Μειωμένος σημαντικά ο τζίρος των καταστημάτων κατά τις χειμερινές εκπτώσεις
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Μειωμένος ήταν ο τζίρος των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων. Οι έμποροι λιανικής είχαν ως στόχο να διατηρήσουν τα επίπεδα του περυσινού τζίρου, χωρίς όμως θετικό αποτέλεσμα, αφού μεσοσταθμικά η μείωση κυμάνθηκε στο 19%.
Τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, σε συνεργασία με τους Εμπορικούς Συλλόγους ολόκληρης της επικράτειας, μπορεί να είναι βελτιωμένα σε σύγκριση με την αντίστοιχη έρευνα για την περυσινή περίοδο (2013/2012: -32%), σε καμία όμως περίπτωση δεν πρέπει να δημιουργούνται ψευδαισθήσεις για την πραγματικά επικρατούσα κατάσταση της ελληνικής αγοράς.
Άλλωστε, η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Λ. Ψηλάκη, μιλώντας στο «Θ», δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνειών: «Παρά τις αισιόδοξες προσδοκίες που δημιουργήθηκαν στην αρχή των εκπτώσεων, η συνέχεια ήταν καταστροφική. Ιδιαίτερα ο μήνας Φεβρουάριος ήταν ο χειρότερος από την εποχή που η κρίση μπήκε στη ζωή μας. Η ραχοκοκαλιά πλέον της ελληνικής οικονομίας, που είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, έχει, δυστυχώς, σπάσει, και τα επόμενα χρόνια ο ευφημισμός για το “θάνατο του εμποράκου” θα είναι πραγματικότητα. Η κατάσταση έχει φτάσει πλέον στο μη παρέκει.
Όμως, για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην τοπική αγορά φταίμε κι εμείς ως πολίτες. Δεν είναι δυνατόν τουριστικά γραφεία να διοργανώνουν εκδρομές στα λεγόμενα εκπτωτικά χωριά στην Αθήνα και να μη σπρώχνουν τους πολίτες στην τοπική αγορά. Όταν, δηλαδή, διψάει η αυλή μας, εμείς ποτίζουμε το δέντρο των πολυεθνικών; Αυτό, σε καμία περίπτωση, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό».
Η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας πρόσθεσε ακόμη ότι «μέχρι την επόμενη εκπτωτική περίοδο, το Μάιο, πολλά τοπικά καταστήματα θα έχουν μεγάλες προσφορές, και θέλω να πιστεύω ότι θα υπάρξει κάποια ανάσα».
Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ, η μεσοσταθμική μείωση της αγοραστικής κίνησης, σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2013 (Ιανουάριος-Φεβρουάριος), κυμαίνεται στα επίπεδα περίπου του 20% (19,2%), ενώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο εκτιμώμενος τζίρος για την τρέχουσα εκπτωτική περίοδο θα διαμορφωθεί σε ένα επίπεδο χαμηλότερο των 5 δισ. ευρώ, περίπου στα 4,7 δισ.
Αναλυτικά, το 84,7% των ερωτώμενων δηλώνει ότι οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013, ενώ όσον αφορά στην εμπορική κίνηση σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, οι απαντήσεις ποικίλουν, καθώς το 41,3% δηλώνει πτώση της τάξης του 11 – 20%, το 25,4% μείωση πωλήσεων 21% – 30%, ενώ υπάρχει κι ένα ποσοστό της τάξεως του 9,5%, που δηλώνει πως η πτωτική τάση του τζίρου τους ξεπέρασε το 40%.
Τέλος, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (83,7%) αποτύπωσε τη μικρή ή ανύπαρκτη θετική επίδραση που επέφερε το άνοιγμα των καταστημάτων την 1η Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων στην τόνωση της καταναλωτικής δαπάνης.
Τα κύρια χαρακτηριστικά της αγοράς, σύμφωνα με την Εθνική Συνομοσπονδία των Εμπορικών Συλλόγων, είναι τα εξής: Μεγάλα ποσοστά έκπτωσης που έφτασαν και το 80%, κόπωση του καταναλωτή λόγω της μεγάλης διάρκειας των εκπτώσεων, η πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων παραμένει η πιο θετική περίοδος μέσα στις εκπτώσεις.