Ντ. Νικολάκου: “Θέλουμε την Πελοπόννησο προορισμό και όχι αξιοθέατο”


Από 30.500 επισκέπτες το 2009 στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, αγγίζουμε ήδη τους 100.000 το 2014
Αλματώδης είναι η αύξηση που παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια οι αφίξεις επισκεπτών σε όλη την Πελοπόννησο μέσω του αεροδρομίου της Καλαμάτας, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει σήμερα στο «Θάρρος» η θεματική αντιπεριφερειάρχης, Ντίνα Νικολάκου.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, το 2009 είχαμε 30.446 επισκέπτες στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενώ το πρώτο δεκάμηνο του 2014 ξεπέρασαν τους 98.511 επισκέπτες.
Αναφερόμενη στην τακτική και τη στρατηγική που εφάρμοσε η Περιφερειακή Αρχή στην πρώτη της θητεία, αλλά και στους στόχους για τη πενταετία που μόλις ξεκίνησε, κάνει λόγο για υποδομές που αγγίζουν στην Πελοπόννησο τα 800 εκατομμύρια ευρώ.
Ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο είναι το διεθνές συνέδριο του Abta (Σύνδεσμος tour operator Μεγάλης Βρετανίας) που για πρώτη φορά διοργανώνεται ουσιαστικά στη χώρα μας και θα πραγματοποιηθεί στη Μεσσηνία.

Να ξεκινήσουμε από τη στρατηγική σας για τον τομέα του τουρισμού. Ποια είναι αυτή, καθώς και πριν, αλλά και τώρα, κατηγορήστε, ως Περιφερειακή Αρχή, πως ούτε στρατηγική είχατε ούτε σχέδιο marketing όλη την προηγούμενη περίοδο.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου από τον πρώτο κιόλας μήνα ανάληψης των καθηκόντων της έθεσε ως προτεραιότητα τον τομέα της τουριστικής ανάπτυξης σε συνδυασμό με τον πρωτογενή τομέα, ως βασικούς πυλώνες για διέξοδο από την κρίση. Αυτό αποτέλεσε βασική προεκλογική δέσμευση του περιφερειάρχη με συγκεκριμένο πρόγραμμα, βασισμένο στην καθολική προσέγγιση και ολοκληρωμένη διαχείριση του τουριστικού προϊόντος. Οι επιλογές που είχαμε να ακολουθήσουμε ήταν δυο: Ο εύκολος δρόμος ήταν να κλειστούμε στον εαυτό μας και με απραξία να κατηγορήσουμε την κρίση, τα μνημόνια, την κακή μας την τύχη, και ο δύσκολος δρόμος να στηριχθούμε στις δυνάμεις μας, με εξωστρέφεια και ανάπτυξη, ώστε να δημιουργήσουμε το δικό μας μοντέλο για έξοδο από την κρίση. Ο δρόμος που επιλέξαμε ήταν ο δεύτερος. Ένας δρόμος δύσκολος, όπου έπρεπε να λειτουργήσουμε σε περίοδο οικονομικής κρίσης, με τη μετάβαση από το μοντέλο των Νομαρχιών σε αυτό των Περιφερειών, με μειωμένο ανθρώπινο δυναμικό και κονδύλια, δίχως θεσμικό πλαίσιο.
Άμεσα, με την ανάληψη των καθηκόντων, η νέα αιρετή Περιφερειακή Αρχή διοργάνωσε την 1η Ανοιχτή Διαβούλευση για τον τουρισμό, με συμμετέχοντες το σύνολο των εκπροσώπων του τουρισμού σε εθνικό επίπεδο (πρόεδρος ΕΟΤ, ΣΕΤΕ, ΞΕΕ, HATTA, φορείς Πελοποννήσου). Ακολούθησε διαβούλευση με δημάρχους και φορείς της Πελοποννήσου, καθώς και συνεχής επικοινωνία με τους φορείς του τουρισμού για την υλοποίηση των δράσεων που αποφασίστηκαν. Τα αποτελέσματα αποτέλεσαν τον οδηγό για την πραγματοποίηση στοχευμένων δράσεων. Αντιμετωπίσαμε τον προορισμό με επιστημονικές μεθόδους, δημιουργήσαμε το στρατηγικό σχέδιο marketing της επόμενης πενταετίας, το οποίο και υλοποιούμε, δημιουργήσαμε μια συγκροτημένη μελέτη branding-ταυτότητας, την οποία δεσμευόμαστε να υλοποιήσουμε και τα επόμενα έτη, δημιουργήσαμε μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή στρατηγική, τη μελέτη για το σύμφωνο ποιότητας και γενικότερα έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Ο στρατηγικός σχεδιασμός μας για την περίοδο που διανύσαμε εγκρίθηκε από το ανώτατο πολιτικό όργανο, που δεν είναι άλλο από το Περιφερειακό Συμβούλιο και παρουσιάστηκε σε όλους τους φορείς του τουρισμού στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Οι άξονες πάνω στους οποίους υλοποιήθηκε η πολιτική της Καθολικής Προσέγγισης και Ολοκληρωμένης Διαχείρισης της Πελοποννήσου ήταν τρεις:
-Υποδομές
-Προσέλκυση Τουριστών
-Ποιότητα

Εσείς, λοιπόν, λέτε ότι ως Περιφέρεια παράγετε έργο, όμως κάποιοι σας κατηγορούν πως είστε απλώς ένα travel agency.
Είναι ωραίο το ευθυμολόγημα, αλλά εμείς αντιμετωπίζουμε όλα τα ζητήματα με σοβαρότητα και θα απαντήσουμε με το έργο μας. Η Περιφέρεια συμμετείχε στις σημαντικότερες εκθέσεις-γεγονότα τουρισμού (όπως η WTM, η ΙΤΒ, η MITT) από τις οποίες ένας προορισμός δεν μπορεί να λείπει. Αντιμετωπίσαμε με επαγγελματισμό τις εκθέσεις με ειδικούς επιστήμονες για συνεργάτες, με προγραμματισμένα ραντεβού πριν από κάθε έκθεση και τα τουριστικά μας γραφεία να βρίσκονται μαζί μας και να προχωρούν σε συμφωνίες για τους προορισμούς που εκπροσωπούν.
Εμείς ήμασταν εκεί σε όλες τις συζητήσεις και προσφέραμε εγγύηση, αλλά και διευκολύνσεις σε επίπεδο προβολής σε παλιότερους και νέους συνεργάτες.
Σας γνωρίζω ενδεικτικά ότι μια από τις σημαντικότερες ενέργειες για όλη την Πελοπόννησο, που αποτελεί το συνέδριο των Βρετανών tour operator Abta, ξεκίνησε από εμένα και τους εκπροσώπους της Περιφέρειας στην WTM του 2013, όπου προτείναμε και καταφέραμε η διοργάνωση να γίνει στην Πελοπόννησο. Ουσιαστικά μπήκαμε σε μια διαγωνιστική διαδικασία με σημαντικούς προορισμούς- συνοδεύσαμε και ξεναγήσαμε τους εκπροσώπους του Abta στην Πελοπόννησο κατά το χρόνο επιλογής και ανταποκριθήκαμε στις υψηλές απαιτήσεις. Κερδίσαμε αυτό το δύσκολο στοίχημα και στο πρόσφατο συνέδριό τους στη Λιουμπλιάνα κάλεσαν τον περιφερειάρχη να παραλάβει τη σκυτάλη της διοργάνωσης για το 2015, οπότε 600 tour operator της Μεγάλης Βρετανίας θα έρθουν στην Πελοπόννησο.

Δώσατε έμφαση, δηλαδή, μόνο στη συμμετοχή σε εκθέσεις;
Ως Περιφερειακή Αρχή δώσαμε βάση, κυρίως, στο διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες, μιας και ο προορισμός μας αφορά κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις που απευθύνονται στο μεμονωμένο τουρίστα. Επιτρέψτε μου να σας αναφέρω ενδεικτικά μερικές από τις δραστηριότητες που κάναμε την προηγούμενη περίοδο:
-Σε επίπεδο υποδομών το σύνολο των έργων που εκτελέστηκαν τα τελευταία 15 χρόνια, με δύο ευρωπαϊκά προγράμματα (το Β΄ και Γ΄ ΚΠΣ), δεν ξεπέρασαν τα 500 εκατομμύρια! Τα έργα που εκτελούνται σήμερα στην Περιφέρεια Πελοποννήσου έχουν προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 800 εκατομμύρια ευρώ. Άλλωστε, ένας σύγχρονος προορισμός οφείλει να έχει πρωτίστως υποδομές που να ικανοποιούν τον πολίτη και μέσα από αυτές και τον επισκέπτη. Το μεγάλο έργο-πιλότος της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης των Απορριμμάτων βάζει την Πελοπόννησο, επιτέλους, στο χάρτη των προορισμών της αειφορίας, ξεχνώντας έτσι εικόνες του παρελθόντος που δεν άξιζαν στους πολίτες μας και οι οποίες μας ντρόπιαζαν στους επισκέπτες μας. Επίσης, λιμάνι Γυθείου, λιμάνι Ναυπλίου, Κορώνης, Άστρους, Λεωνιδίου, Κυπαρισσίας, σε ΣΔΙΤ οι μαρίνες του Ναυπλίου και της Μονεμβασιάς, τα 3 αλιευτικά καταφύγια της Λακωνίας, της Μαραθούπολης στη Μεσσηνία και του Τυρού στην Αρκαδία. Ενώ αυτή την περίοδο έργα Πολιτισμού, με προϋπολογισμό 60 εκατομμυρίων ευρώ, εκτελούνται στην Πελοπόννησο.
-Στρατηγικός μας στόχος σε επίπεδο υποδομών είναι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, που πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να καταστεί ένας σύγχρονος διεθνής ανταγωνιστικός αερολιμένας, για να ανταποκρίνεται στις αυξημένες πλέον ανάγκες, παρέχοντας υψηλού βαθμού υπηρεσίες, και συμπληρωματικά να λειτουργήσει και ως πολιτικό low cost, cargo, το αεροδρόμιο της Τρίπολης, δίνοντας νέες προοπτικές, όχι μόνο στην τουριστική μας ανάπτυξη, αλλά και στην αγροτική μας οικονομία.
-Σε επίπεδο προβολής, σχεδιάσαμε πάντα με γνώμονα την αντιμετώπιση της Πελοποννήσου ως ενιαίο σύνολο, και καταφέραμε:
*Δημιουργία Destination Information System για την Πελοπόννησο www.mythicalpeloponnese.gr
*Δημιουργία 3 εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας
*13 διαφημιστικά βίντεο της Πελοποννήσου (το ένα βραβεύτηκε στο διεθνή διαγωνισμό GOLDEN CITIES 2013)
*Η Πελοπόννησος με οργανωμένες αποστολές επαγγελματιών του τουρισμού συμμετείχε σε σημαντικές εκθέσεις τουρισμού και προϊόντων και δημιούργησε γεγονότα στην καρδιά των ευρωπαϊκών πρωτευουσών: εκατοντάδες χιλιάδες Ευρωπαίοι ήλθαν σε επαφή με το «Μύθο της Πελοποννήσου» στις εκθέσεις π.χ. ΒΙΤ Μιλάνο, ITB Βερολίνο, MITT Μόσχα, WTM Λονδίνου, IMTM Τελ Αβιβ, Greek Panorama Στοκχόλμη, EMMIT Κωνσταντινούπολη, TT Warsaw, Philoxenia Θεσσαλονίκη, Anuga Κολωνία, Sial Παρίσι, Boot Ντίσελντορφ, Prowein, Schwabisch Hall, Φεστιβάλ Μυθική Πελοπόννησος Πλατεία Συντάγματος.
*Καθημερινή καμπάνια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook. Twitter, youtube, κα). Περισσότεροι από 100.000 χρήστες του διαδικτύου «μοιράστηκαν» τον τελευταίο χρόνο εικόνες και εμπειρίες από τη «Μυθική Πελοπόννησο».
*Ετήσια διεθνή καμπάνια σε ξένα μέσα, όπως το Travel Channel, και καμπάνια για την προσέλκυση εσωτερικού τουρισμού.
*Μέσα από τα ταξίδια εξοικείωσης φέραμε σε επαφή με την Πελοπόννησο περισσότερους από 80 δημοσιογράφους και 70 tour operators του εξωτερικού.
*Περισσότερες από 40 εκδηλώσεις- παρουσιάσεις στο εξωτερικό, μεταξύ των οποίων το κορυφαίο γεγονός, όπου για πρώτη φορά παρουσιάστηκε η Πελοπόννησος στο National Geographic του Λονδίνου, αλλά και άλλα μέρη, όπως στο Julius Meinl Am Graben της Βιέννης, στο Munchner Schrannenhalle του Μονάχου, στο Ko Galerie του Ντίσελεντορφ, στο Westfield του Λονδίνου.
*Ένταξη στο ΣΕΣ ολοκληρωμένου σχεδιασμού για την προβολή και ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα.

Τι προβλήματα είχατε να αντιμετωπίσετε και τι τελικώς καταφέρατε;
Η νέα μας πολιτική για τον τουρισμό βρήκε την Πελοπόννησο σε μια αρκετά δυσμενή κατάσταση, όπου είχαμε να αντιμετωπίσουμε δυο καίρια προβλήματα. Ένα ήταν η δραματική μείωση των κρατήσεων, μιας και η Πελοπόννησος σε ποσοστό 70% δεχόταν εισερχόμενο τουρισμό από την Ελλάδα και με την ελληνική οικογένεια να δέχεται το μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα από τη μεταπολίτευση και ύστερα.
Και το δεύτερο αποτελεί ένα από τα εγγενή προβλήματα του προορισμού, που αφορά στη διαχρονική μειωμένη του ελκυστικότητα. Η Πελοπόννησος διαθέτει υποδομές που αντιστοιχούν στο 7% του συνόλου της επικράτειας, ενώ σε διανυκτερεύσεις μάς αναλογεί μόνο στο 3%. Είναι χαρακτηριστική η μειωμένη πληρότητα που εμφανίζουν διαχρονικά τα καταλύματα της Πελοποννήσου. Δείκτης ο οποίος κινείτο διαχρονικά μεταξύ του 30% και του 40%. Το 2010, μάλιστα, η πληρότητα των τουριστικών μονάδων της Περιφέρειας ανήλθε στο 30,8% (έναντι 48,1% της χώρας), που αποτελεί τη χαμηλότερη επίδοση της δεκαετίας.
Για την αντιμετώπιση άμεσα του προβλήματος που επρόκειτο να δημιουργηθεί με τη δραματική μείωση των Ελλήνων επισκεπτών, οι οποίοι διαχρονικά αποτελούσαν τον πυλώνα του πελοποννησιακού τουρισμού, αποφασίστηκε η εξουσιοδότηση του περιφερειάρχη για τη διαπραγμάτευση με αεροπορικές εταιρείες, με στόχο την προσέλκυσή τους στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Ο στόχος που επιτεύχθηκε ήταν η δημιουργία τακτικών πτήσεων γραμμής προς την πύλη εισόδου της Περιφέρειας Πελοποννήσου, το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, πάντα με γνώμονα τη δυναμικότητα σε κλίνες. Τα αποτελέσματα γνωστά, με τη στρατηγική συμμαχία που έχει επιτευχθεί με τον εθνικό μας αερομεταφορέα, Aegean Airlines μέλος της Star Alliance, να εγκαταστήσει βάση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας και πτήσεις από χώρες της Ε.Ε. Σημαντική είναι και η συμφωνία με την αεροπορική εταιρεία Easy Jet για πτήσεις από Λονδίνο και Αμβούργο, αλλά και αυτή της Ryanair που πέτυχε το Επιμελητήριο Μεσσηνίας. H συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες προσέλκυσε τον ανταγωνισμό, εντάσσοντας για τα καλά την Πελοπόννησο στο πρόγραμμα και άλλων αεροπορικών εταιρειών, είτε ως πτήσεις γραμμής, είτε ως charter, είτε ως hybrid εταιρείες κολοσσούς, όπως η British Airways, η Condor, η Blue Panorama και άλλες.
Ο αριθμός των εισερχόμενων επισκεπτών από χώρες του εξωτερικού αποτυπώνει την επιτυχία της πολιτικής απόφασης για εξωστρέφεια και προσέλκυση αεροπορικών πτήσεων, κάτι το οποίο δεν ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια.
Το 2009 είχαμε 30.446 επισκέπτες στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενώ το πρώτο δεκάμηνο του 2014 ο εισερχόμενος ξεπέρασε τους 98.511 επισκέπτες. Αναφέρω μονάχα το αεροδρόμιο ως παράδειγμα, για να δείξω ότι με στοχευμένες δράσεις μπορείς να προσελκύσεις πτήσεις, δηλαδή επισκέπτες. Και ξέρετε. Ο κόσμος δεν έμεινε μόνο Μεσσηνία, δε θα μπορούσε άλλωστε λόγω περιορισμένων κλινών, αλλά διαχύθηκε σε όλη την Πελοπόννησο.
Στόχος μας η καθιέρωση της Πελοποννήσου ως προορισμού και όχι ως αξιοθέατου, δημιουργήσαμε 10 εμπειρικά προϊόντα με 110 εμπειρίες, όπου αντιμετωπίσαμε την Πελοπόννησο σαν ένα μεγάλο νησί, σαν έναν ενιαίο προορισμό μαζί με την Αχαΐα και την Ηλεία. Εμπειρίες τις οποίες διαχειριστήκαμε ολοκληρωμένα με καθολική προσέγγιση.
Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι στo λιμάνι του Γυθείου ο αριθμός των αφίξεων αυξήθηκε το 2013 κατά 520% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά: 40 κρουαζιερόπλοια με 48.200 επιβάτες βρέθηκαν για πρώτη φορά στο Γύθειο. Ενώ τα έργα υποδομής που αλλάζουν την εικόνα της Πελοποννήσου, δημιουργούν νέες συνθήκες για την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας και στον τόπο μας.
Η επισκεψιμότητα στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της Πελοποννήσου εμφάνισε κατά μέσο όρο αύξηση του 15% στο πρώτο εξάμηνο του 2014 από το 2013. 

Της Βίκυς Βετουλάκη