Στα σκαριά ιδιωτικό διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης στη Μεσσηνία


Από “Διάζωμα” , Costa Navarino , Νεον και Αρχαία Μεσσήνη

Η λέξη-κλειδί είναι οι «συνέργειες». Ο Σταύρος Μπένος επιχειρεί με αυτή τη λέξη να συμπυκνώσει το πυκνό δίκτυο και τη φιλοσοφία του «Διαζώματος». Λίγες μέρες πριν από τη Ζ΄ Γενική Συνέλευση του «Διαζώματος», που φέτος φέρνει στο προσκήνιο τις διαδρομές στη Θεσσαλία, ο Σταύρος Μπένος ομολογεί ότι το μοντέλο αναπτυξιακής πολιτικής που το ίδιο το «Διάζωμα» ευαγγελίζεται έχει πλέον μία άλλη δυναμική.
Είναι οι καιροί που ζητούν ριζική αλλαγή του παλαιού συστήματος, είναι ο τρόπος εκταμίευσης των ευρωπαϊκών κονδυλίων που ζητεί συνέργειες και διασφάλιση βιωσιμότητας, είναι η δυνατότητα επαναφοράς της έννοιας της ευποιίας μέσα από τις ιδιωτικές χορηγίες, που προσδίδουν στην περίπτωση «Διάζωμα» το χαρακτήρα ενός αναπτυξιακού μοχλού για το σύνολο της χώρας.
«Έχουμε τρία νέα, μεγάλα κεφάλαια», λέει ο Σταύρος Μπένος, στο γραφείο του, στην οδό Μπουμπουλίνας. «Πρώτον, την επέκταση σε όλες τις Περιφέρειες, σε κάθε μία από τις οποίες βρίσκουμε ποιo είναι το ενοποιητικό στοιχείο. Στην Ήπειρο, π.χ., είναι τα αρχαία θέατρα, στην Αν. Μακεδονία και Θράκη είναι η Εγνατία, στην Κρήτη ο μινωικός πολιτισμός, και στο Β. Αιγαίο ο πρωτογενής τομέας».
Το δεύτερο κεφάλαιο αφορά στην επέκταση του μοντέλου με τα αρχαία θέατρα στο περιβάλλον. «Με το υπ. Περιβάλλοντος επεξεργαζόμαστε το αναπτυξιακό πλαίσιο για να αρθρώσουμε ομόλογη πρόταση. Μέσα από τις υδάτινες διαδρομές και τα δασικά μονοπάτια, π.χ., σε σύνδεση με τις παραγωγικές δυνάμεις κάθε τόπου».
Και το τρίτο κεφάλαιο είναι το μείζον θέμα των αρχαιολογικών πάρκων, αστικών και περιφερειακών, τα οποία με την κατάργηση της ΕΑΧΑ απώλεσαν θεσμικό μοχλό προώθησης. «Ωστόσο, υπάρχει τρόπος», λέει ο Σταύρος Μπένος. «Προσπαθούμε με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού να βρούμε τα ισοδύναμα: σύσταση ολιγομελούς επιτροπής για σύνταξη μάστερ πλαν κάθε αρχαιολογικού πάρκου, προώθηση μελετών με ιδιωτικούς πόρους και εξασφάλιση σχεδίου βιωσιμότητας με φορέα διαχείρισης. Είναι η στιγμή να συγκρουστούμε με εγκατεστημένες νοοτροπίες».
Ήδη, είναι έτοιμη, π.χ., η μελέτη για την Ελευσίνα από την αρχαιολόγο Καλλιόπη Παπαγγελή (όπως και για το Άργος, την Πάτρα, τη Θεσσαλονίκη, την Κνωσό). Ειδικά για την Ελευσίνα, υπάρχει η πρόθεση της εταιρείας «Τιτάν» να υποστηρίξει τη δημιουργία του αρχαιολογικού πάρκου και να προχωρήσει ακόμη και σε παραχώρηση 200 στρεμμάτων για κοινωφελή χρήση.

Στην Επίδαυρο
Στο πνεύμα «υπεράσπισης και ανάδειξης των καίριων πολιτιστικών αποθεμάτων» της χώρας είναι και το σχέδιο της Επιδαύρου, με τη συνεργασία του αρχαιολόγου Βασίλη Λαμπρινουδάκη. «Ήταν το μεγαλύτερο θεραπευτήριο του αρχαίου κόσμου», λέει ο Σταύρος Μπένος, «με 200 παραρτήματα». Έχει εξακριβωθεί όλη η μετάβαση από τη μαγική στην επιστημονική ιατρική. «Επιθυμία είναι να αναδείξουμε το πνεύμα του τόπου και να το συνδέσουμε προς όφελος της κοινωνίας με τη διεθνή ιαματική και θεραπευτική κοινότητα».
Μέσα από ένα άλλο πρόγραμμα, η ανάδειξη της Μεσσηνίας ως τόπου σύγχρονης τέχνης προωθείται μέσα από ένα δίκτυο συνεργασίας του Costa Navarino, του ΝΕΟΝ του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και του παρακείμενου αρχαιολογικού χώρου της Αρχαίας Μεσσήνης με την επιστημονική φροντίδα του Πέτρου Θέμελη.
Η ιδέα είναι η δημιουργία ενός ιδιωτικού διεθνούς Φεστιβάλ Σύγχρονης Τέχνης που θα θεσμοθετηθεί με προγραμματική σύμβαση με το κράτος, αλλά θα λειτουργεί ανεξάρτητα. Αντιστοίχως, στους Δελφούς, ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός επεξεργάζεται την ιδέα των «Πυθίων», την ανά τετραετία απονομή διεθνών βραβείων αριστείας υψηλού κύρους.
Το «Διάζωμα» βρίσκεται πλέον στο σημείο επεξεργασίας ενός «οδικού» χάρτη της χώρας με ιδιωτικά κεφάλαια και τις δυνατότητες του ΕΣΠΑ, σε στενή συνεργασία με τα υπουργεία Περιβάλλοντος, Πολιτισμού, Ανάπτυξης και Τουρισμού, τις Περιφέρειες και την επιχειρηματική κοινότητα. «Θέλουμε τα έργα να αποδίδουν άμεσα στην πραγματική οικονομία», λέει ο Σταύρος Μπένος.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ