«Μουδιασμένη» η αγορά το δεύτερο δεκαήμερο των εκπτώσεων


Όταν ξεκινούσε η περίοδος των εκπτώσεων, οι επαγγελματίες είχαν προσδοκίες, αλλά η πραγματικότητα που βιώνουν τα τελευταία χρόνια δεν τους επέτρεπε και ιδιαίτερη αισιοδοξία.
«Η μεσαία τάξη έχει χτυπηθεί ανελέητα εδώ και 6 χρόνια. Ο κόσμος πλέον φοβάται και έχουμε φθάσει στο σημείο όλοι να σκέφτονται πώς θα περάσουν καλύτερα την ημέρα, κάνοντας μια μικρή βόλτα ή πηγαίνοντας για ένα μπάνιο, παρά να προγραμματίσει κάποια αγορά. Και μετά μας λένε ότι από το Μάρτιο θα πρέπει να ανοίγουμε και Κυριακές. Απλώς θέλουν να μας κλείσουν όλους, αφού για να μείνει ανοικτό ένα μαγαζί την Κυριακή, το κόστος είναι μεγάλο», έλεγε στο «Θάρρος» η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, Λίλιαν  Ψηλάκη.
Το ξεκίνημα της περιόδου ήταν ικανοποιητικό. Όμως, η συνέχεια δεν είναι εξίσου καλή. Έτσι, σε χαμηλότερο επίπεδο, σε σύγκριση με την πρώτη εβδομάδα, κινήθηκαν οι πωλήσεις στο μεγαλύτερο ποσοστό καταστημάτων τη δεύτερη εβδομάδα των εκπτώσεων.
Αυτό προκύπτει από έρευνα της ΕΣΕΕ, σύμφωνα με την οποία το 29% των ερωτηθέντων εμπόρων θεωρεί καθόλου ικανοποιητικό το επίπεδο των πωλήσεων, ενώ η πλειονότητα (63%) αναφέρει ότι οι πωλήσεις κινήθηκαν σε «όχι και τόσο ικανοποιητικά» επίπεδα. Μόνο το 8% των ερωτηθέντων εκφράζει μεγάλη ικανοποίηση από τις πωλήσεις που πραγματοποίησε την συγκεκριμένη εκπτωτική βδομάδα.
Συνολικά, η καλοκαιρινή εκπτωτική περίοδος από την άποψη των πωλήσεων των εμπορικών καταστημάτων κινήθηκε στα ίδια ή ακόμα και λίγο χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή. Το 51% των εμπόρων πραγματοποίησε αντίστοιχες πωλήσεις με τις περσινές, ενώ το 44% δηλώνει ότι φέτος οι πωλήσεις ήταν μειωμένες και μόνο το 5% είχε αυξημένες πωλήσεις, κυρίως σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ, σύμφωνα με τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου το εν λόγω διάστημα των θερινών εκπτώσεων κινήθηκαν πτωτικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη θερινή εκπτωτική περίοδο.
Χαρακτηριστικό είναι ότι, ενώ τα τουριστικά μεγέθη είναι εντυπωσιακά για τη φετινή χρονιά, ακόμα δεν έχουν μεταφραστεί σε αύξηση της αγοραστικής κίνησης και, κατ΄ επέκταση, του τζίρου των καταστημάτων, ιδίως σε παραδοσιακούς τουριστικούς προορισμούς. Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι η εμπορική και η τουριστική κίνηση δεν έχουν ακόμη συντονιστεί.
Ταυτόχρονα, θεωρείται ότι κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της καταναλωτικής κίνησης διαδραμάτισε η αποστολή των εκκαθαριστικών σημειωμάτων από την εφορία, πριν και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, γεγονός που πολλοί επαγγελματίες πιστεύουν ότι «πάγωσε» την αγορά.
Η ΕΣΕΕ υπενθυμίζει ότι οι εκπτώσεις συνεχίζονται για έναν ακόμα ολόκληρο μήνα και παραμένει αισιόδοξη ότι, όπως η τουριστική, αντίστοιχα και η αγοραστική κίνηση μέχρι τέλος Αυγούστου θα βελτιωθεί, ώστε η συνολική εικόνα των φετινών εκπτώσεων να ικανοποιήσει τελικά εμπόρους και καταναλωτές.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη