Χριστίνα Αλεβίζου: Η Καλαματιανή μάνατζερ που «έκοψε» το μισθό της υπέρ των αδυνάτων


Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
 
Εάν οι γκουρού του μάνατζμεντ έπρεπε να ξεχωρίσουν κάτι στον τρόπο διοίκησης της ΤΝΤ Ελλάς, τότε αυτό θα ήταν η συνειδητή προσήλωση της επιχείρησης στην ικανοποίηση των εργαζομένων. Είναι μια κουλτούρα που διαπνέει όλη τη ραχοκοκαλιά της ολλανδικής εταιρείας που εξαπλώθηκε με ένα φορτηγό στα πέρατα του κόσμου και η οποία πάει «πακέτο» με την ικανοποίηση των πελατών της σε περισσότερες από 200 χώρες παγκοσμίως.
Εξειδικευμένες εταιρείες του χώρου που μετρούν και αναλύουν τις απόψεις του προσωπικού στις επιχειρήσεις μένουν έκπληκτες που τα ποσοστά ικανοποίησης στην ΤΝΤ Ελλάς αγγίζουν το 90%!
Ενδεικτική του κλίματος και της συναισθηματικής προσέγγισης προς τους εργαζομένους είναι η απόφαση που πήρε εν μέσω βαθιάς κρίσης η θυγατρική των Ολλανδών στην Ελλάδα.
Ψαλιδίζοντας τους μισθούς του top management της εταιρείας (περίπου 15 στελεχών), δημιούργησε ένα Social Fund Committee, που αποτελεί τον «κουμπαρά» των αδύναμων εργαζομένων. Όποιος από το προσωπικό έχει ανάγκη από χρήματα, υποβάλλει ένα αίτημα στη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού και μία επιτροπή, στην οποία συμμετέχουν στελέχη και εκπρόσωπος των εργαζομένων, αποφασίζει ποιος θα πάρει τη βοήθεια, που μπορεί να φτάνει από 500 έως και 2.000 ευρώ.
«Το κλίμα είναι οικογενειακό και αυτό που μετρά πάνω απ’ όλα στην ΤΝΤ είναι όλοι να δουλεύουν με όρεξη», λέει δίχως περιστροφές η κυρία Χριστίνα Αλεβίζου. Ψυχή της εταιρείας, αφεντικό, αδελφή και φίλη, η μάνατζερ των διεθνών μεταφορών από την Καλαμάτα είναι το πρότυπο μιας επιτυχημένης γυναικείας καριέρας σε μια πολυεθνική εταιρεία.
Τι διέκριναν οι ξένοι σε αυτή; «Δεν είμαι σίγουρη, πιστεύω όμως την αφοσίωση στους στόχους και την πολλή δουλειά», απαντά.
Ξεκίνησε πριν από 15 χρόνια από εμπορική αναλύτρια, πολύ σύντομα της εμπιστεύτηκαν το marketing της εταιρείας και το κέντρο εξυπηρέτησης πελατών και τέσσερα χρόνια αργότερα ανέλαβε τη θέση της γενικής διευθύντριας.
«Μεγάλωσα μέσα στην εταιρεία, δημιούργησα οικογένεια, γέννησα, έζησα καλές αλλά και άσχημες στιγμές στην προσωπική μου ζωή», αφηγείται με ένα πλατύ χαμόγελο η Ελληνίδα μάνατζερ, η οποία εργάζεται σε μια εταιρεία που έχει προ πολλού σπάσει τα πρωτόκολλα.
Δε διαθέτει διαφημιστικό μπάτζετ (!), αλλά ούτε και προσωπική γραμματέα και της αρέσει να υποδέχεται αυτοπροσώπως τους επισκέπτες στο γραφείο της. Όπως τότε, στα τέλη της δεκαετίας του ’90, όταν σε μια ανάλογη περίσταση την υποδέχτηκε εγκάρδια στο γραφείο του ο Γαλλογερμανός μάνατζερ της ΤΝΤ για να την περάσει από ένα κλασικό interview. Λίγες ώρες αργότερα, ο ίδιος δε δίστασε να της αφήσει μήνυμα στον τηλεφωνητή του σπιτιού της ότι είχε προσληφθεί!
 
Με 40 αεροπλάνα και 30.000 ειδικά οχήματα
Από τις ελάχιστες γυναικοκρατούμενες ελληνικές επιχειρήσεις, η Thomas Nationwide Transport, την οποία ίδρυσε το 1946 ο Αυστραλός Κεν Τόμας, συγκαταλέγεται στις κορυφαίες μεταφορικές εταιρείες παγκοσμίως, μεταφέροντας από δέματα, παλέτες και ευαίσθητα υλικά μέχρι ζώα. Πριν από δύο χρόνια το ιδιόκτητο αεροσκάφος της μετέφερε σε ζωολογικό κήπο της Ισπανίας ένα σπάνιο είδος πάντα από την Ασία.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η ΤΝΤ μεταφέρει 4,7 εκατομμύρια δέματα, έγγραφα και φορτία την εβδομάδα, έχοντας ως βάση της τρεις μεγάλους διαμετακομιστικούς σταθμούς: έναν αεροπορικό στη Λιέγη του Βελγίου και δύο επίγειους, στο Άρνεμ της Ολλανδίας και στο Μιλάνο της Ιταλίας, όπου εξυπηρετούνται από 40 ιδιόκτητα αεροσκάφη και πάνω από 30.000 οδικά οχήματα. Στην Ελλάδα η ΤΝΤ βρίσκεται από το 1989 εξαγοράζοντας την ελληνική εταιρεία Ταχυδέμα και έκτοτε, με αδιάλειπτη παρουσία στη χώρα μας, επενδύει στην ελληνική αγορά (το 2008 απέκτησε νέες εγκαταστάσεις στο Μαρκόπουλο), δίνοντας θέσεις εργασίας σε 250 εργαζομένους. Διαθέτει έξι υποκαταστήματα σε όλη τη χώρα και ένα οργανωμένο δίκτυο 35 αντιπροσώπων και 40 εξωτερικών συνεργατών κυρίως οδηγών.
 

«Ήρθαν και μου είπαν “απολύστε με”»
Η οικονομική κρίση, όμως, δεν την άφησε αλώβητη και ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν από τα σημεία που κυριάρχησαν στα δύσκολα χρόνια της ύφεσης που μαστίζει τη χώρα μας. «Αναγκαστήκαμε να πάρουμε από νωρίς τα μέτρα μας, βλέποντας τα σύννεφα που υπήρχαν στην ελληνική οικονομία. Περιορίσαμε αρχικά όλα μας τα κόστη, όμως τα δύσκολα, που ήταν η μείωση των θέσεων εργασίας, δεν τα αποφύγαμε», εξηγεί η επικεφαλής της ΤΝΤ, αναγνωρίζοντας ότι ήταν η πιο δύσκολη στιγμή της στην εταιρεία. «Ήρθαν υπάλληλοι οι οποίοι, βλέποντας το δρόμο που είμαστε αναγκασμένοι να ακολουθήσουμε, μου πρότειναν από μόνοι τους να φύγουν για να διασωθούν εργαζόμενοι με οικογένειες και παιδιά. Ήταν συγκινητικό και δε θα το ξεχάσω».
Στόχος της διοίκησης ήταν να ελαφρύνει το λειτουργικό κόστος, αλλά χωρίς οι αλλαγές να είναι σε βάρος της ποιότητας των υπηρεσιών και χωρίς να κλονίσουν και την εμπιστοσύνη των πελατών της, πολλοί από τους οποίους συνεργάζονται με την ΤΝΤ 25 χρόνια.
«Οφείλαμε στους πελάτες μας που αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσκολίες να κατεβάσουμε το κόστος των υπηρεσιών, έχοντας ως πρωταρχικό στόχο να μην καταστρέψουμε ό,τι χτίσαμε τα τελευταία χρόνια, ώστε το τέλος της κρίσης να μας αφήσει από εκεί που μας βρήκε», επισημαίνει η κυρία Αλεβίζου.
Πολύ γρήγορα η ΤΝΤ προσαρμόστηκε στις ανάγκες των καιρών και διαφοροποίησε το μείγμα των υπηρεσιών της. Δημιουργήθηκε, για παράδειγμα, το πρόγραμμα «Economy», με το οποίο ό,τι αποστέλλεται από τους πελάτες, πέραν από την αερομεταφορά, μπορεί να παραδοθεί με μικρή καθυστέρηση 2 ή 3 ημερών με επίγεια μέσα, αλλά με την ίδια αξιοπιστία που είχαν πάντα οι εξπρές μεταφορές.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων του «Economy». Συγχρόνως, η ΤΝΤ συνέχισε να προσφέρει και τα άλλα πακέτα των υπηρεσιών της για αυθημερόν πρωινές παραδόσεις που εξυπηρετούνται από το αεροπορικό δίκτυο (πριν από τις 9, τις 10 και τις 12 κάθε μέρας), τα special services για μεταφορά προϊόντων από έγγραφα και παλέτες μέχρι επικίνδυνα υλικά (χημικά κ.ά.) και τις εγχώριες μεταφορές, που καλύπτουν από την παράδοση εγγράφων μέχρι υλικά για διαγνωστικά κέντρα (π.χ. αίμα κ.ά.).
 
Οι Ολλανδοί βλέπουν
προοπτικές στην Ελλάδα
«Οι Ολλανδοί αισθάνονται ότι η Ελλάδα δεν είναι μια τελειωμένη αγορά, αλλά βλέπουν ευκαιρίες και προοπτικές ανάπτυξης σε διάφορους τομείς», αναφέρει η κυρία Αλεβίζου. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στις αλλαγές που συντελούνται στο μεγάλο λιμάνι της χώρας, που αναδεικνύεται σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο και το οποίο η ΤΝΤ θέλει να εκμεταλλευτεί, αλλά και στις ανακατατάξεις στον ιατροφαρμακευτικό κλάδο, όπου η εταιρεία διαθέτει μεγάλη εξειδίκευση. «Η αγορά αυτή χάνει τους μεσάζοντες και αλλάζουν τα σημεία διανομής», επισημαίνει η κυρία Αλεβίζου.
Ο ρόλος της μάνατζερ τελειώνει αργά το απόγευμα της ημέρας, όταν κλείνει την πόρτα του γραφείου της, για να επιστρέψει ύστερα από μια κοπιαστική και απαιτητική συνήθως μέρα στο σπίτι της, στην Παιανία. «Από εκείνη την ώρα και μετά γίνομαι μητέρα. Μάλιστα, έχω καταλάβει ότι όταν έχει κανείς μια ισορροπημένη προσωπική ζωή, αποδίδει καλύτερη και στη δουλειά».
Μητέρα μιας επτάχρονης κόρης, η κυρία Αλεβίζου αφιερώνει τον προσωπικό της χρόνο για να προετοιμάζει τη μικρή στα μαθήματα, ενώ τρεις φορές την εβδομάδα τη συνοδεύει στο μπαλέτο. «Μαζί με την Έλενα εκτονώνομαι κι εγώ. Ένα πάθος που είχα από μικρή, κι αυτό είναι ο χορός, φρόντισα να μη μου το στερήσω», αποκαλύπτει η διεθνής μάνατζερ και παραδέχεται ότι στη μία αίθουσα της σχολής χορού είναι η κόρη της και στην άλλη εκπαιδεύεται η ίδια.
 
Μείωσαν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα
Καθώς ο μεταφορικός κλάδος ευθύνεται για τις μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, η ΤΝΤ φρόντισε να λάβει πολύ νωρίς τα μέτρα της. Έτσι, έβαλε αρχικά στο μεγαλύτερο δίκτυο του στόλου της φυσικό αέριο, ενώ περιόρισε δραστικά τις ρυπογόνες διαδρομές.
Για παράδειγμα, στην υπηρεσία «Economy» που συνδέει την Ελλάδα με το διεθνές οδικό δίκτυο της εταιρείας μέσω Μιλάνου, τα εμπορεύματα που είναι να μεταφερθούν στη Βόρεια Ελλάδα επιλέγουν απευθείας το δρομολόγιο της Ηγουμενίτσας αντί να πηγαίνουν στην Πάτρα και από εκεί, μέσω της Αττικής, να φτάνουν στο προορισμό τους. Σημαντικές παρεμβάσεις έγιναν, επίσης, στα κτήρια που χρησιμοποιεί η ΤΝΤ, ενώ έμφαση δόθηκε και στην οικολογική οδήγηση και εκπαίδευση σε θέματα οδικής ασφάλειας.