Συνεδρίαση του ΣΟΠΠ για πλημμύρες και χιόνια, αλλά τα προβλήματα παραμένουν στη Μεσσηνία


«Σχεδιασμός και Δράσεις Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων, χιονοπτώσεων και παγετού περιόδου 2014-2015» ήταν το αντικείμενο της σύσκεψης του Συντονιστικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας (Σ.Ο.Π.Π.) στην αίθουσα «Π. Φωτέας», υπό την προεδρία της αντιπεριφερειάρχου Ελένης Αλειφέρη.
Η αντιπεριφερειάρχης ενημέρωσε για το σχεδιασμό της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας για την αντιμετώπιση κινδύνων από την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων, χιονοπτώσεων και παγετού και αναφέρθηκε στις δυνατότητες που υπάρχουν από πλευράς Π.Ε. σε μηχανικά μέσα, προσωπικό και εξοπλισμό, γνωστοποιώντας ότι θα δεσμευθούν πιστώσεις για την εκμίσθωση μηχανημάτων για το σκοπό αυτό.
Επισημάνθηκαν τα σημεία επικινδυνότητας από χιονοπτώσεις στην εθνική οδό Καλαμάτας – Σπάρτης (Ταΰγετος), στην 7η Ε.Ο. Μεσσήνης – όρια Επικούριου Απόλλωνα και στο δρόμο Ριζόμυλος – Σουληνάρι (παγετός), ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες προμήθειας άλατος.
Όσον αφορά στην πρόληψη αντιπλημμυρικών φαινομένων, έχει ήδη ξεκινήσει από τις υπηρεσίες της Περιφερειακής Ενότητας έλεγχος σε επικίνδυνα σημεία (ποταμός Άρις, Πάμισος, Αρκαδικός, Νέδα κ.α.) και καθαρισμός σε πολλά από αυτά.
Ωστόσο, όπως προέκυψε από τις τοποθετήσεις που έγιναν, δεν έχουν αντιμετωπιστεί ριζικά τα προβλήματα που υπάρχουν και δεν είναι απίθανο σε ενδεχόμενη κακοκαιρία να επαναληφθούν φαινόμενα του παρελθόντος.
 
Δεν υπάρχει ριζική αντιμετώπιση σε Άρι, Πάμισο και αλλού  
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός ήταν ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Μεσσηνίας, Π. Γιαννακέας, ο οποίος ανέφερε πως μόνο στον Άρι έχει καθαριστεί τμήμα του 4 χιλιομέτρων από την εκβολή μέχρι τη γέφυρα του Ασπροχώματος, και απομένει να καθαριστεί ένα άλλο, μήκους 3,5 χλμ., έως τη Μικρομάνη. Την ερχόμενη Τρίτη δημοπρατείται ο καθαρισμός του συγκεκριμένου τμήματος με προϋπολογισμό 220.000 ευρώ και ο κ. Γιαννακέας κάλεσε τους εργολήπτες να εκδηλώσουν ενδιαφέρον, ώστε να υλοποιηθεί το σημαντικό αυτό έργο. Από την ίδια εργολαβία θα καθαριστούν τμήματα μεταξύ του Άρι και της Λιγδούς, καθώς και διάφορα κανάλια που προκαλούν προβλήματα.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος υπάρχει στον Πάμισο, περίπου 100 μέτρα μετά το φράγμα, όπου σχηματίζεται ένας μαίανδρος και αν σπάσει το ανάχωμα, θα πλημμυρίσει το στρατιωτικό αεροδρόμιο, όπως συνέβη το 1998. Ο κ. Γιαννακέας τόνισε ότι είναι απαραίτητο να γίνει έργο στη συγκεκριμένη περιοχή για την αντιμετώπιση του κινδύνου.
Ακόμη, επισήμανε ότι υπάρχουν τμήματα στην παλιά εθνική οδό (Ασπρόχωμα, Θουρία, Σπερχογεία και Νοσοκομείο), που τις περισσότερες φορές πλημμυρίζουν, λόγω κακοτεχνίας στην κατασκευή του δρόμου και των αυθαίρετων παρεμβάσεων ιδιοκτητών.
 
«Υπερεκτιμήθηκε ο Νέδοντας»
Το θέμα του Νέδοντα έθιξε ο αντιδήμαρχος Καλαμάτας, Ανδρέας Καραγιάννης, λέγοντας πως εκκρεμεί η έγκριση από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση της μελέτης περιβαλλοντικών όρων για τις παρεμβάσεις που χρειάζεται να γίνουν στο καλυμμένο τμήμα του χειμάρρου, ώστε να αποκατασταθεί η παροχετευτικότητα, αν και η μελέτη έχει κατατεθεί από το 2009.
Πρόσθεσε, δε, πως αν η μελέτη εγκριθεί, ο Δήμος ή η ΔΕΥΑΚ θα προβούν σε παρεμβάσεις στο πλαίσιο των οικονομικών τους δυνατοτήτων, με προτεραιότητα την κατασκευή τοιχίων για την ένωση των υποστυλωμάτων, τα οποία έχουν την ευθύνη για τη μείωση της παροχετευτικότητας.
Μίλησε, επίσης, για την προσθήκη τσιμέντου στο μέσο της κοίτης του Νέδοντα, προκειμένου να αποκατασταθούν οι φθορές που έχουν προκληθεί σε αυτήν από τη ροή του νερού, ενώ όσον αφορά στις χιονοπτώσεις, είπε πως έχει ήδη διανεμηθεί αλάτι στα χωριά, έχουν οριστεί οι υπεύθυνοι και υπάρχει σχέδιο του Δήμου για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η παρατήρηση του κ. Καραγιάννη για την καθυστέρηση στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων θορύβησε την αντιπεριφερειάρχη Ελένη Αλειφέρη, η οποία ζήτησε από την εκπρόσωπο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης να παρέμβει για την επίλυση του θέματος.
Ο κ. Γιαννακέας υποστήριξε ότι ο Νέδοντας έχει υπερεκτιμηθεί, εκφράζοντας την άποψη ότι έχει ήδη πολύ μεγάλη παροχή. Τόνισε, όμως, πως πρέπει να γίνει καθαρισμός στο σημείο των υποστηλωμάτων, προκειμένου να μην υπάρχουν κενά, επειδή προκαλείται τυρβώδης ροή του νερού, άποψη με την οποία συμφώνησε και η κα Αλειφέρη.
 
Πάμισος, Χράνοι και Αίπης τα προβλήματα στη Μεσσήνη 
Τρία ήταν τα σημεία που έθιξε ο αντιδήμαρχος Μεσσήνης, Ν. Φύκιρης. Η μεγαλύτερη ανησυχία υπάρχει για τον Πάμισο, ενώ δεύτερο κατά σειρά είναι το σταμάτημα εκτέλεσης εργασιών στη γέφυρα των Χράνων και τρίτο ο μη καθαρισμός, επί δεκαετίες, όπως τόνισε, του ποταμού Αίπη, στη Νέα Κορώνη. Ο κ. Φύκιρης ζήτησε να εξεταστεί άμεσα το θέμα με τον Πάμισο, καθώς μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα. Όμως, σύμφωνα με την απάντηση που του έδωσε ο κ. Γιαννακέας, στον Πάμισο δεν προβλέπεται να γίνουν παρεμβάσεις. Αντιθέτως, έγιναν συστάσεις σε όλους να προβούν οι ίδιοι σε παρεμβάσεις καθαρισμού, ενώ ανέφερε πως θα πρέπει να υπάρχει συνεννόηση ώστε σε ημέρες με έντονη βροχόπτωση να ανεβαίνει το φράγμα του Άρι, προκειμένου να αποφεύγονται πλημμύρες. Όσο δε αφορά στη γέφυρα των Χράνων, ανέφερε πως θα εξεταστεί κατά προτεραιότητα η γέφυρα, που αντιμετωπίζει στατικά προβλήματα.
Με την ευκαιρία, ο κ. Γιαννακέας έθεσε και ζητήματα ελέγχου στους χείμαρρους που τροφοδοτούν τον χείμαρρο Πύρνακα, που με τη σειρά του εκβάλλει στον Πάμισο. Έτσι, σύστησε έλεγχο στην περιοχή της Ανδανίας από όπου διέρχεται ο Χάραδρος, πρότεινε τη διεύρυνση του πλάτους του γεφυριού στη Μαγούλα, όπου συμβάλλουν οι χείμαρροι της περιοχής, ενώ αναφερόμενος στη Νέδα, μίλησε για την εκπόνηση μιας διαπεριφερειακής μελέτης με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
 
Χωρίς αντιδιαβρωτικά η Αρχαία Μεσσήνη
Ο διευθυντής Δασών, Γ. Σωτηρόπουλος, ανάμεσα σε άλλα, γνωστοποίησε πως δε θα γίνουν αντιδιαβρωτικές επεμβάσεις στην περιοχή της Αρχαίας Μεσσήνης, που κάηκε το καλοκαίρι, αλλά θα καθαριστούν οι αποδέκτες των ομβρίων νερών, προκειμένου να μην υπάρξουν πλημμυρικά φαινόμενα.      
 
Οι εθελοντές
Στη σύσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι του 9ου Συντάγματος Πεζικού, της 120 ΠΕΑ, της Αστυνομικής Διεύθυνσης Μεσσηνίας, της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, του Κεντρικού Λιμεναρχείου Καλαμάτας, της Διεύθυνσης Δασών, των εθελοντικών ομάδων (Ελληνικός Ορειβατικός Σύλλογος, Πολιτιστικός και Μορφωτικός  Σύλλογος των Απανταχού Περαίων «Η Αγία Σωτήρα», Ελληνική Ομάδα Διάσωσης, Ένωση Ελλήνων Ραδιοερασιτεχνών), καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες.  
Εκ μέρους του ΕΟΣ ο Μαν. Αλοίμονος γνωστοποίησε πως υπάρχουν δέκα άτομα εκπαιδευμένα στο ορειβατικό σκι, που μπορούν να σπεύσουν όπου χρειαστεί, ενώ ο πρόεδρος των εθελοντών της Αγίας Σωτήρας, Ανδ. Χριστόπουλος έθεσε θέμα με τα καλάμια στο δρόμο Ριζόμυλου – Κορώνης, πριν από το Πεταλίδι. 

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου