Συζήτηση με θέμα «Επιστροφή του τρένου στην Καλαμάτα – Δυνατότητες και προοπτικές» διοργανώνει η δημοτική παράταξη «Ανοιχτός Δήμος-Ενεργοί Πολίτες» το προσεχές Σάββατο, 17 Οκτωβρίου, στις 8.30 το βράδυ, στην αίθουσα εκδηλώσεων του ξενοδοχείου «Φιλοξένια», με αφορμή την άφιξη στην Καλαμάτα του τρένου του πολιτιστικού και τουριστικού οργανισμού PTG, που κάνει για δεύτερη χρονιά το σιδηροδρομικό γύρο της Πελοποννήσου.
Καλεσμένοι του «Ανοιχτού Δήμου» θα είναι οι Απόλλωνας Κύρκου (αρχαιολόγος, διπλωματούχος ξεναγός, MSc Προστασία Μνημείων ΕΜΠ), Philip Wormald (εκπρόσωπος της PTG LTD), Nίκος Καραγιώργου (ιδρυτικό μέλος του AMNIZIA railway forum) και Κωνσταντίνος Τριαντάφυλλος (πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας).
«Ο σιδηρόδρομος», όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της παράταξης, «αποτελεί βασικό πυλώνα ασφαλούς, ολοκληρωμένου και ποιοτικού συστήματος μεταφορών, με σεβασμό προς τον πολίτη. Η τωρινή κατάσταση είναι γνωστή. Η αναστολή λειτουργίας των δρομολογίων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Μεσσηνίας μετράει πλέον αρκετά χρόνια, διάστημα κατά το οποίο η -ανακαινισμένη πρόσφατα- σιδηροδρομική γραμμή υφίσταται λεηλασία, ενώ τα ιστορικά κτήρια των -προστατευόμενων από το υπουργείο Πολιτισμού- σιδηροδρομικών σταθμών μένουν κενά και εκτεθειμένα σε κάθε είδους βανδαλισμό.
Από την πλευρά μας θα θέλαμε να θέσουμε εκ νέου προς συζήτηση –εν όψει και της γενικότερης συζήτησης για παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, βιώσιμη ανάπτυξη της πόλης, εναλλακτικές μορφές τουρισμού κ.ο.κ. – τα θέματα που είχαμε προτάξει και στο πρόγραμμα του συνδυασμού, εστιάζοντας, κυρίως, σήμερα σε τρία σημεία:
α. Στην ανάγκη πολιτικής συνολικής αντιμετώπισης των προβλημάτων που σχετίζονται με το κυκλοφοριακό και τις συγκοινωνίες στην Περιφέρεια Πελοποννήσου
β. Στη σχέση του σιδηροδρόμου με τα υπόλοιπα δίκτυα και υποδομές
γ. Στη θέση της πόλης Καλαμάτας στο περιφερειακό σύστημα μεταφορών.
Στο παραπάνω πλαίσιο διερευνούμε τα ερωτήματα- ειδικές πλευρές:
-Οικονομική Βιωσιμότητα/Διασφάλιση οικονομικών πόρων για υποδομές και τεχνολογικό εξοπλισμό
-Επανάχρηση του δικτύου για τουριστικά ή και κανονικά δρομολόγια
-Λειτουργία ενδοδημοτικού (ή και διαδημοτικού) προαστιακού πάνω στις υπάρχουσες υποδομές
-Ένταξη/αξιοποίηση των υποδομών του ΟΣΕ στο κέντρο της πόλης, κατά το πρότυπο του ήδη υφισταμένου Πάρκου του ΟΣΕ (με δεδομένο ότι -μεταξύ άλλων- οι γραμμές σηματοδοτούν μια “πολιτιστική διαδρομή”, κατά μήκος της οποίας βρίσκονται σημαντικές υποδομές όπως το ΔΗΠΕΘΕΚ ή το Μέγαρο Χορού).
Καλούμε τους φορείς και τους δημότες να συμμετάσχουν στην εκδήλωση, καταθέτοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις τους, συνεισφέροντας σε ένα διάλογο που πιστεύουμε ότι θα πρέπει να έχει συνέχεια και στο μέλλον».
Για το θέμα της επαναλειτουργίας του προαστιακού έγινε συζήτηση και στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας. Σχετικά ο δήμαρχος Π. Νίκας σημείωσε ότι με τα οικονομικά δεδομένα της χώρας το κρίσιμο ερώτημα είναι ποιος θα πληρώσει τα έξοδα, προκειμένου το τρένο να μπει ξανά στις ράγες. «Πάγια θέση της Δημοτικής Αρχής είναι ότι ο σιδηρόδρομος είναι ένα μέσο που πρέπει να ενισχύει την κυκλοφοριακή σύνδεση με άλλες περιοχές και Δήμους. Για το λόγο αυτό έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι είμαστε διατεθειμένοι να συνεισφέρουμε οικονομικά στα έξοδα λειτουργίας του. Από την άλλη πλευρά, όμως, δεν έχουμε δει να υπάρχει η ίδια διάθεση από γειτονικούς Δήμους και φορείς», πρόσθεσε.
Πάντως, είναι χαρακτηριστικό ότι σε παλιότερη παρέμβαση, για το ίδιο θέμα, από τους Φίλους του Σιδηροδρόμου στη Μεσσηνία, είχε αναφερθεί ότι το ποσό της απαιτούμενης επιδότησης για την επαναλειτουργία του Προαστιακού Μεσσηνίας ανέρχεται στα 670.000 ευρώ ετησίως.
Θέση τους είναι ότι το μοντέλο επιδότησης των σιδηροδρομικών υπηρεσιών από την Αυτοδιοίκηση, η οποία και καθορίζει τον αριθμό και τους προορισμούς των δρομολογίων στην επικράτειά της με βάση τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας εφαρμόζεται πολλά χρόνια στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης με ιδιαίτερη επιτυχία. «Θεωρούμε πως είναι καιρός πλέον να εφαρμοστεί αυτό το μοντέλο στη χώρα μας και η Μεσσηνία πρέπει να κάνει την αρχή. Και δεν αιθεροβατούμε αξιώνοντας την επιδότηση όλων ανεξαιρέτως των γραμμών του Πελοποννησιακού Δικτύου (π.χ. της γραμμής προς Τρίπολη – Αθήνα, που δεν είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική για τακτικές επιβατικές μεταφορές, παρά μόνον για εμπορευματικές και τουριστικές), αλλά τουλάχιστον του ενδονομαρχιακού και περιαστικού Σιδηροδρομικού Δικτύου της Μεσσηνίας, το οποίο είναι ανταγωνιστικό και εξυπηρετικό και είχε αγκαλιαστεί θερμά από το επιβατικό κοινό», ανέφεραν σε σχετική τους ανακοίνωση.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη