Καταπέλτης ο Συνήγορος του Πολίτη για τα πρόστιμα ΚΟΚ


Ερωτηματικά για τη στάση που θα τηρήσει ο Δήμος Καλαμάτας
 
Χιλιάδες χρεωστικά σημειώματα από το Δήμο Καλαμάτας έχουν κατακλύσει το τελευταίο διάστημα τις εισόδους των πολυκατοικιών και τα γραμματοκιβώτια των οικιών των δημοτών που οφείλουν μικρά ή μεγάλα ποσά. Ενδεικτικοί είναι οι αριθμοί που ανέφερε τις προηγούμενες ημέρες ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Π. Μπουζιάνης. Για χρέη πάνω από 300 ευρώ έχουν σταλεί περίπου 5.000 ειδοποιητήρια, ενώ για χρέη από 100 έως 300 ευρώ περίπου 6.000.
Δηλαδή, δεν υπάρχει οικογένεια στο Δήμο που να μη χρωστάει. Οι δημότες, βέβαια, δεν έχουν άλλον τρόπο, παρά να προσέλθουν στο δημοτικό ταμείο. Σε διαφορετική περίπτωση, η Δημοτική Αρχή είναι αναγκασμένη να προχωρήσει σε δέσμευση του ΑΦΜ κατ’ αρχάς και σε αναγκαστική κατάσχεση στη συνέχεια.
Μάλιστα, η συγκεκριμένη περίοδος υποστηρίζουν ότι είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για τους οφειλέτες, αφού «τρέχει» ο Νόμος 4257/2014 περί ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Διότι υπάρχει και η σχετική γνωμάτευση από το Συνήγορο του Πολίτη, ο οποίος, τουλάχιστον στα πρόστιμα που αφορούν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), έχει διαφορετική άποψη.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση του Συνηγόρου, πολίτες προσέφυγαν σ’ αυτόν αμφισβητώντας πρόστιμα παράνομης στάθμευσης που τους επιβλήθηκαν, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να αποδείξουν το βάσιμο των ισχυρισμών τους, καθώς η παράβαση φέρεται να είχε πραγματοποιηθεί πριν από πολλά έτη.
Ο Συνήγορος του Πολίτη υπέδειξε στους πολίτες να ζητήσουν από τις υπηρεσίες των ∆ήμων αντίγραφα των κλήσεων-πράξεων βεβαίωσης παράβασης οχήματος-προκειμένου να ελέγξουν το περιεχόμενο αυτών. Ειδικότερα, τους προέτρεψε να συγκρίνουν τα στοιχεία του οχήματος ιδιοκτησίας τους, όπως αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, με τα στοιχεία αυτού, όπως αναγράφονται στις κλήσεις. Επίσης, πληροφόρησε τους πρoσφεύγοντες να ελέγξουν το περιεχόμενο της κλήσης και, κυρίως, εάν ήταν όλα τα πεδία αυτής πλήρως συμπληρωμένα.
Από τον έλεγχο στο περιεχόμενο των κλήσεων που διενήργησαν οι πολίτες διαπιστώθηκε ότι: (α) είτε ότι οι κλήσεις, βάσει των οποίων τους είχε επιβληθεί το πρόστιμο, δεν περιείχαν σωστά τα στοιχεία του οχήματός τους (π.χ. αριθμός κυκλοφορίας, μάρκα, χρώμα), (β) είτε ότι δεν είχε προσδιοριστεί επακριβώς η θέση του οχήματος σε σχέση με την περιοχή ισχύος της σήμανσης (π.χ. μη αναγραφή του αριθμού της οδού), ή/και (γ) ότι οι κλήσεις δεν περιείχαν άλλα στοιχεία της παράβασης (π.χ. ποινή).
Στη συνέχεια, ο Συνήγορος του Πολίτη επισήμανε στις αρμόδιες υπηρεσίες των ∆ήμων ότι με βάση το ισχύον νομικό πλαίσιο (υπ’ αριθμ. 2515/64/2007/11-7-2007 ΚΥΑ, και άρθρα 4, 10 & 104 του ΚΟΚ), στην κλήση θα πρέπει να αναγράφονται ορθά όλα τα στοιχεία που αφορούν στον ακριβή προσδιορισμό του οχήματος του παραβάτη και της παράβασης που διαπράχθηκε.
Επιπλέον, διευκρίνισε ότι στις περιπτώσεις εκείνες που το αρμόδιο διοικητικό όργανο το οποίο έχει την ευθύνη της ορθής αναγραφής στην κλήση όλων των στοιχείων που προβλέπει ο νόμος, αναγράφει εσφαλμένα ή ελλιπή στοιχεία, η εν λόγω πράξη καθίσταται ακυρωτέα.
Συνεπώς, τόνισε ότι, όταν συντρέχει κάποια από τις παραπάνω περιπτώσεις, η αρμόδια για την είσπραξη αρχή οφείλει να μην προβαίνει στην είσπραξη του προστίμου, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας είσπραξης γίνεται αυτό αντιληπτό.
Την παραπάνω γνωμοδότηση αποδέχτηκαν ήδη οι οικονομικές υπηρεσίες ενός αριθμού ΟΤΑ και προέβησαν στη διαγραφή οφειλών δημοτών που είχαν προσφύγει στην Ανεξάρτητη Αρχή.