο συνέβη, από ό,τι φαίνεται, και στην Ολυμπία Οδό. Σύμφωνα με τροπολογία που έφερε ο υπουργός Υποδομών στη Βουλή «για τη διευκόλυνση της χρηματοδότησης του έργου», «είναι απαραίτητη η παροχή εξασφάλισης υπέρ της ΕΤΕπ, μέσω της σύναψης συμβάσεως αναδοχής χρέους και συνακόλουθα σύμβασης ρύθμισης των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων» μεταξύ του Δημοσίου, του παραχωρησιούχου και των δανειστριών τραπεζών. Έτσι, η ΕΤΕπ καθίσταται προτιμώμενος δανειστής, «λόγω του κόστους δανεισμού», ενώ παρέχεται εξουσιοδότηση στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών να υπογράψουν σχετική σύμβαση.
Εγγυάται το Δημόσιο το δάνειο της ΕΤΕπ στην Ολυμπία
Πρόκειται για σύμβαση αναδοχής χρέους (assumption aggeement) η οποία θα υπογραφεί μεταξύ του Δημοσίου, της ΕΤΕπ και της Ολυμπίας Οδού, προς εξασφάλιση δικαιωμάτων της δεύτερης.
Επίσης, προβλέπεται άλλη σύμβαση μεταξύ του κράτους, του παραχωρησιούχου, του Διατραπεζικού Εκπροσώπου των δανειστριών τραπεζών, του εκπροσώπου των ομολογιούχων δανειστών και του εκπροσώπου εξασφαλίσεων των δανειστριών τραπεζών (subordination deed) για «τη ρύθμιση των δικαιωμάτων υποχρεώσεων των μερών, σε περίπτωση αναδοχής του χρέους της εταιρείας παραχώρησης από το ελληνικό Δημόσιο, έναντι της ΕΤΕπ». Πρόκειται για δάνειο 200 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων «είναι η πιο σκληρή απ’ όλες».