4ο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Αρχαία Μεσσήνη

4ο Διεθνές Νεανικό Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος στην Αρχαία Μεσσήνη

Παράλληλες δραστηριότητες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο  
Τις παράλληλες δραστηριότητες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που «τρέχουν» ταυτόχρονα με τις παραστάσεις του αρχαίου ελληνικού δράματος στο πλαίσιο του  4ου Διεθνούς Νεανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος, παρουσίασαν χθες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, οι συντελεστές τους.
Τους συντελεστές καλωσόρισε ο αντιδήμαρχος Χρ. Καρύδης, ο οποίος σημείωσε πως ο πολιτισμός είναι το άπαν, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που η Πολιτεία βρίσκεται σε κρίση, εκφράζοντας την ελπίδα πως θα υπάρχει έξοδος με θετικά αποτελέσματα.
Ο διακεκριμένος συνθέτης, πιανίστας και μουσικολόγος, Μηνάς Αλεξιάδης, ανέφερε πως η δική του συμμετοχή είναι η επιστημονική υποστήριξη στο σεμινάριο – εκπαιδευτική δράση «Η μουσική στο αρχαίο δράμα», για το πώς λειτουργούσε και τι ήταν η μουσική στο αρχαίο δράμα.
Αφού σημείωσε ότι η μουσική ήταν αναπόσπαστο μέλος του αρχαίου δράματος, παρουσίασε τα μουσικά μέρη στο αρχαίο δράμα (πάροδος: όπου εισέρχεται ο χορός με τη συμμετοχή αυλητή στο θέατρο, τα στάσιμα όπου συμμετείχε ο χορός ερμηνεύοντας διάφορα κείμενα σχετικά με την πλοκή του έργου, οι κωμοί, όπου συμμετείχαν όλοι συντελεστές και χορός), ενώ ανέφερε ότι από τη μουσική του αρχαίου δράματος ξεκίνησε η όπερα στην Ιταλία, περί το 1600, στο πλαίσιο της προσπάθειας αναβίωσής του.
 
Οι δράσεις
Από την πλευρά του, ο μαέστρος της Δημοτικής Φιλαρμονικής Μεσσήνης, Γ. Μουνδρουλέας, είπε πως το σεμινάριο με θέμα «Μουσικοί και μουσική» αποσκοπεί στο να δείξει στα παιδιά πώς από ένα απλό καλάμι άρχισε να κατασκευάζεται και να βγάζει ήχο ο αυλός, για να ακολουθήσει ο αυλός του Πανός, και πώς συνεχίστηκε η εξελικτική του πορεία έως το σαξόφωνο.
Ο σκηνογράφος και μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής, Βεν. Μπαλόπουλος, παρουσίασε λόγω απουσίας του μουσικού Θάνου Πολυμενέα τα χαρακτηριστικά μιας παράλληλης παράστασης, της οποίας ο Θ. Πολυμενέας είναι ο δημιουργός. Πρόκειται για διαδραστικό μουσικό – ηχητικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα (Ηχητικός Μουσικός Περίπατος). Όπως είπε, οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να ακούν μια περιληπτική δραματοποιημένη αφήγηση για την ιστορία του τόπου και των ανθρώπων που τον κατοίκησαν και κατάλληλη μουσική υπόκρουση. Πρόκειται για ερευνητικό πρόγραμμα, όπου οι συμμετέχοντες θα συμπληρώσουν ερωτηματολόγιο και θα συνδιαλλαγούν με τους συντελεστές του έργου.
Ο φιλόλογος Νικ. Φουσιάνης συμμετέχει και ως εκπαιδευτικός και ως μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ. Όπως είπε, «θέλουμε οι μαθητές που θα επισκεφθούν το Φεστιβάλ, όσο και εκείνοι που θα επισκεφθούν σε άλλη στιγμή τον αρχαιολογικό χώρο, να φεύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις. Πρέπει να εθίσουμε τη νέα γενιά που δε γνωρίζει κάτι για τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, να ενταχθεί σε εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από βιωματικές δράσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα και τέτοια είναι δύο που θα υλοποιηθούν όλη τη διάρκεια του έτους».
Γνωστοποίησε ακόμη πως στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ έχει συγγράψει δύο εκπαιδευτικά προγράμματα με θέμα τη βιωματική προσέγγιση της αρχαίας ελληνικής ιστορίας και της ιστορίας της Αρχαίας Μεσσήνης, με το γενικό τίτλο «Η εκδίκηση των ειλώτων».
Ανέφερε, επίσης, πως στις 9 και 10 Μαΐου θα διοργανωθεί σεμινάριο με θέμα «Γράφουμε σενάρια για το αρχαίο θέατρο, την αγορά, το στάδιο και το γυμνάσιο της Αρχαίας Μεσσήνης»  για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα συγγράψουν με τη βοήθεια εισηγητών, εκπαιδευτικά προγράμματα σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο. Χαρακτηριστικό της δράσης είναι πως τα συγκεκριμένα προγράμματα θα «ανέβουν» σε διαδικτυακή πλατφόρμα και θα είναι προσβάσιμα σε όλους, προκειμένου να μπορεί όποιος θέλει να προγραμματίσει επίσκεψη στη Μεσσήνη και να μπορεί με τη βοήθεια της τεχνολογίας και την υποστήριξη του Δήμου, που θα τοποθετήσει 2-3 κεραίες wifi, να προσεγγίσει το χώρο.
Ο κ. Φουσιάνης έχει και μία ακόμη συμμετοχή: το 1ο Λύκειο Μεσσήνης επιλέχθηκε να παρουσιάσει με το κλείσιμο του Φεστιβάλ την τραγωδία του Ευριπίδη «Φοίνισσες», έργο καθαρά αντιεξουσιαστικό, που θίγει τα δεινά και τις συμφορές του εμφυλίου πολέμου και τονίζει το χρέος του υπεύθυνου πολίτη απέναντι στην πατρίδα του.
Τέλος, η σκηνοθέτις Κλεώνη Φλέσσα μίλησε για τη «Βαλίτσα του ηθοποιού», ακόμη μία παράλληλη δραστηριότητα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ. Στόχος είναι οι μαθητές των σχολείων να μάθουν να γράφουν κομμάτια σχετικά με την αρχαία παράδοση και στη συνέχεια να τα αποδίδουν παίζοντας.        

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου