Αναβολή απόφασης από το ελεγκτικό συνέδριο για τα απορρίμματα στην Καλλιρρόη

Αναβολή απόφασης από το ελεγκτικό συνέδριο για τα απορρίμματα στην Καλλιρρόη

Ζητούνται στοιχεία για συμβατότητα του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου με το ΕΣΔΑ

Ανέβαλε την έκδοση απόφασης το Δ΄ Τμήμα Διακοπών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που συνεδρίασε στις 13 Αυγούστου, προκειμένου να ελέγξει τη νομιμότητα της διαδικασίας ανάδειξης Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης, καθώς και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων Περιφέρειας Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ».
Όπως αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην απόφαση, που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Συλλόγου Κωνσταντιναίων, το Δ΄ Τμήμα κρίνει ότι πρέπει να αναβάλει εκ νέου την έκδοση οριστικής πράξης για τη νομιμότητα του ελεγχόμενου σχεδίου σύμβασης, προκειμένου: α) να διευκρινιστεί από την Περιφέρεια Πελοποννήσου αν έχει ήδη καταρτίσει νέο Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΠΕΣΔΑ) και αν ναι να προσκομισθεί αντίγραφό του, καθώς και οι προβλεπόμενες γνωμοδοτήσεις i) του Τμήματος Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Διεύθυνσης Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΚΑ περί της συμβατότητας του ΠΕΣΔΑ με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΕΣΔΑ) και ii) του Τμήματος Προστασίας Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ σε κάθε άλλη περίπτωση να παρασχεθούν πληροφορίες σχετικά με τη φάση στην οποία βρίσκεται η αναθεώρησή του και να προσκομιστεί οποιαδήποτε άλλο σχετικό στοιχείο και β) να παρασχεθούν έγγραφες απόψεις και διευκρινίσεις από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια Πελοποννήσου και Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ), καθώς και από το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τις οποίες θα τεκμηριώνεται αναλυτικά κατά πόσο το νέο ΕΣΔΑ και το (αναθεωρημένο ή υπό αναθεώρηση) ΠΕΣΔΑ της Περιφέρειας Πελοποννήσου επηρεάζουν το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο της υπό κρίση σύμβασης και, ειδικότερα, αν ο συνολικός σχεδιασμός του ελεγχόμενου έργου βάσει του τότε ισχύοντος ΠΕΣΔΑ και η υλοποίησή του μέσω ΣΔΙΤ συνάδουν με την προδιαγραφόμενη πολιτική, τις εξαγγελίες και τη στοχοθεσία του νέου ΕΣΔΑ και του (αναθεωρημένου ή υπό αναθεώρηση) ΠΕΣΔΑ, καθώς και αν, υπό τα νέα αυτά δεδομένα, η ελεγχόμενη σύμβαση συνεχίζει να προκρίνεται ως συμφέρουσα για την Περιφέρεια, χωρίς να ενδέχεται να διαταραχθεί η οικονομική ισορροπία της από την εν γένει αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου αναφορικά με τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων και τις όλως βραχυπρόθεσμες δράσεις που ορίζονται στο νέο ΕΣΔΑ.

Το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων
Στην απόφαση, αναφέρεται επίσης πως στις 12.6.2015, περατώθηκε η δημόσια διαβούλευση για την αναθεώρηση του ΕΣΔΑ, που καθορίζει τις προοπτικές διαχείρισης αποβλήτων με χρονικό ορίζοντα μέχρι το 2020 και από την αρχή του διακηρύττει την «κατοχύρωση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης στερεών αποβλήτων με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος…». Oι γενικοί στόχοι του νέου ΕΣΔΑ είναι, μεταξύ άλλων, οι εξής: 1) Σταθεροποίηση παραγωγής αποβλήτων στα επίπεδα του 2011, με φθίνουσα τάση. 2) Προτεραιότητα στην διαλογή αποβλήτων υλικών στην πηγή, με σκοπό στη συνέχεια να οδηγηθούν σε – αποκεντρωμένες – υποδομές διαχείρισης, έναντι της διαχείρισής τους σε εγκαταστάσεις επεξεργασίας συμμείκτων ΑΣΑ. 3) Μείωση στο ελάχιστο δυνατό της συνολικής ποσότητας ανακτήσιμων αποβλήτων που διατίθενται για υγειονομική ταφή. 4) Ριζικός ανασχεδιασμός του υφιστάμενου σχεδιασμού υποδομών διαχείρισης με στόχο τη ριζική αναβάθμιση της ανακύκλωσης και ανάκτησης με χωριστή συλλογή έως το 2020. 5) Αναθεώρηση των Περιφερειακών Σχεδίων (ΠΕΣΔΑ) με γνώμονα το παρόν ΕΣΔΑ έως τον Σεπτέμβρη του 2015. Βασικά χαρακτηριστικά τους το μοντέλο αποκεντρωμένης διαχείρισης των αποβλήτων, με κεντρικό άξονα την πρόληψη – επαναχρησιμοποίηση, αλλά και την οικονομική ανάπτυξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ίδιους πόρους, από την ανακύκλωση, σε άμεση συνεργασία με τους δημότες – ανακυκλωτές. 6) Εκπόνηση και εφαρμογή τοπικών σχεδίων αποκεντρωμένης διαχείρισης από όλους τους Δήμους, το αργότερο έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2015. 7) Εξάλειψη της ανεξέλεγκτης διάθεσης αστικών αποβλήτων εντός του 2015 και λοιπών αποβλήτων έως το 2018. 8) Αποκατάσταση των κυριότερων ρυπασμένων χώρων διάθεσης αποβλήτων έως το 2020. Εξάλλου, στο ως άνω ΕΣΔΑ τίθενται εκ νέου κριτήρια χωροθέτησης και διαστασιολόγησης των εγκαταστάσεων διαχείρισης απορριμμάτων, με πρόδηλη πρόθεση τη μείωση της δυναμικότητάς τους, αλλά και των αποστάσεων μεταξύ των εγκαταστάσεων αυτών από την πηγή και την περαιτέρω αποκέντρωση της διαχείρισης στις τοπικές αυτοδιοικήσεις, ενώ τέλος γίνεται σαφής αναφορά στα έργα και υποδομές μεγαλύτερης δυναμικότητας από τις προβλέψεις του εν λόγω Σχεδίου, η κατασκευή των οποίων έχει δρομολογηθεί με βάση μη αναθεωρημένα ΠΕΣΔΑ, είτε με τη μορφή ΣΔΙΤ, είτε χωρίς, με την επισήμανση ότι, εφόσον οι οικείες συμβάσεις δεν έχουν υπογραφεί μέχρι την έγκριση του Σχεδίου αυτού, η υλοποίησή τους θα ανασταλεί και θα επανασχεδιαστούν έργα, υποδομές και δράσεις βάσει των νέων προβλέψεων του ΕΣΔΑ.

του Χάρη Χαραλαμπόπουλου