Τις προηγούμενες ημέρες γράφαμε για τα επιστημονικά επιτεύγματα της Καλαματιανής Μιράντας Κουμανάκου. Χθες, η εφημερίδα «Καθημερινή» δημοσίευσε ένα εκτενές ρεπορτάζ γύρω από το συγκεκριμένο θέμα.
Ένα διαστημόπλοιο και μια βαλίτσα γεμάτη ψηφιακές εικόνες σε ένα ταξίδι από τη μια άκρη της Ευρώπης στην άλλη. Αποστολείς και παραλήπτες οι μαθητές της β΄ τάξης του 1ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Σπάρτης και οι ομόλογοί τους του Σχολείου Vuorentaustan.
Η πρωτότυπη αυτή ανταλλαγή μεταξύ των μαθητών κέρδισε το ευρωπαϊκό βραβείο παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού με τη χρήση νέων τεχνολογιών, MEDEA Awards 2014, υπό τον τίτλο “digital stories”. Με το βραβείο αυτό αναγνωρίζονται άριστα παραδείγματα οπτικοακουστικών μέσων στην εκπαίδευση, τα οποία προκύπτουν από τη συνεργασία τουλάχιστον δύο σχολείων.
Η δασκάλα θεατρικής αγωγής, Μιράντα Κουμανάκου, συντονίστρια του έργου, και οι καθηγήτριες εικαστικών και γλώσσας, Μαριγώ Βιδάλη, Σταματία Βούλγαρη και Μαρία Οικονόμου, συνεργάστηκαν μέσω της διευρωπαϊκής εκπαιδευτικής πλατφόρμας e-twinning με Φινλανδούς συναδέλφους τους για την παραγωγή εκπαιδευτικών ιστοριών από τους μαθητές, κάτι που αποτελεί εκπαιδευτικό στόχο του σχολείου σε αυτήν την ηλικία.
«Πρώτα βρήκαμε την ιστορία χρησιμοποιώντας το όχημα του διαστημόπλοιου στην τάξη, στο μάθημα της θεατρικής αγωγής. Έπειτα ζωγράφισαν τα παιδιά την ιστορία στο μάθημα της ζωγραφικής και στο μάθημα της γλώσσας τη διόρθωσαν και έκαναν την τελική εκδοχή της», εξηγεί η κα Κουμανάκου.
Ακόμα, τα παιδιά ηχογράφησαν, βρήκαν τα ηχητικά εφέ και μόνταραν τρεις ταινίες μαζί με τη δασκάλα τους στον υπολογιστή. «Ήταν μια ιστορία από κάθε τάξη και μία ακόμη με φωτογραφίες που παρουσίαζε τα παιδιά και τον τόπο τους. Για την τελευταία χρησιμοποιήσαμε ένα ποίημα του Ελύτη που λέει ότι η Ελλάδα είναι μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Τα παιδιά προσέθεσαν και την πορτοκαλιά». Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι, όμως, ήταν η αποκωδικοποίηση των ιστοριών.
Όταν οι μικροί μαθητές είδαν την εικόνα ενός αθλητή ice hockey που ζωγράφισαν οι Φινλανδοί συμμαθητές τους για να τους δείξουν πόσο σημαντικό άθλημα είναι για εκείνους, οι μικροί Σπαρτιάτες θεώρησαν ότι ο αθλητής ήταν ρομπότ που έφραζε το δρόμο προς το σπίτι του Αγιου Βασίλη. Το σπίτι αυτό ήταν στην πραγματικότητα μια σάουνα, που αρέσει πολύ στα παιδιά από τη Φινλανδία. «Μέσα από τη σύνθεση και την ανάγνωση ιστοριών, οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τη διαφορετικότητα του άλλου κι έμαθαν με τρόπο βιωματικό ότι είμαστε όλοι διαφορετικοί, αλλά ίσοι», εξηγεί η κa Κουμανάκου.
Στήριξη
Ο διευθυντής του σχολείου, Αντώνης Κοκκονός και ο Σύλλογος Γονέων υποστήριξαν τις δασκάλες σε αυτήν τους την πρωτοβουλία, όμως σημαντική ήταν και η θεσμική στήριξη, τόσο από την πλατφόρμα e-twinning, που παρέχει σεμινάρια και υλικό σε καθηγητές για τη χρήση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, όσο και από την εκπαιδευτική τηλεόραση, που έχει πλέον τεχνολογική κατεύθυνση. «Η εκπαιδευτική τηλεόραση έχει στραφεί στο Διαδίκτυο, στα ψηφιακά Μέσα και στην παραγωγή user generated content. Είναι εταίρος του media net, το οποίο έχει ως σκοπό την προώθηση του media literacy», εξηγεί η διευθύντρια της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, Κατερίνα Χαριοπολίτου.
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών κοινοτήτων στην παραγωγή Μέσων (Media) φαίνεται να αποδίδει, αφού ελληνικές συμμετοχές πήραν δύο από τα πέντε βραβεία. Το Medeanet χαρακτήρισε τα digital stories και δύο ακόμη ελληνικές συμμετοχές «υψηλά προτεινόμενες για αξιοποίηση στην εκπαίδευση».