Στη δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου «Ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου» παρενέβη ο Δήμος Καλαμάτας. Οι δε επισημάνσεις του απεστάλησαν στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής / Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος, στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Περιφέρειας Πελοποννήσου και στο Φο.Δ.Σ.Α. Πελοποννήσου.
Σε δηλώσεις του ο δήμαρχος Καλαμάτας, Π. Νίκας, τόνισε πως «εντοπίζουμε δύσκολα έως αρνητικά σημεία για το Δήμο Καλαμάτας», χαρακτηρίζοντας «εξόχως αρνητικό» το ενδεχόμενο να πληρώνει ο Δήμος τη μεταφορά απορριμμάτων μέχρι την Καλλιρρόη (εκεί προτείνεται να υπάρξει χώρος επεξεργασίας), δηλαδή σε απόσταση 42 χιλιομέτρων, δαπάνη που θα προστεθεί στο κόστος διαχείρισης των απορριμμάτων. Υπάρχουν ακόμη – για παράδειγμα – ζητήματα διαχείρισης των αδρανών υλικών ή υλικών, όπως το ελλενίτ.
Ξεκαθάρισε, δε, ότι ο Δήμος τάσσεται εναντίον της συγκεκριμένης περιοχής στο Δήμο Οιχαλίας η οποία προκρίνεται από τη μελέτη.
Τόνισε ακόμη ότι όλοι οι Δήμοι έχουν υποχρέωση να μετάσχουν στη δημόσια διαβούλευση. Επίσης, «όλοι οι δήμαρχοι έχουν υποχρέωση να απαιτήσουν πλήρη διαφάνεια και γνώση γι’ αυτό το σπουδαίο θέμα και, μάλιστα, πολύ πριν από τις εκλογές. Είναι, δε, προφανές ότι και ο Φο.Δ.Σ.Α. έχει υποχρέωση να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση για τη ΜΠΕ».
Συγκεκριμένα, ο Δήμος Καλαμάτας συμφωνεί με την τεχνολογία που επιλέχθηκε, μια και θεωρεί ότι είναι η καλύτερη για το περιβάλλον. Σύμφωνα, όμως, με τον εγκεκριμένο ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου, είχε προβλεφθεί ενδεικτικά η δημιουργία 3 Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στη 2η διαχειριστική ενότητα, στην οποία ανήκει και ο Δήμος Καλαμάτας, όμως η συζητούμενη ΜΠΕ δεν προβλέπει κανένα ΣΜΑ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η καθημερινή παραγωγή συμμείκτων απορριμμάτων στο Δήμο Καλαμάτας ανέρχεται σε 80 τόνους κατά μέσο όρο, ενώ τα αντίστοιχα δρομολόγια των απορριμματοφόρων που απαιτούνται προκειμένου να μεταφερθεί το σύνολο των παραχθέντων απορριμμάτων στο σημερινό χώρο επεξεργασίας είναι 10 (δεν υπολογίζονται τα δρομολόγια που αφορούν στην αποκομιδή ανακυκλώσιμων υλικών).
Είναι σαφές ότι δεν μπορεί η μεταφορά αυτή να γίνει στον υποδεικνυόμενο από τη ΜΠΕ χώρο επεξεργασίας, που βρίσκεται σε απόσταση 42 χλμ., χωρίς να μεσολαβήσει ΣΜΑ, ο οποίος θα πρέπει να δέχεται και τα απορρίμματα του Δήμου Δυτικής Μάνης.
Από τη συγκριτική εξέταση, μάλιστα, των στοιχείων που παρατίθενται στη ΜΠΕ, προκύπτει ότι ο Δήμος Καλαμάτας, αν και αποτελεί το κατεξοχήν κέντρο βάρους παραγωγής απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, θα υποχρεωθεί να μεταφέρει τα απορρίμματά του, επιβαρυνόμενος προφανώς το κόστος μεταφόρτωσης και μεταφοράς, σε απόσταση 42 χλμ., ενώ για τα υπόλοιπα σημαντικά κέντρα βάρους οι αποστάσεις είναι μικρότερες
Στη συζητούμενη ΜΠΕ δε γίνεται καμία αναφορά σχετικά με την κατασκευή και λειτουργία αποκεντρωμένων μονάδων κομποστοποίησης προδιαλεγμένου οργανικού. Απεναντίας, προβλέπεται τελική επεξεργασία του συνόλου του προδιαλεγμένου οργανικού κλάσματος μόνο στη Μονάδα της 1ης διαχειριστικής ενότητας.
Επίσης, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την κατασκευή και λειτουργία των Πράσινων Σημείων που προβλέπονται από τον ΠΕΣΔΑ, ενώ δεν υπάρχει πρόβλεψη στη ΜΠΕ για τη διαχείριση των αδρανών και των άλλων ειδικών κατηγοριών αποβλήτων.
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης