ΟΠΤΙΚΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ – ΓΚΑΛΕΡΙ «ΟΜΠΡΕΛΑ»
Κείμενο: Νίκος Χριστόπουλος
Οπτικής συναισθήματα μας προτείνει ο ζωγράφος Απόστολος Θωμόπουλος με την ατομική έκθεση ζωγραφικής που πραγματοποιεί στην Καλαμάτα και στην γκαλερί «Ομπρέλα» (Θεμιστοκλέους 20).
«Θα μπορούσα να ονομάσω τα έργα μου “Συναισθήματα Οπτικής”, αλλά προτίμησα το “Οπτικής Συναισθήματα”, επειδή πιστεύω ότι αυτός ο τίτλος πετάει το μπαλάκι στο θεατή, ο οποίος είναι αυτός που ουσιαστικά καθορίζει ένα έργο τέχνης. Ο τίτλος μπορεί να καθορίσει ένα έργο τέχνης, αλλά νομίζω ότι περιορίζει το βλέμμα του θεατή. Εγώ θέλω ο θεατής να σταθεί ανεπηρέαστος μπροστά στα έργα μου…»
Με καταγωγή από τη Μεσσήνη, ο Απόστολος Θωμόπουλος σπούδασε Καλές Εφαρμοσμένες Τέχνες και Συντήρηση Έργων Τέχνης. Έκανε μελέτες πάνω στις τοιχογραφίες του ζωγράφου Πανσέληνου στη Θεσσαλονίκη, στο ναό των Αγίων Αποστόλων στον Βαρδάρη. Εργάστηκε επί μακρόν χρονικό διάστημα στα ψηφιδωτά της Ροτόντα Θεσσαλονίκης και στις ανασκαφές στη Σαντορίνη για τις τοιχογραφίες της ανασκαφής του Μαρινάτου.
Συνέχισε τις σπουδές του στα εργαστήρια της Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας, στο εργαστήριο Ψηφιδωτών του Γιάννη Κολέφα. Έκτοτε δούλεψε σε ανασκαφές σε όλη τη χώρα ως συντηρητής μέχρι τη συνταξιοδότησή του. Μια επαγγελματική ενασχόληση που για όσους τον έχουν παρακολουθήσει διαχρονικά, είναι ευδιάκριτη στην τέχνη του, στην ουσία της ζωής του, αφού ήταν και παρέμεινε ένας ζωγράφος.
Τα έργα που διάλεξε ο Απόστολος Θωμόπουλος να παρουσιάσει στο κοινό της Καλαμάτας, στην πόλη που άλλωστε ζει και κινείται ανάμεσά μας, είναι τα περισσότερα μεγάλων διαστάσεων και εντάσσονται στο καλλιτεχνικό κίνημα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού. Αφορούν στην περίοδο 2010 έως και 2014, μιας ιδιαίτερης εποχής για όλους μας, που ο ίδιος την παρομοιάζει σαν «ένα σκοτεινό πέπλο απλωμένο που επιβάλλεται στον τόπο μας, τον πολιτισμό μας…».
Πράγματι, το έργο που εναποθέτει ως αφετηρία έχει το συμβολικό τίτλο 2010-2014 και μέσα από το σκούρο φόντο εμφανίζεται μια αρχαία επιτύμβια στήλη, που για επιγραφή στη βάση της υπάρχει κεκαλυμμένη με έντονο κόκκινο μια νεαρή γυναίκα που απογυμνώνεται. Για τα σκούρα χρώματα που επέλεξε, ο Θωμόπουλος τονίζει πως «το σκούρο χρώμα είναι δύσκολο και επικίνδυνο για τον καλλιτέχνη, δεν παύει όμως να αποτελεί και μια πρόκληση, μια χρωματική πρόκληση που αναδεικνύει αποτελεσματικά τον ψυχισμό του καλλιτέχνη…».
Τα υπόλοιπα έργα που ξετυλίγουν την έκθεση, γεμάτα συμβολισμούς και αλληγορίες, αφηγούνται το βλέμμα του Θωμόπουλου για την ανθρώπινη φύση στους αιώνες.
Οι παιδικές του αναμνήσεις στον πίνακα με τον τίτλο «Μπούκα», την παραλία της Μεσσήνης, με τις αξίες της ζωής εδραιωμένες κολώνες στην άμμο. Ο Θωμόπουλος αποκαλύπτει πως «για να ολοκληρωθεί ένα έργο, ο δημιουργός του θα πρέπει κυρίως να άρει την προσωπική του έπαρση. Να απομυθοποιήσει εντελώς την ιδιότητά του, και να αισθανθεί πρώτα σαν μάστορας, ώστε να καταλήξει στο επίπεδο του δημιουργού…».
Τα έργα του παρουσιάζουν τις πολλαπλές τεχνικές του καλλιτεχνικού του επιπέδου, αλλά και τις ανθρώπινες καταστάσεις που ο ίδιος βίωσε στα χρόνια της δημιουργίας τους. Ο Θωμόπουλος αδιαφορεί, δεν ενδιαφέρεται να τις σκεπάσει, σε αρκετά έργα του διακρίνονται ακόμα και η αρμονική χάραξη της ισορροπίας του πίνακα. Εστιάζει και εμβαθύνει στον άνθρωπο και την ιστορία του, με τις σκέψεις μας που έρχονται σαν φωτεινές λωρίδες που διαπερνούν μια γυμνή κοπέλα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Απόστολος Θωμόπουλος παρουσιάζει τη δουλειά του στην Καλαμάτα. Πρόκειται για την πέμπτη κατά σειρά ατομική του έκθεση στην πόλη μας, ενώ έχει πάρει μέρος και σε ομαδικές εκθέσεις, όπως η «Coniectura» που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι στον ίδιο χώρο, την γκαλερί «Ομπρέλα» (που αξίζει να σημειωθεί πως διαθέτει τις απαραίτητες προδιαγραφές μιας σύγχρονης αίθουσας τέχνης!).
Τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης ζωγραφικής του Απόστολου Θωμόπουλου, στην γκαλερί «Ομπρέλα» (Θεμιστοκλέους 20, Καλαμάτα), πραγματοποιήθηκαν την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Δεκεμβρίου.