Αναστάτωση έχει προκαλέσει στο Λαντζουνάτο η απαγόρευση από τη Μητρόπολη Τριφυλίας και Ολυμπίας τέλεσης γάμων και βαπτίσεων στην κεντρική εκκλησία του χωριού, καθώς χαρακτηρίζεται πλέον ως εξωκλήσι.
Πρόσφατα απαγορεύτηκε η τέλεση βάπτισης και οικογένεια και προσκεκλημένοι αναγκάστηκαν να μεταβούν στο χωριό Σελλά, τουλάχιστον μισή ώρα απόσταση, για να τελέσουν το μυστήριο. Μάλιστα, μπροστά στην ανυποχώρητη στάση της συγκεκριμένης Μητρόπολης, όταν στις 12 Αυγούστου ο μητροπολίτης επισκέφθηκε το Λαντζουνάτο, οι κάτοικοι ως ένδειξη διαμαρτυρίας αρνήθηκαν να μπουν στην εκκλησία όπου λειτούργησε.
Πάντως, είχε δημιουργηθεί παρόμοιο ζήτημα και στο παρελθόν με τη Μητρόπολη Τριφυλίας και Ολυμπίας, όταν απαγορεύτηκε η τέλεση βάπτισης στην περιοχή του κάμπου «Παπαδούς» του Δήμου Ανδρίτσαινας – Κρεστένων.
Η Ιερά Μητρόπολη Τριφυλίας και Ολυμπίας έχει επιβάλει την απαγόρευση με το αιτιολογικό ότι υπάρχει σχετική απόφαση της Ιεράς Συνόδου να μην τελούνται μυστήρια σε ξωκλήσια. Ωστόσο, η απαγόρευση φαίνεται πως βρίσκεται στην ευχέρεια κάθε Μητρόπολης, καθώς δεν έχει παντού εφαρμογή.
«Είναι ένα κόσμημα»
Μιλώντας στο «Θάρρος» η πρόεδρος του Εκπολιτιστικού και Εξωραϊστικού Συλλόγου Λαντζουναταίων «Το Κάστρο», Τούλα Κωνσταντοπούλου – Σπυρίδου, τόνισε ότι η κεντρική εκκλησία του χωριού είναι ο Άγιος Νικόλαος, με πολλές αναμνήσεις για τους παλιούς: «Τώρα, μας λένε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε εκεί ούτε γάμους ούτε βάπτιση, λόγω της Ιεράς Συνόδου. Είναι δυνατόν, έπειτα από τόσα χρόνια, να θέλουμε να γυρίσουμε στο χωριό μας, να παντρέψουμε τα παιδιά μας, να βαπτίσουμε τα εγγόνια μας και να μας λένε ότι πρέπει να πάμε σε άλλο χωριό; Η κεντρική εκκλησία του χωριού μας, ο Άγιος Νικόλαος, είναι ένα κόσμημα. Η κολυμπήθρα είναι τόσο παλιά, που στην περιοχή δεν πρέπει να υπάρχει άλλη. Με συνεισφορές κατοίκων και φίλων, με συμμετοχή του Συλλόγου από εκδηλώσεις, έχουμε φτιάξει πολλά πράγματα στην εκκλησία, γιατί τη θέλουμε ζωντανό κύτταρο στην περιοχή. Και τώρα μας λένε ότι πρέπει να πηγαίνουμε στου Σελλά, τρία τέταρτα απόσταση; Κάναμε βάπτιση πριν από λίγες ημέρες και 300 άτομα πηγαινοερχόμασταν. Το χωριό έχει τώρα 15-16 μόνιμους κατοίκους, αλλά το καλοκαίρι γεμίζει. Θέλουν να μας διώξουν όλους; Οι ίδιοι οι ιερείς μάς διώχνουν από την εκκλησία. Όταν δε μας επιτρέπουν βάπτιση και γάμο, είναι σαν να μας διώχνουν από το χωριό. Και δεν επιτρέπεται ούτε και στα άλλα ξωκλήσια της περιοχής, όπως η Παναγίτσα και ο Άγιος Αθανάσιος. Στην Αθήνα, όμως, πώς η Ιερά Σύνοδος το επιτρέπει και γίνονται παντού μυστήρια;».
«Γιατί μόνο αυτή η Μητρόπολη;»
Τα ίδια επισήμανε και ο ταμίας του Συλλόγου, Βασίλης Αδαμόπουλος. Όπως σημείωσε, στις 17 Αυγούστου είχε προγραμματισθεί να γίνει βάπτιση: «Μας απαγόρευσαν να την κάνουμε, γιατί ξαφνικά, έπειτα από 200 χρόνια, το χωριό μας, λέει, είναι συνοικισμός και δεν μπορούμε να κάνουμε βάπτιση. Επί Τουρκοκρατίας, η Παναγίτσα ήταν η μόνη εκκλησία που υπήρχε στην περιοχή και όλα τα χωριά μαζεύονταν εδώ. Αυτό γίνεται και στο πανηγύρι, κάθε χρόνο προς τιμήν της», είπε ο κ. Αδαμόπουλος.
Γι’ αυτό και η αντίδραση των κατοίκων στις 12 Αυγούστου, όταν ο μητροπολίτης Τριφυλίας και Ολυμπίας επισκέφθηκε το χωριό για να λειτουργήσει την εκκλησία. Οι κάτοικοι, όταν έμαθαν για την επίσκεψη, συγκεντρώθηκαν έξω από την εκκλησία και ζήτησαν από το μητροπολίτη να επανεξετάσει την απόφασή του. Όμως, αυτός ήταν κάθετος και οι κάτοικοι ως ένδειξη διαμαρτυρίας δεν μπήκαν καθόλου στην εκκλησία.
«Θα καταλάβαινα αυτή την απόφαση, αν υπήρχε προτροπή τα μεγάλα χωριά να λειτουργούν στα μικρά χωριά. Αλλά τώρα δεν την καταλαβαίνω. Όλοι έχουμε βάλει το χέρι στην τσέπη για να φτιάξουμε κάτι στην εκκλησία αυτή, να τη συντηρούμε και να είναι το διαμάντι της περιοχής μας. Αν, δε, γίνει και ένα μυστήριο, τι θα γίνει;», κατέληξε ο κ. Αδαμόπουλος.
Την απορία του, γιατί η Μητρόπολη Τριφυλίας και Ολυμπίας εφαρμόζει αυτή την απαγόρευση, εξέφρασε στο «Θάρρος» και ο κ. Τάσος Αποστολόπουλος από το Λαντζουνάτο: «Υπάρχει μια εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου που απαγορεύει γάμους και βαπτίσεις σε εξωκλήσια, παρεκκλήσια, και ιδιωτικούς ναούς. Όμως, όλες οι υπόλοιπες Μητροπόλεις δεν την εφαρμόζουν. Δεν καταλαβαίνω την καθολική απαγόρευση που εξέδωσε η δική μας Μητρόπολη. Ο προηγούμενος μητροπολίτης δεν την είχε εφαρμόσει».
Της Βίκυς Βετουλάκη