Την πορεία της τουριστικής σεζόν του 2014, η οποία ήταν ιδιαίτερα επιτυχής για τη Μεσσηνία, καθώς καταγράφηκαν ποσοστά ρεκόρ στις αφίξεις επισκεπτών στο αεροδρόμιο, ακολούθησε και ο τομέας της κρουαζιέρας στην περιοχή μας.
Σε απόλυτες τιμές μπορεί να μην είναι μεγάλος ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισαν το λιμάνι της Καλαμάτας, όμως από το 2013 παρατηρείται συνεχής αύξηση. Τη συγκεκριμένη χρονιά οι αφίξεις ήταν μόλις έξι (6) και ο αριθμός των επιβατών ανήλθε σε 3.128, όμως το 2014 υπήρξε αύξηση που ξεπέρασε το 100%, με 16 αφίξεις και 17.591 επιβάτες. Η αυξητική τάση συνεχίζεται και το 2015, οπότε τα κρουαζιερόπλοια που θα καταπλεύσουν στην Καλαμάτα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 35.
Η θετική εικόνα δεν ισχύει για το λιμάνι της Πύλου, καθώς το 2013 καταγράφηκαν 13 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με 4.133 επιβάτες, ενώ το 2014 μόλις 9 με 1.435 επιβάτες.
Σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν το αντικείμενο, η στροφή προς το λιμάνι της Καλαμάτας εξηγείται, κυρίως, από την πολιτική ρευστότητα και τη γενικότερη αστάθεια στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και από την επιλογή μεγάλων εταιρειών, όπως η Costa Cruises και η Thomson Cruises, να εντάξουν ως προορισμό τους τη Μεσσηνία.
Επίσης, η εταιρεία Celestyal (πρώην Louis Cruises) με δικό της σκάφος θα πραγματοποιήσει 2 προσεγγίσεις τον Οκτώβριο του 2015.
Οι παραπάνω εταιρείες περιλαμβάνουν το λιμάνι Καλαμάτας στον προγραμματισμό τους και για το 2016.
Από εκεί και πέρα, το πώς αυτή η τάση θα γενικευτεί και θα πάρει σταθερή μορφή, εξαρτάται και από μια σειρά άλλων παραγόντων. Το βασικότερο είναι οι επισκέπτες να μένουν ικανοποιημένοι από την παροχή υπηρεσιών, αλλά και τη γενικότερη εικόνα της πόλης.
Ζήτημα είναι και η πολιτική απόφαση της λειτουργίας κάποιων καταστημάτων ειδικού ενδιαφέροντος στην Καλαμάτα (Αριστομένους και Ιστορικό Κέντρο).
Σύμφωνα με την έκθεση της Alpha Bank, το «κλειδί» εξέλιξης της κρουαζιέρας και, κατ’ επέκταση, της οικονομικής ανάκαμψης αποτελεί η πορεία της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, όπως και του επιχειρηματικού κλίματος.
Σύμμαχος στις τουριστικές επιδιώξεις τίθεται η συνεχιζόμενη διολίσθηση του ευρώ κατά 7,7% σε συνάρτηση με τις νομισματικές ισοτιμίες και τη μείωση των τιμών του πετρελαίου.
Οι εξελίξεις αυτές τείνουν να επιδράσουν θετικά στην ανάπτυξη του τομέα της κρουαζιέρας, ενώ συμβάλλουν θετικά στην ενίσχυση των εξαγωγών, και ιδιαίτερα στην τουριστική δραστηριότητα.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη