Η διδασκαλία της ιστορίας… αλλιώς στο 7ο Γυμνάσιο Καλαμάτας

Η διδασκαλία της ιστορίας… αλλιώς στο 7ο Γυμνάσιο Καλαμάτας

Με μεγάλη επιτυχία και ιδιαίτερα σημαντική συμμετοχή από καθηγητές, φοιτητές και γονείς πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 23 Ιανουαρίου, στην αίθουσα εκδηλώσεων του 7ου Γυμνασίου Καλαμάτας, η ημερίδα με θέμα «Νέες προοπτικές για τη διδασκαλία της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Αρχαιομετρία, ιστορικοί περίπατοι και ιστορική ενσυναίσθηση».
Επρόκειτο για το θεωρητικό μέρος ενός επιμορφωτικού κύκλου βιωματικών συναντήσεων με σκοπό τον εμπλουτισμό των διδακτικών στόχων και των παιδαγωγικών σκοπών με νέες καινοτόμες μεθόδους για τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Μετά το καλωσόρισμα των παρισταμένων από τη διευθύντρια του 7ου Γυμνασίου Καλαμάτας, δρα Βασιλική Πανταζή, και την εισαγωγική παρουσίαση του σκοπού της συνάντησης από τη συντονίστρια της συζήτησης, φιλόλογο Σταυρούλα Μαρινοπούλου, οι ομιλητές ανέπτυξαν τα θέματά τους.
Ως προς την Αρχαία Ιστορία ο αναπληρωτής καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Νίκος Ζαχαριάς, ανέπτυξε το θέμα «Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τεχνολογία: Έρευνα, Συντήρηση και Ανάδειξη Αρχειακού Υλικού και Συλλογών» και εν συνεχεία ενημέρωσε τους παρισταμένους για τις νέες τεχνικές εύρεσης της χρονολόγησης παλαιών κειμηλίων (εικόνων, αντιμηνσίων, γυαλιού) και τη συντήρησή τους στα εργαστήρια του Τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα αναλυτικά αρχαιομετρικές εργασίες σε εκκλησίες των χωριών της Αλαγονίας, ώστε αυτές σιγά σιγά να εισάγονται στη διδακτική πράξη.
Ως προς τη Μεσαιωνική- Βυζαντινή Ιστορία η διδάκτωρ Βυζαντινής Αρχαιολογίας και καθηγήτρια στο 7ο Γυμνάσιο Καλαμάτας, Μαρία Θεοχάρη, παρουσίασε «Μεσαιωνικά Μονοπάτια, Βυζαντινά και Χριστιανικά Ταξίδια στο Νομό Μεσσηνίας» επιμένοντας στην παρουσίαση του μονοπατιού Αρχαία Μεσσήνη-Σαμαρίνα- Ανδρομονάστηρο, τείχη Ανδρούσας, που ομαδοποίησε γεωμορφολογικά ως ένα ταξίδι τοπικής ιστορίας για τους διδάσκοντες, όχι μόνο τη Βυζαντινή, αλλά και την Τοπική Ιστορία στα σχολεία. Επιπλέον, παρουσίασε σημαντικά επιγραφικά στοιχεία τόσο για τη συνύπαρξη στο χώρο της Ιθώμης ειδωλολατρών και χριστιανών όσο και για τη μεσαιωνική ιστορία της Ανδρούσας.
Τέλος, ως προς τη Νεότερη Ιστορία, ο διδάκτωρ Νεότερης Ιστορίας του ΕΚΠΑ και καθηγητής του 7ου Γυμνασίου Καλαμάτας, Γιάννης Καρακατσιάνης, ανέπτυξε το θέμα «Η ιστορική ενσυναίσθηση και η διδασκαλία της Ιστορίας». Παρουσίασε τις νέες τάσεις της επιστήμης της Ιστορίας και του τρόπου που αυτές συναντούν τις σύγχρονες μορφές διδασκαλίας που οφείλουν να ενσωματώνουν οι διδάσκοντες το μάθημα της Ιστορίας. Εν συνεχεία παρουσίασε έμπρακτα παραδείγματα εφαρμογής των νέων αυτών μεθόδων μέσα από τις προσπάθειες των μαθητών της Β’ και Γ’ Τάξης του 7ου Γυμνασίου Καλαμάτας τη φετινή σχολική χρονιά. Κατέδειξε στο κοινό ενδεικτικά έργα των μαθητών, όπως ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ, ιστορικές κατασκευές, ιστορικά επιτραπέζια παιχνίδια και δημιουργήματα αναπαλαιωμένων ιστορικών πηγών.
Θα ακολουθήσει εργαστηριακό βιωματικό μέρος ως συνέχεια αυτής της ημερίδας. Αυτό θα περιλαμβάνει τη βιωματική μύηση των επιμορφούμενων στα προαναφερθέντα αντικείμενα.
Όπως μας τόνισε η διευθύντρια του 7ου Γυμνασίου Καλαμάτας, οι ημερομηνίες διεξαγωγής των βιωματικών εργαστηρίων θα ανακοινωθούν σύντομα. Αναμένουμε, λοιπόν, τη συνέχεια αυτής της πραγματικά καινοτόμου πρωτοβουλίας.