Μία ακόμη παράταση, μέχρι τις 31 Μαΐου, δόθηκε στην ανάδοχο εταιρεία του έργου «Έργα παράκτιας προστασίας και ανάπλασης ακτών Δήμου Αβίας και Μ. Μαντίνειας, υποέργο 1: ΑΚΡΟΓΙΑΛΙ», προϋπολογισμού 4.850.000 εκατ. ευρώ, με βάση απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Η σύμβαση του έργου υπεγράφη την 24 Μαΐου 2012, η προθεσμία ήταν 18 μήνες και έληγε στις 24 Νοεμβρίου 2013. Από τότε μέχρι σήμερα έχουν δοθεί τέσσερις συνολικά παρατάσεις, με την τελευταία να λήγει στις 31 Μαΐου.
Όπως είναι γνωστό, με τη μελέτη του έργου προβλέπεται η κατασκευή 7 προβόλων, μήκους 85 μέτρων περίπου και η τεχνητή αναπλήρωση της ακτής μεταξύ αυτών σε τμήμα 350 μέτρων.
Μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί οι πέντε από τους επτά προβόλους, ενώ οι δύο πρώτοι, στα δυτικά, είναι ημιτελείς και έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστά 90% και 60% αντίστοιχα.
Επίσης, είχε ολοκληρωθεί η τεχνητή αναπλήρωση ακτών σε ποσοστό 90%, αλλά λόγω των εντόνων κυματισμών, στις 5 και 6 Νοεμβρίου 2013, έχει μειωθεί ένα μέρος της.
Έπειτα από τη σφοδρή θαλασσοταραχή της 5ης και 6ης Νοεμβρίου 2013 και ύστερα από
αίτημα του αναδόχου, συστήθηκε επιτροπή αποτελούμενη από τεχνικούς υπαλλήλους, με σκοπό να διενεργήσει αυτοψία και να αποφανθεί ως προς τις βλάβες που τυχόν υπέστη το έργο και την αποζημίωση που αναλογεί στον ανάδοχο.
Το ανωτέρω πρωτόκολλο συντάθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 2014 και εγκρίθηκε δύο ημέρες αργότερα.
Από την απόφαση αυτή προέκυψε πως πρέπει να ενταχθούν και εργασίες ενίσχυσης της τεχνητής προσάμμωσης που κρίνονται απαραίτητες.
Όπως αναφέρεται, κάτοικοι της περιοχής απαιτούν την προστασία των ιδιοκτησιών τους με την κατασκευή πλέον προσάμμωσης, ενώ διεκδικούν την εκτέλεση των εργασιών στο εναπομείναν τμήμα της συναρμογής του προβόλου Π3 με την ακτή. Προς τούτο
συντάθηκε συμπληρωματική τροποποιητική μελέτη πρόσθετης προσάμμωσης, που βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης.
Επιπλέον τεχνητή προσάμμμωση
Όσον αφορά στη διαμόρφωση τεχνητής προσάμμωσης, αναφέρεται ότι στις 6 Νοεμβρίου 2013 το έργο επλήγη από σφοδρή κακοκαιρία και ειδικά, εξαιρετικά έντονο κυματισμό. Ο κυματισμός που αναπτύχτηκε ήταν πολύ κοντά στις μέγιστες τιμές που χρησιμοποιήθηκαν κατά τους υπολογισμούς στο σχεδιασμό του έργου και αποτέλεσε τεστ αξιολόγησης τόσο των παραδοχών όσο και της αξιοπιστίας του μοντέλου σχεδιασμού της μελέτης.
Στις 3 Δεκεμβρίου 2013 διενεργήθηκε αυτοψία. Εκεί, διαπιστώθηκε: το μοντέλο σχεδιασμού του έργου λειτούργησε ικανοποιητικά σύμφωνα με τις παραδοχές της μελέτης, οι πρόβολοι που είχαν αποπερατωθεί (Π7,Π6,Π5,Π4,Π3) ανταποκρίθηκαν απόλυτα και δεν εντοπίστηκε καμία βλάβη σε αυτούς, η ένταση του κυματισμού εντός των φατνωμάτων μειώθηκε, με αποτέλεσμα να μην εντοπιστεί πρόσθετη διάβρωση στην ακτή, στα τρία φατνώματα που είχε πραγματοποιηθεί τεχνητή προσάμμωση έγινε μεταφορά τμήματός της προς την ξηρά και άλλου τμήματος προς τη θάλασσα σε βάθος 4,50 μ. εκτός ζώνης τεχνητής προσάμμωσης, που όμως δε συνιστά απώλεια υλικού.
Στα φατνώματα που δεν είχε πραγματοποιηθεί τεχνητή προσάμμωση μεταξύ προβόλων (Π5,Π4,Π3,Π2 και Π1) δεν παρατηρήθηκε φυσική προσάμμωση και η εκτίμηση είναι ότι αν δεν προηγηθεί τεχνητή ανάλογη των άλλων φατνωμάτων, η φυσική θα αργήσει να πραγματοποιηθεί.
Μετά την έντονη θαλασσοταραχή της 6ης Νοεμβρίου 2013 και με τη σύμφωνη γνώμη της μελετήτριας, διαπιστώθηκε ότι για να αναχαιτίζεται πλήρως η ενέργεια του
κυματισμού και για την καλύτερη προστασία του δρόμου Καλαμάτα – Κιτριές από το θαλασσινό νερό και τα χαλίκια, πρέπει να ενισχυθεί η τεχνητή προσάμμωση μεταξύ των προβόλων μπροστά στο Ακρογιάλι.
Επίσης, παρατηρήθηκε ότι και σχετικά μικρής έντασης κυματισμοί πλήττουν τις ακτές μεταξύ των υπόλοιπων προβόλων, με αποτέλεσμα να προκαλούνται βλάβες σε παράκτιες ιδιοκτησίες. Στις περιοχές αυτές αναμένεται να δημιουργηθεί προσάμμωση με φυσικές διεργασίες απόθεσης φερτών, κυρίως από τον παρακείμενο χείμαρρο Σάνταβα. Όμως, προκειμένου να προστατευτούν οι περίοικοι και οι παράκτιες ιδιοκτησίες, θα εκτελεστούν και εκεί εργασίες τεχνητής προσάμμωσης.
Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου