Μέγαρο Χορού Καλαμάτας: Σε διαβούλευση η μελέτη βιωσιμότητας

Μέγαρο Χορού Καλαμάτας: Σε διαβούλευση η μελέτη βιωσιμότητας

Δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, ενώ προβλέπονται τρία εναλλακτικά σενάρια
Επιδόθηκε χθες, σε επικεφαλής παρατάξεων της μειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο, η μελέτη βιωσιμότητας για το Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, την οποία συνέταξε η εταιρεία συμβούλων Planet. Τη δαπάνη κάλυψε η Εθνική Τράπεζα με μέριμνα του διευθύνοντος συμβούλου της Αλέξανδρου Τουρκολιά, ανταποκριθείσα σε αίτημα του Δήμου Καλαμάτας.
Ο δήμαρχος, με δηλώσεις του, τόνισε ότι η μελέτη επιδίδεται στους αιρετούς εκπροσώπους των πολιτών του Δήμου Καλαμάτας που βρίσκονται στις παρατάξεις της μειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο, ενώ θα δημοσιοποιηθεί, ώστε να τη μελετήσουν οι πολίτες και να πουν ηλεκτρονικά την άποψή τους. Σημείωσε, ακόμη, πως εκπρόσωποι της εταιρείας που τη συνέταξε, θα έλθουν στην Καλαμάτα για να παρουσιάσουν τη μελέτη.
Κατά τον Π. Νίκα, μετά τη διαβούλευση θα κατατεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο εισήγηση με την απάντηση στο ερώτημα: «Πώς μπορεί να διοικηθεί το Μέγαρο Χορού Καλαμάτας, για να επιτελέσει το σκοπό για τον οποίο κατασκευάσθηκε και με το μικρότερο κόστος για τους Καλαματιανούς πολίτες;».
Τα ερωτήματα στα οποία εκαλείτο να απαντήσει η μελέτη βιωσιμότητας, όπως τα ανέλυσε ο δήμαρχος, ήταν τα εξής:  Μπορεί το Μέγαρο να διοικηθεί από το Δήμο ή μήπως από ιδιώτες; Μήπως ένα μεικτό σύστημα, με κομβικό το ρόλο του καλλιτεχνικού διευθυντή, είναι καλύτερο; Θα είναι αποτελεσματικές οι προγραμματικές συμβάσεις με το υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια και άλλους φορείς; Το Μέγαρο Χορού θα έχει μόνο πολιτιστικές δραστηριότητες ή και οικονομικές, που θα το αιματοδοτήσουν – για παράδειγμα συνέδρια;
«Δική μου πεποίθηση είναι πως το Μέγαρο Χορού Καλαμάτας μπορεί να αποβεί φάρος πολιτισμού και κέντρο οικονομικών δραστηριοτήτων για τη νότια Πελοπόννησο», υποστήριξε.
Μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, στην οποία πολιτιστικοί, κοινωνικοί και οικονομικοί φορείς, αλλά και οι πολίτες θα καταθέσουν τις απόψεις τους, το Δημοτικό Συμβούλιο θα λάβει απόφαση «για το μεγαλύτερο έργο πολιτισμού στην περιφερειακή Ελλάδα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Νίκας.
Ο Νίκος Μπασακίδης, πρόεδρος της Κοινωφελούς Επιχείρησης «Φάρις» του Δήμου Καλαμάτας, ανέφερε πως έχει δημιουργηθεί φόρουμ στο διαδίκτυο, μέσω του οποίου μπορεί κανείς να καταθέσει την άποψή του σχετικά με την εκπονηθείσα μελέτη βιωσιμότητας.
Η σχετική ηλεκτρονική ιστοθέση είναι: dimoskalamatas.freeforums.org.
Παρών στην εκδήλωση ήταν και ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Θόδωρος Μπρεδήμας. Παραλαμβάνοντας τη μελέτη, υποστήριξε ότι «η παράταξή του θα καταθέσει εγκαίρως τις προτάσεις της για το μείζον θέμα της διαχείρισης του Μεγάρου Χορού».
 
Βασικά στοιχεία της μελέτης
Το Μέγαρο Χορού αποτελεί μια πολύ σημαντική επένδυση για την πόλη της Καλαμάτας και την ευρύτερη περιοχή. Βασικοί παράγοντες για την εξασφάλιση της βιωσιμότητάς του είναι: η διαμόρφωση καλλιτεχνικού προγράμματος που θα αναδεικνύει το χορό, αλλά θα περιλαμβάνει ευρύ φάσμα λοιπών πολιτιστικών (μουσική, θέατρο) δραστηριοτήτων, η διενέργεια μεγάλου πλήθους εκδηλώσεων σε ετήσια βάση, για τη διαρκή αξιοποίηση του χώρου, δεδομένης της διαθέσιμης χωρητικότητας του Μεγάρου, η συμπληρωματική αξιοποίηση των χώρων για λοιπές εκδηλώσεις και επιχειρηματικές δραστηριότητες, η διάρθρωση του κόστους λειτουργίας με τα ελάχιστα δυνατά σταθερά κόστη, την αξιοποίηση ήδη διαθέσιμων πόρων του Δήμου και τη λήψη υπηρεσιών για την εκτέλεση εργασιών, συνδεδεμένων με συγκεκριμένες δραστηριότητες, η επιλογή κατάλληλου καλλιτεχνικού διευθυντή που θα διαθέτει εκτενή εμπειρία στον τομέα του πολιτισμού και σημαντικές διοικητικές ικανότητες, η ενίσχυση των δεσμών με το φιλότεχνο κοινό, καθώς και με επιχειρήσεις στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης για την ενίσχυση των πόρων του Μεγάρου, η σύναψη προγραμματικής σύμβασης μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, του Δήμου Καλαμάτας και άλλων πολιτιστικών φορέων.
Σύμφωνα με την ανάλυση βιωσιμότητας: το βασικό σενάριο εκτιμά λειτουργική χρηματοδότηση της τάξης των 130.000 ευρώ αθροιστικά για τα πρώτα δύο έτη λειτουργίας, ώστε το Μέγαρο να καταστεί βιώσιμο από το τρίτο έτος λειτουργίας του και μετά.
Το σενάριο αυτό διαφοροποιείται αισθητά σε συνάρτηση με την επιτυχία (πληρότητα) των εκτελούμενων παραστάσεων. Επομένως, κρίσιμο ζήτημα αποτελεί η επιλογή του κατάλληλου περιεχομένου και η αποτελεσματική προώθηση και επικοινωνία αυτού.
Το οργανωτικό μοντέλο της μελέτης προβλέπει τρία εναλλακτικά σενάρια: Χρήση Ιδίων Πόρων. Ενδεικτικά και η λογιστική διαχείριση θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο της οικονομικής διεύθυνσης του Δήμου. Θα χρειαστεί η πρόσληψη καλλιτεχνικού/διοικητικού διευθυντή υποβοηθούμενων από μέλη του Δήμου για τη στελέχωση γραφείου διοίκησης. Η συντήρηση του κτηρίου θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Καλαμάτας. Αντίστοιχα για την καθαριότητα και τη φύλαξη θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το δυναμικό του Δήμου.
Στο πρώτο σενάριο εξετάζεται η εκτέλεση του συνόλου των λειτουργιών με αξιοποίηση του δυναμικού του Δήμου Καλαμάτας. Στα αδύνατα σημεία του σεναρίου είναι η περιορισμένη λειτουργία του Μεγάρου Χορού. Αδυναμία ανάδειξης των δυνατοτήτων του χώρου. Χαμηλά έσοδα από χορηγίες. Απώλεια εσόδων εξαιτίας του περιορισμένου αριθμού παραστάσεων. Περιορισμένα έσοδα λειτουργίας εξαιτίας της χαμηλής πληρότητας των παραστάσεων.
Το δεύτερο σενάριο εξετάζει την  παραχώρηση της λειτουργίας με διαγωνιστικές διαδικασίες, σε ιδιωτικό φορέα, στον οποίο παραχωρείται η λειτουργία έναντι εύλογου οικονομικού τιμήματος για τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης. Στις αδυναμίες του συγκεκριμένου σεναρίου καταγράφονται: Δυσκολία ελέγχου της λειτουργίας του Μεγάρου Χορού, καθώς πλήθος σημαντικών επιλογών γίνονται από τον ανάδοχο. Κίνδυνος πλημμελούς συντήρησης του χώρου. Δυσκολία ακριβούς κοστολόγησης της σύμβασης παραχώρησης και παρακολούθησής της. Δυσκολία προσέλκυσης ικανού αριθμού υποψήφιων αναδόχων.
Επίσης, απαξίωση του Μεγάρου Χορού εξαιτίας πραγματοποίησης εκδηλώσεων χαμηλής πολιτιστικής αξίας. Πολιτικές αντιδράσεις αναφορικά με το τίμημα της παραχώρησης. Δυνατότητα του αναδόχου να αυξάνει την τιμή των προσφερόμενων υπηρεσιών κατά το δοκούν.
Το τρίτο σενάριο προβλέπει ένα μεικτό μοντέλο.  Εναλλακτικά, ορισμένες λειτουργίες μπορούν να εκτελούνται με χρήση ιδίων πόρων και άλλες με παροχή υπηρεσιών από ιδιωτικές εταιρείες, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών.
Στις αδυναμίες του συγκεκριμένου σεναρίου καταγράφονται: Χρονοβόρες διαγωνιστικές διαδικασίες για την επιλογή αναδόχων που παρέχουν διαφορετικού τύπου υπηρεσίες. Διαχείριση πολλαπλών συμβάσεων για τη λήψη διαφορετικού τύπου υπηρεσιών. Δυσκολία προσέλκυσης έμπειρου καλλιτεχνικού διευθυντή με διοικητικές και συντονιστικές ικανότητες. Επιπρόσθετα, καθυστερήσεις κατά την οριστικοποίηση του νέου οργανωτικού σχήματος και την επιλογή των αναδόχων. Αδυναμία αποτελεσματικής διαχείρισης και κατάλληλου επιμερισμού κινδύνων.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη