Κ. Μαργέλης: «Οι φυλακές θα αποσυμφορηθούν, όταν λυθεί το μεταναστευτικό»

Κ. Μαργέλης: «Οι φυλακές θα αποσυμφορηθούν, όταν λυθεί το μεταναστευτικό»

Ο εκ νέου – και πιθανότατα μοναδικός- υποψήφιος πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας μιλά στο «Θ»
 

 
Της Βίκυς Βετουλάκη
 
Σε εκλογές οδηγείται εκ νέου ένας από τους μεγαλύτερους επιστημονικούς συλλόγους της Μεσσηνίας, ο Δικηγορικός Σύλλογος Καλαμάτας, αλλά αυτή τη φορά η εκλογική αναμέτρηση αναμένεται να είναι η πιο… εύκολη. Κι αυτό, γιατί μάλλον μοναδικός υποψήφιος για τη θέση του προέδρου θα είναι ο νυν πρόεδρος Κώστας Μαργέλης. Αν και επίσημα η προθεσμία κατάθεσης υποψηφιοτήτων λήγει την Παρασκευή 31 Ιανουαρίου, δε φαίνεται να υπάρχει πρόθεση από άλλον δικηγόρο να διεκδικήσει το αξίωμα.
Ο κ. Μαργέλης είναι η τρίτη φορά που θα διεκδικήσει την προεδρία. Την πρώτη τριετία είχε δύο αντιπάλους, ενώ στην προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση, το 2011, ήταν και πάλι μοναδικός υποψήφιος.
Μιλώντας σήμερα στο «Θάρρος», αναφέρεται στις αλλαγές που φέρνει ο νέος κώδικας περί δικηγόρων, τόσο στις δικηγορικές εκλογές όσο και στο ίδιο το νομικό επάγγελμα.
Επίσης, δηλώνει πως από το νέο σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης (βραχολιάκι) δεν πρέπει να περιμένουμε και πολλά.
 
-Οι εκλογές είναι μπροστά. Ο δε κώδικας περί δικηγόρων άλλαξε και ως προς τις δικηγορικές εκλογές. Ποιες είναι οι βασικές αλλαγές σε σχέση με προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις;
Η κυριότερη αλλαγή έχει να κάνει με τον τρόπο εκλογής των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου. Μέχρι τις εκλογές του 2011 ίσχυε το σύστημα της απλής αναλογικής, μέσα από ψηφοδέλτια συνδυασμών με επικεφαλής ή χωρίς υποψήφιο πρόεδρο, ενώ οι θέσεις των συμβούλων κατανέμονταν μεταξύ των συνδυασμών ανάλογα με την εκλογική τους δύναμη. Στις προσεχείς, όμως, εκλογές, που θα γίνουν το Φεβρουάριο, η ανάδειξη των συμβούλων θα γίνει μέσα από ενιαίο ψηφοδέλτιο, στο οποίο θα περιλαμβάνονται όσοι θέτουν υποψηφιότητα για μέλη του Δ.Σ. και θα εκλέγονται κατά τη σειρά των ψήφων–σταυρών προτίμησης που θα λάβουν μέχρι τη συμπλήρωση του αριθμού των μελών του ΔΣ.
Στην περίπτωση του Δικηγορικού Συλλόγου Καλαμάτας, μέσα από το ενιαίο ψηφοδέλτιο συμβούλων ο εκλογέας δικηγόρος έχει δικαίωμα να προτιμήσει, με τη διαδικασία της σταυροδοσίας, μέχρι και δέκα τον αριθμό υποψηφίους, δηλαδή όσα είναι και τα μέλη του Δ.Σ., μη περιλαμβανομένου του προέδρου.
Η εκλογή των προέδρων θα εξακολουθήσει να γίνεται με ψήφο σε διαφορετική κάλπη, με διαφορετικά ψηφοδέλτια των υποψηφίων ή με ένα, στο οποίο θα αναγράφονται τα ονόματα των υποψηφίων και θα σημειώνεται η προτίμηση με σταυρό.
Το ποσοστό που απαιτείται για την εκλογή του προέδρου παραμένει το 50 συν ένα. Αν δεν καταστεί εφικτό την πρώτη Κυριακή, ακολουθεί «δεύτερος γύρος».
Αναφορικά με τη θητεία του προέδρου και των μελών του Δ.Σ., αυτή πλέον είναι τετραετής, αντί της μέχρι τώρα τριετούς, και αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους μετά τις εκλογές και λήγει την 31η Δεκεμβρίου του τετάρτου έτους, ενώ οι εκλογές θα διεξάγονται πλέον την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου. Επίσης, ο πρόεδρος μπορεί να εκλεγεί δύο συνεχόμενες θητείες και τα μέλη του Δ.Σ. τρεις.
 
-Γενικότερα ο νέος κώδικας των δικηγόρων ποια θετικά και ποια αρνητικά περιέχει για τον κλάδο;
Πράγματι, ορθώς τίθεται το ερώτημα, υπάρχουν θετικά και αρνητικά. Θα ήταν υπερβολή να λεχθεί ότι ο Κώδικας απηχεί στο σύνολό του τις προτάσεις των δικηγορικών συλλόγων της χώρας. Σε μια τέτοια εκδοχή, θα μιλούσαμε αλλιώς, αν και σε αυτή την περίπτωση πάλι θα υπήρχαν διαφορετικές εκτιμήσεις και απόψεις. Εν προκειμένω, στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που επεξεργάστηκε το σχέδιο υπήρχαν και τέσσερα μέλη από την Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας.
Μετά τη λειτουργία ενός σπουδαίου νομοθετήματος, του παλαιού κώδικα δηλαδή, ο οποίος άντεξε 60 χρόνια, ψηφίστηκε ο νέος κώδικας μέσα σε ένα δυσμενές για την κοινωνία μνημονιακό περιβάλλον, στην εποχή που αναγορεύεται ως υπέρτατη αρχή το «παρασύνταγμα» της τρόικας και η νομοθέτηση γίνεται με τη γνωστή διαδικασία των συνεχών αντισυνταγματικών πράξεων νομοθετικού περιεχομένου και των εφαρμοστικών νόμων.
Επισημαίνουμε εδώ, γνωστό σε όλους άλλωστε, ότι η ψήφιση του νέου κώδικα από πρόταση των δικηγορικών συλλόγων στο τέλος της δεκαετίας του 1990 κατέληξε να είναι τα έτη 2012 και 2013 μνημονιακή υποχρέωση και προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της δόσης! Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι όσο εύκολο είναι να ακυρωθεί το μνημόνιο από μια Βουλή υπό την παρούσα ή την προηγούμενη σύνθεση, άλλο τόσο εύκολο είναι να ακυρωθούν διατάξεις οι οποίες αφορούν σε ζητήματα που είχαν ψηφισθεί ήδη με τη διαδικασία των εφαρμοστικών νόμων.
Παρά ταύτα, με το νέο κώδικα αναβαθμίζεται η θέση των δικηγορικών συλλόγων στη Δικαιοσύνη και στην κοινωνία, οι οποίοι πλέον αναγνωρίζονται ως σύμβουλοι της πολιτείας και συμμετέχουν υποχρεωτικά στις σχετικές νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. Κατοχυρώνεται η οικονομική, διοικητική και διαχειριστική αυτονομία τους. Μπορούν πλέον να ασκούν παρέμβαση τόσο στα εθνικά όσο και στα ευρωπαϊκά και διεθνή δικαστήρια, σε όργανα εθνικά και ενωσιακά, για κάθε ζήτημα εθνικού, κοινωνικού, πολιτισμικού, οικονομικού ενδιαφέροντος και περιεχομένου που ενδιαφέρει το δικηγορικό σώμα, αλλά και τους πολίτες.
Επισημαίνουμε απλώς ότι πριν από λίγο καιρό μάς ανησυχούσε ιδιαίτερα το ενδεχόμενο και αυτής ακόμη της κατάργησης των δικηγορικών συλλόγων. Αναδεικνύεται και πάλι ο δημόσιος χαρακτήρας του λειτουργήματος του δικηγόρου, το οποίο πλέον ρητά αναγνωρίζεται ότι αποτελεί θεμέλιο του Κράτους Δικαίου.
Η θέση του δικηγόρου στο σύστημα της δικαιοσύνης κατοχυρώνεται πλέον με συγκεκριμένη διάταξη, ως θέση συλλειτουργού, θεμελιώδης, ισότιμη, ανεξάρτητη και αναγκαία για την απονομή της, ενώ κατοχυρώνεται ρητά το δικαίωμά του να απολαμβάνει, κατά την άσκηση των καθηκόντων του, του σεβασμού και της τιμής που του οφείλεται στο λειτούργημά του από τους δικαστικούς λειτουργούς και από κάθε άλλο πρόσωπο που ενεργεί στο πλαίσιο της δημόσιας διοίκησης. Διαφυλάσσεται η επαγγελματική αξιοπρέπεια των δικηγόρων με τη νομοθετική κατοχύρωση των αμοιβών τους, η οποία είχε δεχθεί πλήγματα στο όνομα της ιδεοληψίας «της απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων».
Εξαιρετικά σημαντικό, επίσης, είναι ότι με τις διατάξεις του νέου κώδικα δεν επιτρέπεται η ίδρυση κεφαλαιουχικών και πολυεπαγγελματικών εταιρειών με τη συμμετοχή δικηγόρων, κάτι το οποίο αποτέλεσε κεντρικό αίτημα του δικηγορικού σώματος.
 
-Νέα νομοθετήματα και νέοι θεσμοί στην απονομή της Δικαιοσύνης, όπως τα γνωστά «βραχιολάκια» για τους κρατουμένους, με τη λογική της αποσυμφόρησης των φυλακών. Πώς το βλέπετε, έχει κινδύνους, θα λειτουργήσει;
Ο νόμος για την ηλεκτρονική επιτήρηση υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων σε άδεια αποτελεί νέο μέτρο, που εφαρμόζεται σε άλλες χώρες. Ωστόσο κι εδώ θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και να χαμηλώσουμε καλού–κακού τον πήχυ των προσδοκιών. Πρώτον, για την εφαρμογή του μέτρου θα πρέπει να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα εξειδικεύει τις προϋποθέσεις υλοποίησης και τη διεξαγωγή διαγωνισμού για την επιλογή προμηθευτή των «βραχιολιών».
Δεύτερον, το μέτρο δεν αφορά σε μεγάλες κατηγορίες κρατουμένων, π.χ. για τα αδικήματα των ναρκωτικών, που είναι και οι περισσότεροι στις φυλακές. Σίγουρα μπορεί να βοηθήσει στον εξορθολογισμό του μέτρου της προσωρινής κράτησης, προκειμένου να μη προφυλακίζονται κατηγορούμενοι οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις αθωώνονται στη συνέχεια.
Πρέπει να τονίσουμε ότι η εφαρμογή του νόμου έχει οικονομικές συνέπειες, αφού το κόστος των ηλεκτρονικών μέσων επιτήρησης («βραχιολάκια») θα επιβαρύνει τον ενδιαφερόμενο, υπόδικο, κατάδικο, ή κρατούμενο.
Σε κάθε περίπτωση, μια και ρωτάτε για το πρόβλημα της αποσυμφόρησης των φυλακών, αυτό είναι γνωστό ότι κατά μεγάλο μέρος αποτελεί παράμετρο του μεταναστευτικού ζητήματος που απασχολεί την πατρίδα μας, αφού ο αριθμός των αλλοδαπών κρατουμένων στις ελληνικές φυλακές υπερβαίνει το 50% του συνόλου αυτών. Επομένως, η επίλυσή του συνδέεται άμεσα με αυτή του μεταναστευτικού προβλήματος.