Σίγουρα όλοι κάποια στιγμή έχουμε βρεθεί σε σημείο να μην μπορούμε να βρούμε τη γαλήνη που υποσχόταν ο ύπνος, ακόμα και όταν ήμαστε κουρασμένοι.
Πριν από κάποιο διάστημα είχα διαβάσει στο twitter πως η νύχτα θα έπρεπε να χορηγείται με συνταγή γιατρού. Δε θυμάμαι ποια ήταν η αφορμή για αυτό το tweet. Θα μπορούσε, όμως, να σταθεί ως σύντομη και αξιοπρεπής περίληψη των αμέτρητων απελπισμένων βραδιών κι εξαντλημένων πρωινών που ζούσε ο αποστολέας.
Όπως υποστηρίζουν ειδικοί και μη, η μακροχρόνια αϋπνία είναι σαν ένας μικρός θάνατος. Πεθαίνει πρώτα η διάθεση να κάνεις οποιαδήποτε δραστηριότητα. Όχι από επιλογή -απλώς δεν έχεις δυνάμεις. Κατόπιν, πεθαίνει το μυαλό σου. Ξεχνάς εύκολα και οι μόνες σκέψεις που καταφέρνουν να σχηματιστούν, αφορούν στον ύπνο.
Ο τραγουδοποιός Θανάσης Παπακωνσταντίνου, σε ένα από τα πλέον γνωστά του τραγούδια, την περιγράφει ως “αψηλάφητο ζώο! Δίχως μια στάλα στοργή”. Και συνεχίζει: “Αγρύπνια της κόλασης κήτος, είναι το φιλί σου φωτιά. Αφήνει μια γεύση από σίδερο, που ’χουν ξηλώσει από καράβια παλιά”.
Αυτή την κατάσταση του «μη ύπνου» προσεγγίζει η έκθεση «Αϋπνία», η οποία εγκαινιάστηκε τις προηγούμενες ημέρες και θα διαρκέσει μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου στο metamatic:taf στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην περιοχή Θησείο – Μοναστηράκι, σε μια οργανική σκηνογραφική εγκατάσταση, υπό την επιμέλεια των Αλέξανδρου και Χρήστου Μπουρελιά.
Οι συμμετέχοντες δημιουργοί από το χώρο των εικαστικών και παραστατικών τεχνών εκφράζουν, χρησιμοποιώντας ποικίλα δημιουργικά μέσα, το «μη ύπνο», κατά τη διάρκεια του οποίου το «ρεαλιστικό ή μη ρεαλιστικό» χρήζει διαφορετικής προσοχής και ερμηνεύει την εγρήγορση, υπερτροφική πλέον, όπως διαταράσσει την όποια γαλήνη υποσχόταν ο ύπνος.
Στην έκθεση συμμετέχει και η Καλαματιανή Μαρία Καλλικούνη. Παρά τις σπουδές της στην Αρχιτεκτονική, η Ζωγραφική είναι κάτι, όπως μας είπε, που της «γεμίζει το χρόνο». «Εξάλλου», προσθέτει, «όσο θυμάμαι τον εαυτό μου έπαιζα με το χαρτί. Αυτό ενισχύθηκε και από τις σπουδές μου, αλλά σαν διαδικασία είναι κάτι το τελείως διαφορετικό».
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι οι επιμελητές Χρήστος και Αλέξανδρος Μπουρελιάς έχουν καταγωγή από τη Μεσσηνία και είναι αρχιτέκτονες.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη