Ανάγκη για αλλαγή στρατηγικής στον τουρισμό – Η Google σήμερα στην Καλαμάτα


Ο Διονύσης Κολοκοτσάς, διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων, Google Ελλάδας, μιλά στο «Θάρρος»  επ’ ευκαιρία της σημερινής σημαντικής εκδήλωσης της εταιρείας στην Καλαμάτα 
Μετά την επιτυχία της πρωτοβουλίας “Grow Greek Tourism Online” στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Κρήτη, όπου περισσότερες από 650 τοπικές τουριστικές επιχειρήσεις εκπαιδεύτηκαν σε διαδικτυακά εργαλεία, η Google, σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού, τον ΕΟΤ και τον ΣΕΤΕ και με την υποστήριξη της Περιφέρειας Πελοποννήσου, θα βρεθεί στην Καλαμάτα σήμερα Δευτέρα, 23 Μαρτίου, προκειμένου να εκπαιδεύσει και να υποστηρίξει τις τουριστικές επιχειρήσεις της Πελοποννήσου στη χρήση διαδικτυακών εργαλείων, που θα ενισχύσουν την ανάπτυξή τους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Η εκπαίδευση είναι δωρεάν και αφορά όλες τις τοπικές επιχειρήσεις που ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί (5:30 μ.μ.- 8:15 μ.μ.) στο ξενοδοχείο “Elite City Resort Blue Centre”.
Μέσω της εκδήλωσης οι επιχειρήσεις θα ενημερωθούν για τις διαδικτυακές τάσεις αναζήτησης των βασικών διεθνών τουριστικών αγορών της Ελλάδας αλλά και της Πελοποννήσου. Επιπλέον, θα ενημερωθούν και θα λάβουν υποστήριξη σχετικά με τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων μάρκετινγκ και πωλήσεων, τα οποία μπορούν να βελτιώσουν την παρουσία τους στα αποτελέσματα των αναζητήσεων και στους χάρτες της Google, καθώς και για τις δυνατότητες της διαδικτυακής διαφήμισης. Θα έχουν, επίσης, τη δυνατότητα να δουν παραδείγματα τουριστικών επιχειρήσεων που έχουν ήδη αναπτυχθεί μέσω του Διαδικτύου.
Με την ευκαιρία της αυριανής εκδήλωσης, το «Θάρρος» μίλησε με τον Διονύση Κολοκοτσά, διευθυντή Εταιρικών Σχέσεων, Google Ελλάδας:
 
-Το διαδίκτυο είναι ήδη ένα μέσο πληροφόρησης που κυριαρχεί στην καθημερινότητά μας. Εν τούτοις, υπάρχουν ακόμα επιχειρήσεις, κυρίως, που δεν το χρησιμοποιούν ως μέσο επικοινωνίας και διαφήμισης του προϊόντος τους. Κατά τη γνώμη σας, πόσο σημαντικό είναι να υπάρξει αλλαγή της δεδομένης πραγματικότητας;
Η διείσδυση του διαδικτύου στη χώρα μας και συγκεκριμένα στην καθημερινότητα των ελληνικών νοικοκυριών και των επιχειρήσεων παρουσιάζει καθυστέρηση σε σχέση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Σύμφωνα με το δείκτη DESI (Digital Economy & Society Index), η Ελλάδα βρίσκεται στη θέση 26 από το σύνολο των 28 χωρών της Ε.Ε. Ο δείκτης αυτός συγκεντρώνει στοιχεία ευρυζωνικότητας, ψηφιακών δεξιοτήτων, χρήσης του διαδικτύου και ενσωμάτωσης ψηφιακών τεχνολογιών στον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα. Η Ελλάδα υστερεί αισθητά σε σχέση με τους εταίρους μας σε όλες αυτές τις περιοχές.
Η ανάγκη για τη μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο περισσότερων ελληνικών επιχειρήσεων, και ειδικά των τουριστικών, είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Μέσω του Διαδικτύου οι επιχειρήσεις μπορούν να προβάλουν πιο αποτελεσματικά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Δυστυχώς, σημαντικό κομμάτι των επιχειρήσεων ουσιαστικά δεν «υπάρχει» στο Διαδίκτυο. Η μετάβαση της τουριστικής μας βιομηχανίας στην ψηφιακή πραγματικότητα είναι αργή. Μία από τις βασικές αιτίες είναι η έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων και κατανόησης των διαθέσιμων εργαλείων, πολλά εκ των οποίων είναι δωρεάν, όπως, για παράδειγμα, οι χάρτες, τα Google Maps. Αυτή ακριβώς την ανάγκη για απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων, για εξοικείωση με τα διαθέσιμα εργαλεία και για επιτάχυνση της μετάβασης στον ψηφιακό κόσμο, επιδιώκει να καλύψει η πρωτοβουλία “Grow Greek Tourism Online”. Είμαστε, δε, ιδιαίτερα χαρούμενοι που σε αυτή την προσπάθεια η Google συνεργάζεται στενά με τους βασικούς φορείς τουρισμού της χώρας: το υπουργείο Τουρισμού, τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ) και το Σύνδεσμο Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), με την υποστήριξη και των Περιφερειών, τις οποίες ευχαριστούμε θερμά.
 
-Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που να δείχνουν πόσο ποσοστό ταξιδιωτών χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για την επιλογή των διακοπών του;
Σύμφωνα με την έρευνα  “The impact of online content on European tourism” (Οι συνέπειες του διαδικτυακού περιεχομένου στον Ευρωπαϊκό Τουρισμό) που πραγματοποίησε το Oxford Economics, το 51% των τουριστών της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για τα ταξίδια του. Στην Ελλάδα, μόνο το 10% των τουριστών μας φτάνει σε εμάς μέσω διαδικτύου, τη στιγμή που στην Ισπανία το αντίστοιχο ποσοστό ξεπερνά το 43%. Είναι, λοιπόν, προφανές ότι οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις πρέπει να αυξήσουν αισθητά τη διαδικτυακή τους παρουσία, ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικές στην ευρωπαϊκή και τη διεθνή αγορά.
Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και ΗΠΑ είναι οι χώρες που ψάχνουν περισσότερο την Ελλάδα στο διαδίκτυο, ακολουθούμενες από την Ιταλία, τη Γαλλία την Ολλανδία αλλά και την Πολωνία. Κατά μέσο όρο, το 83% των κρατήσεων διαμονής και το 91% των αεροπορικών κρατήσεων των επισκεπτών μας έχουν αναζητηθεί αρχικά μέσω του διαδικτύου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την ίδια έρευνα του Oxford Economics, μία ποσοτική και ποιοτική αύξηση της παρουσίας των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων στο διαδίκτυο μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη για την ελληνική οικονομία, αυξάνοντας το ΑΕΠ έως και 3% και δημιουργώντας έως και 100.000 νέες ευκαιρίες απασχόλησης.
Η ευκαιρία για τη χώρα μας είναι πολύ μεγάλη και η Google προσπαθεί να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση.
 
-Μια αλλαγή της κατάστασης θα βοηθούσε και στη περαιτέρω αύξηση της απασχόλησης, όπως και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα;
Χωρίς αμφιβολία. Ο τουρισμός είναι ένας κλάδος μείζονος σημασίας για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, αποτελώντας περίπου το 20% του ΑΕΠ και της απασχόλησης. Το διαδίκτυο λειτουργεί για κάθε επιχείρηση σαν ένα παράθυρο στον κόσμο. Πλήθος επιστημονικών ερευνών υποστηρίζουν πως η διαδικτυακή παρουσία μιας επιχείρησης είναι σημαντικός μοχλός για την ανάπτυξή της. Για παράδειγμα, έρευνα της McKinsey το 2011 καταδεικνύει ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν ισχυρή παρουσία στο διαδίκτυο αναπτύσσονται τουλάχιστον δύο φορές πιο γρήγορα από εκείνες με μικρή ή καθόλου διαδικτυακή παρουσία. Επίσης, το μερίδιο των συνολικών εσόδων τους από τις εξαγωγές είναι διπλάσιο από το μερίδιο των επιχειρήσεων με μικρή ή καθόλου διαδικτυακή παρουσία. Αντίστοιχα, έρευνα της Boston Consulting Group επισημαίνει πως μεταξύ του 2010 και 2013 οι προηγμένες τεχνολογικά μικρομεσαίες επιχειρήσεις δημιούργησαν περισσότερες νέες θέσεις εργασίας και είχαν περισσότερα έσοδα από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν την τεχνολογία σε μικρότερο βαθμό.
 
-Τέλος, ποιο είναι το σκεπτικό της Google πίσω από την εκδήλωση που θα γίνει στην Καλαμάτα αύριο;
Η πρωτοβουλία “Grow Greek Tourism Online” αποτελεί μέρος της προσπάθειας, της δέσμευσης της Google να βοηθήσει την ελληνική οικονομία και τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αναπτυχθούν μέσω του διαδικτύου. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε με σκοπό να παράσχει στους επιχειρηματίες του τουρισμού σε όλη τη χώρα δωρεάν εκπαίδευση και διαδικτυακά εργαλεία, προκειμένου να ενισχύσουν τη δραστηριότητά τους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Η Ελλάδα διαθέτει πλήθος μικρομεσαίων επιχειρήσεων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό και που οφείλουν να γίνουν προσβάσιμες στους ταξιδιώτες που ενδιαφέρονται να επισκεφθούν την χώρα μας. Μέσα από εργαλεία, όπως το Google Maps, τo Street View, τα Google Adwords και το You Tube, ακόμη και ένας μικρός αγροτουριστικός ξενώνας μπορεί να προσελκύει επισκέπτες από όλο τον κόσμο, όπως, για παράδειγμα, κατάφερε ο ξενώνας “Euμέλια” στην Πελοπόννησο, με επισκέπτες από 40 και πλέον χώρες.
Η Καλαμάτα, λοιπόν, αποτελεί την πρώτη στάση της πρωτοβουλίας “Grow Greek Tourism Online”, που ξεκίνησε πιλοτικά στην Κρήτη το Σεπτέμβριο του 2014 και επεκτείνεται τώρα σε όλη την Ελλάδα.
Αύριο, Δευτέρα 23 Μαρτίου, στην επέτειο απελευθέρωσης της Καλαμάτας, αναμένουμε τους επιχειρηματίες τουρισμού της περιοχής στο ξενοδοχείο Elite. Εκεί θα έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις τάσεις της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, για τις βασικές αγορές της Ελλάδας και για βέλτιστες τεχνικές που αφορούν τη διαδικτυακή τους παρουσία.
Επιπλέον, θα λάβουν υποστήριξη για τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων μάρκετινγκ, προκειμένου να ενισχύσουν την παρουσία τους, αλλά και να προωθήσουν τις προσφορές τους.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη