Συνολικά 1,2 δισ. ευρώ έβαλαν από την τσέπη τους οι οδηγοί στους τέσσερις «παγωμένους» μέχρι πρότινος οδικούς άξονες μέσα από την καταβολή διοδίων τελών από το 2008, όταν και ξεκίνησε η παραχώρηση των αυτοκινητόδρομων, ως το τέλος του 2013, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών.
Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο έχει καταβάλει το εν λόγω διάστημα για την κατασκευή των έργων χρηματοδοτική συμβολή ύψους 993,2 εκατ. ευρώ και πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή αξίας 412,2 εκατ. ευρώ, συνολικά δηλαδή 1,405 δισ. ευρώ. Μάλιστα, αν προστεθούν διάφορες μορφές αποζημιώσεων που έχουν λάβει ή θα λάβουν πρωτίστως οι κατασκευαστές και δευτερευόντως οι παραχωρησιούχοι, το ποσό αυτό αυξάνεται σε 2,081 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε έγγραφο που διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σε ερώτηση της βουλευτού των ΑΝΕΛ, Χρυσούλας Γιαταγάνα, για τα έργα με συμβάσεις παραχώρησης, σύμφωνα με τις πρόσφατες υπογραφείσες συμφωνίες μεταξύ Δημοσίου, παραχωρησιούχων και κατασκευαστών, έχουν καταβληθεί για την Ιονία οδό 337,8 εκατ. ευρώ, για τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) 308,2 εκατ. ευρώ, για την Ολυμπία οδό 697,1 εκατ. ευρώ και για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου 533,6 εκατ. ευρώ.
Τι έγινε με τα διόδια
Οι προβλέψεις εσόδων από είσπραξη διοδίων επανεκτιμήθηκαν με βάση τα πραγματικά δεδομένα και αποδείχθηκαν σημαντικά χαμηλότερες, σημειώνει το υπουργείο. Τα έσοδα από τα διόδια για όλη την περίοδο της παραχώρησης υπολογίζονται πλέον αντί για 37,7 δισ. ευρώ σε 14,4 δισ. ευρώ.
Από το 2008 ως σήμερα τα έσοδα από τα διόδια στους τέσσερις οδικούς άξονες έφτασαν συνολικά τα 1,254 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία που διαβίβασε το υπουργείο στη Βουλή. Ωστόσο, λόγω της ύφεσης, τα έσοδα έχουν μειωθεί την περίοδο από την έναρξη της παραχώρησης ως και το 2013.
Γιατί το Δημόσιο δεν κατήγγειλε τα έργα
Το υπουργείο Υποδομών επισημαίνει ότι τα έργα επιβλέπονται από ανεξάρτητο μηχανικό, ο οποίος «δεν έλαβε θέση εν αναμονή του αποτελέσματος» των διαπραγματεύσεων μεταξύ του Δημοσίου και των κατασκευαστικών εταιρειών. «Η άσκηση του δικαιώματος της καταγγελίας της σύμβασης παραχώρησης κρίθηκε μη συμφέρουσα για το Ελληνικό Δημόσιο, ακόμη και στην περίπτωση που η καταγγελία ήταν με αποκλειστική υπαιτιότητα του παραχωρησιούχου, διότι το Ελληνικό Δημόσιο θα έπρεπε να καταβάλει σημαντική αποζημίωση, ενώ τα έργα δε θα ολοκληρώνονταν» σημειώνει το υπουργείο.
Το υπουργείο υπογραμμίζει ότι οι προθεσμίες για την ολοκλήρωση των έργων έχουν παραταθεί. Αυτές καθορίστηκαν από τους ανεξάρτητους μηχανικούς και κατά περίπτωση από τη Διαιτησία ή τις Επιτροπές Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών και οφείλονται σε συνδρομή γεγονότων καθυστέρησης, τα οποία κατά κύριο λόγο αφορούν καταστρατήγηση από το Δημόσιο συμβατικού όρου σχετικά με την έγκαιρη παράδοση των χώρων εκτέλεσης των έργων, λόγω μη συντέλεσης απαλλοτριώσεων, αρχαιολογικών εργασιών και μετακίνησης δικτύων κοινής ωφελείας. «Η περίοδος αναστολής των εργασιών δεν αναγνωρίστηκε ούτε από το Δημόσιο ως ευθύνη των παραχωρησιούχων, αλλά ως αναπόφευκτο αποτέλεσμα παρατεταμένου γεγονότος ανωτέρας βίας» σημειώνεται.
Πού πήγαιναν τα διόδια
Το υπουργείο Υποδομών επισημαίνει ότι την περίοδο αναστολής των έργων οι παραχωρησιούχοι συνέχιζαν να έχουν τη δέσμευση κάλυψης των χρηματοοικονομικών τους υποχρεώσεων, την ευθύνη των έργων και την υποχρέωση κάλυψης του κόστους λειτουργίας, συντήρησης και ασφάλισης των υφισταμένων λειτουργούντων τμημάτων των έργων. Επίσης, ασκούσαν όλες τις συμβατικές υποχρεώσεις τους στη λειτουργία και στη βαριά συντήρηση των οδικών αξόνων, συμπληρώνει.
Έτσι, «είχαν το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων, τα έσοδα εκ των οποίων αποτελούν μέρος του συμβατικού τους ανταλλάγματος, πιθανή δε αναστολή είσπραξης των διοδίων τελών θα έπληττε ακόμη περισσότερο τη χρηματοοικονομική ισορροπία των έργων» καταλήγει.
ΠΗΓΗ: ΒΗΜΑ