Γιώργος Κορμάς, ο Μεσσήνιος «φύλακας-άγγελος» των παιδιών στο διαδίκτυο

Γιώργος Κορμάς, ο Μεσσήνιος «φύλακας-άγγελος» των παιδιών στο διαδίκτυο

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο, που ήταν την προηγούμενη εβδομάδα, μιλήσαμε με το Μεσσήνιο (από την Κυπαρισσία) γιατρό αλλά και ειδικό σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης για παιδιά, Γιώργο Κορμά.
Κατά τη συζήτησή μας, έδωσε οδηγίες για ορθή χρήση του διαδικτύου και συμβουλές στους γονείς για το τι πρέπει να κάνουν, όταν αντιληφθούν ότι το παιδί τους βρίσκεται σε κίνδυνο.
Όσα ενδιαφέροντα, αλλά κυρίως χρήσιμα, μας είπε, ακολουθούν:
 
-Παγκόσμια Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο… Για να υπάρχει αυτή η ημέρα, προφανώς το ίντερνετ είναι επικίνδυνο…
H Ημέρα Ασφαλούς Πλοήγησης Διαδικτύου γιορτάζεται για να επισημανθούν τόσο οι κίνδυνοι όσο και οι δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει μια λελογισμένη χρήση του μέσου. Άλλωστε, πρέπει να γνωρίζουμε ότι το διαδίκτυο είναι φτιαγμένο για ενήλικες και όχι για παιδιά. Τα παιδιά μπορούν να χαρούν το διαδίκτυο μόνο όταν ακολουθούν ασφαλή μονοπάτια, πάντοτε με την καθοδήγηση και εκπαίδευση των μεγάλων.
 
-Ποιες ηλικίες θεωρείτε πιο ευάλωτες;
Οι ηλικίες στις οποίες αντιμετωπίζουμε μεγάλο πρόβλημα είναι αυτές του Δημοτικού και μετά της εφηβείας.
Τα μεν παιδιά του Δημοτικού μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα σε ανησυχητικό ποσοστό και συνήθως παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια ακατάλληλα για την ηλικία τους.
Οι δε έφηβοι αντιμετωπίζουν προβλήματα συμπεριφορών εξάρτησης και διαδικτυακού εκφοβισμού.
 
-Το Facebook και τα άλλα κοινωνικά δίκτυα ενώνουν ή αποξενώνουν τον κόσμο;
Τα κοινωνικά δίκτυα ενώνουν τον κόσμο, αρκεί να χρησιμοποιούνται ορθά και σε περιορισμένο χρόνο.
Όταν ο χρόνος που αφιερώνει κάποιος στα κοινωνικά δίκτυα περιορίζει τις άλλες καθημερινές του δραστηριότητες, τότε εμφανίζονται τα όρια της αποξένωσης από τον πραγματικό κόσμο.
 
-Πόσο έχει επηρεάσει η χρήση του διαδικτύου τα παιδιά;
Τα παιδιά αναπτύσσουν διαδικτυακή προσωπικότητα από τα πρώτα βήματά τους και η ενασχόληση με το διαδίκτυο επηρεάζει τη συμπεριφορά τους και στον πραγματικό κόσμο.
Παιδιά που παίζουν παιχνίδια με βία υπάρχει πιθανότητα να αναπτύξουν επιθετικότητα στον πραγματικό κόσμο.
Η έκθεση σε ακατάλληλο και επιβλαβές περιεχόμενο μπορεί να προκαλέσει τρόμο στα παιδιά και να ανακόψει απότομα την παιδικότητα και την αθωότητα που δικαιούνται.
Επίσης, τα πρότυπα που προβάλλονται από τη βιομηχανία της διαφήμισης μπορούν να οδηγήσουν σε συμπεριφορές μη αποδεκτές για την ηλικία τους.
Τέλος, η ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά μπορεί να επηρεάσει τη σχολική τους επίδοση και την κοινωνικότητά τους. Η δε κατάχρηση του διαδικτύου μπορεί να φτάσει στην ανάπτυξη συμπεριφορών εξάρτησης.
Τα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι αποδεκτά για τα παιδιά του Δημοτικού. Άλλωστε, οι ίδιες οι εταιρείες απαγορεύουν την χρήση τους από μαθητές του Δημοτικού. Πέρα από αυτά, η χρήση των κοινωνικών δικτύων μπορεί να τα εκθέσει σε πολλούς κινδύνους, όπως η πορνογραφία, η αποπλάνηση και ο εκφοβισμός.
 
-Ποιοι τρόποι υπάρχουν για να είναι το διαδίκτυο ασφαλές;
Το διαδίκτυο γίνεται ασφαλές, όταν υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και ξεκάθαρα όρια σε σχέση με τη χρήση του. Το διαδίκτυο είναι ωφέλιμο μέσο, αρκεί να γνωρίσουμε τα προτερήματά του και να το εκμεταλλευτούμε, με σκοπό την καλύτερη εκπαίδευσή μας, τη διασκέδαση και την επικοινωνία.
 
-Παρατηρούμε παιδιά με ένα τάμπλετ ή κινητό στο χέρι σε παρέες με τους γονείς τους, όπου ναι μεν δεν ενοχλούν και είναι ήσυχα, αλλά δεν παίζουν. Ποια η γνώμη σας για αυτό;
Η εικόνα που περιγράφεται μόνο απογοήτευση μπορεί να μας γεμίσει. Το λάθος είναι των γονέων που στερούν από τα παιδιά τους τη δυνατότητα κοινωνικοποίησης που τους δίνεται. Δυστυχώς, σε αυτή την περίπτωση ο υπολογιστής χρησιμοποιείται από τους γονείς με σκοπό την ηρεμία τους. Θα ήθελα να δω γονείς να ζητούν από το μαγαζί μια σακούλα για να μαζέψουν όλα τα ηλεκτρονικά, ώστε τα παιδιά να χαρούν την παρέα όπως και οι μεγάλοι.
 
-Τα παιδιά όλο και πιο πολύ ζητούν ταμπλέτα, κινητά ή laptop. Ποια θεωρείτε την πιο σωστή ηλικία για να υποκύψουν οι γονείς και πείτε μας κάποιους σημαντικούς κανόνες που πρέπει να επιβάλουν.
Πρέπει να καταλάβουν ότι τα διαδικτυακά παιχνίδια και η πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι παραχώρηση των γονέων και όχι δικαίωμά τους. Δικαίωμά τους θα ήταν μόνο στην περίπτωση που το χρησιμοποιούσαν για αναζήτηση πληροφοριών, πράγμα που δε γίνεται στη χώρα μας.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν ότι από τη στιγμή που δίνουν στα παιδιά πρόσβαση στο διαδίκτυο, οφείλουν να θέσουν κανόνες χρήσης και να έχουν τον έλεγχο των κανόνων αυτών. Αν οι γονείς δεν είναι σε θέση να σερφάρουν μαζί με τα παιδιά τους και να έχουν τον έλεγχο του χρόνου που δαπανούν τα παιδιά στο μέσο, καθώς και να ελέγχουν το περιεχόμενο των ιστοσελίδων που επισκέπτονται, τότε είναι προτιμότερο είτε να επιτρέπουν την είσοδο των παιδιών στο διαδίκτυο μόνο όταν είναι και αυτοί παρόντες, και μιλάμε για την ηλικία του Δημοτικού, είτε να αναβάλουν την παροχή αυτή στα παιδιά, εφόσον δεν είναι σε θέση να την επιτηρούν.
 
-Τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς όταν το παιδί τους είναι στο διαδίκτυο;
Η επικοινωνία με αγνώστους και οι επισκέψεις σε ιστοσελίδες με παράνομο και επιβλαβές περιεχόμενο είναι δύο ζητήματα στα οποία πρέπει να εστιάσουν την προσοχή τους οι γονείς
 
-Τι πρέπει να κάνουν, αν αντιληφθούν ότι το παιδί τους διατρέχει κίνδυνο και πόσο εύκολο είναι να το καταλάβουν;
Οι γονείς οφείλουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των παιδιών τους και στο διαδικτυακό κόσμο. Οφείλουν να τους επισημάνουν πως οτιδήποτε συμβεί στο διαδίκτυο, θα πρέπει να μιλήσουν, ώστε μαζί να το αντιμετωπίσουν. Αν το παιδί πέφτει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού ή εκβιασμών στο διαδίκτυο, επηρεάζεται στην καθημερινότητά του, κλείνεται στον εαυτό του και μπορεί να αποφεύγει τη χρήση του διαδικτύου. Σε περίπτωση που το παιδί πέφτει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού, οι γονείς μπορούν να τηλεφωνήσουν στη γραμμή του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου 2106007686 ή να στείλουν μήνυμα στο info@help-line.gr.
Επίσης, μπορούν να αναφέρουν την παρενόχληση ανώνυμα στη γραμμή καταγγελιών www.safeline.gr ή και να καταφύγουν στην Εισαγγελία ή και στην Αστυνομία. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να σταθούν δίπλα στο παιδί τους χωρίς θυμό, αλλά με την ωριμότητα που αρμόζει σε κάθε γονέα που το παιδί του αντιμετωπίζει πρόβλημα.
 
-Η αντίστοιχη υπηρεσία της ΕΛΑΣ δείχνει να έχει επιτυχίες, χρειάζεται κάτι παραπάνω;
Ο ρόλος της Αστυνομίας τόσο στο πραγματικό κόσμο όσο και στο διαδίκτυο είναι κατασταλτικού χαρακτήρα και σκοπό έχει να προστατέψει τον πολίτη από το έγκλημα. Το αν το παιδί μας πέσει θύμα ή γίνει θύτης στο διαδίκτυο, έχει να κάνει με το κατά πόσο είναι εκπαιδευμένο στο να προστατεύει τον εαυτό του και τους άλλους στο διαδίκτυο, αλλά και κατά πόσο έχει πάρει τις ανάλογες αρχές, ώστε να σέβεται την προσωπικότητα του κάθε χρήστη.
 
-Μέχρι σήμερα τι έχετε δει εσείς στη δουλειά σας και τι προσπαθείτε να περάσετε στα παιδιά από αυτή;
Αυτό που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά είναι να εμπιστεύονται το ένστικτό τους στο διαδίκτυο και να μην επιτρέπουν σε κανέναν να τους προσβάλει ή να τους κάνει να νιώθουν άβολα. Επίσης, προσπαθούμε να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν κριτική ικανότητα στο διαδίκτυο, να γυρίσουν την πλάτη στο ρατσισμό και τη ρητορική μίσους, να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ωφέλιμα και, τέλος, να μην παραμελούν τις δραστηριότητές τους.
 
-Η σχέση σας με τη Μεσσηνία;
Η Μεσσηνία είναι από τους νομούς στη χώρα μας που κάθε χρόνο γίνονται δεκάδες παρεμβάσεις στα σχολεία και στους γονείς σε σχέση με το ασφαλές διαδίκτυο.
Πενήντα καταξιωμένοι επιστήμονες εκπαιδευτικοί και επαγγελματίες ψυχικής υγείας κάνουν σπουδαίο έργο.
Μακάρι και οι άλλοι νομοί να είχαν τη συνέπεια που έχουν οι συνεργάτες μας στη Μεσσηνία!
 
-Μια ευχή- συμβουλή για το τέλος;
Το διαδίκτυο έχει απεριόριστες δυνατότητες, αρκεί να το χρησιμοποιούμε δημιουργικά. Μπορούμε όλοι μαζί να δημιουργήσουμε ένα διαδίκτυο φιλικό για τα παιδιά χωρίς κινδύνους και με σεβασμό στα δικαιώματά.
 
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση