Κυνισμός και υποκρισία, για την παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας

Κυνισμός και υποκρισία, για την παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας

«Ψάξανε»… το μισθό της, της αναγνώρισαν ότι ήταν μια καλή υπάλληλος, υψηλά αμειβόμενη, και, πέραν τούτου, «ουδείς αναντικατάστατος»

Οι άνθρωποι της τέχνης και του πολιτιστικού γίγνεσθαι της χώρας την υμνούν για το έργο της. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι και η πλειοψηφία των πολιτών της Καλαμάτας.
Για τη Δημοτική Αρχή Καλαμάτας και κάποιες παρατάξεις η παραίτηση της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Χορού, Βίκυς Μαραγκοπούλου, δημιουργεί, τουλάχιστον… αρνητικές παραισθήσεις.
Στην προχθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας, όταν τέθηκε το θέμα από τον επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, Μανώλη Μάκαρη, ο δήμαρχος και δημοτικοί σύμβουλοι ήταν, περισσότερο, επικριτικοί.
Στην αρχή ο κ. Νίκας προσπάθησε να κρατήσει χαμηλούς τόνους. Ξεκίνησε την παρέμβασή του με την παρατήρηση ότι το έργο και η διαδρομή όλων στα κοινά κάποτε τελειώνουν, προσθέτοντας ότι η κυρία Μαραγκοπούλου προσέφερε «πολύτιμες υπηρεσίες», στα χρόνια της θητείας της. Μάλιστα, εξέφρασε και κάποια προσωπικά συναισθήματα, λέγοντας ότι «στενοχωρήθηκε αφού το ισοζύγιό της ήταν θετικό».
Από την άλλη, όμως, του δημιούργησε αρνητική εντύπωση ότι η παραίτησή της έγινε γνωστή μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αλλά και εν όψει της διαχείρισης της υλοποίησης του 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού.
Όταν ρωτήθηκε, όμως, για το μισθό της, ενώ είπε ότι δε θέλει να προβεί σε καμία επιθετική ενέργεια, πρόσθεσε ότι ήταν μακράν η καλύτερα αμειβόμενη στο Δήμο Καλαμάτας. Λες και το θέμα είναι αυτό και όχι η ποιότητα των εργασιών της.
Φρόντισε να προσθέσει, όμως, ότι «ουδείς αναντικατάστατος», το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού θα διεξαχθεί και αν προκληθεί, θα μιλήσει μετά το πέρας του.
Παρέμβαση επί του θέματος έκανε και ο δημοτικός σύμβουλος, Γιάννης Μπάκας, ο οποίος τόνισε ότι όλες οι κυβερνήσεις και οι Δημοτικές Αρχές αντιμετώπισαν την κυρία Μαραγκοπούλου ως “ιερή αγελάδα”. Δεν άσκησαν καμία κριτική. “Η τέως καλλιτεχνική διευθύντρια απλά έκανε καλά τη δουλειά της με έναν παχυλό μισθό”, αποφάνθηκε, τέλος, ο δημοτικός σύμβουλος.
Βέβαια, σ’ αυτή την πόλη μακάρι και άλλοι με αξιοκρατικά κριτήρια να δούλευαν στο Δημόσιο και να έκαναν καλά τη δουλειά τους, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα. Περίσσευμα υποκρισίας υπάρχει παντού, πόσω μάλλον σ’ ένα Δημοτικό Συμβούλιο.

Ανοιχτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες
Από την πλευρά του, ο “Ανοιχτός Δήμος- Ενεργοί Πολίτες”, πέρα από τις παρεμβάσεις των δημοτικών του συμβούλων, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση: «Η αποχώρηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου από τη Διεύθυνση του Φεστιβάλ Χορού, ένα θεσμό που δημιούργησε και στον οποίο προσέδωσε διεθνές κύρος, αποτελεί χωρίς αμφιβολία σημαντική απώλεια.
Το γεγονός ότι η αποχώρηση αυτή δεν οφείλεται σε “προσωπικούς λόγους “, θέτει σοβαρά ερωτήματα. Ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν με υπευθυνότητα και ειλικρίνεια, γιατί σχετίζονται με το μέλλον ενός θεσμού με μεγάλες προοπτικές και ο οποίος αποτελεί κεφάλαιο για την πόλη.
Το τελευταίο διάστημα, εν όψει της οριστικής ολοκλήρωσης του Μεγάρου Χορού, του οποίου η κατασκευή σχετίζεται κατά κύριο λόγο με το Διεθνές Κέντρο Χορού (Φεστιβάλ Χορού) και κόστισε σχεδόν 15 εκατομμύρια ευρώ, έγιναν από την παράταξή μας πολλές σχετικές παρεμβάσεις. Τόσο στο Δημοτικό Συμβούλιο όσο και στο Δ.Σ. της “Φάρις”.
Θέσαμε την ανάγκη μιας συστηματικής συζήτησης για το μέλλον του θεσμού και τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης προς όφελος του τόπου. Θέσαμε, ταυτόχρονα, την ανάγκη αξιοποίησης της μεγάλης πείρας και των σημαντικών διεθνών σχέσεων που έχουν αποκτηθεί από την πολύχρονη επιτυχή λειτουργία του, για την αναζήτηση ενός μοντέλου λειτουργίας του Μεγάρου Χορού που θα το καθιστούσε πραγματικό εργαλείο πολιτιστικής ανάπτυξης.
Παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις και τις προτάσεις μας, η Δημοτική Αρχή για μια ακόμα φορά αδράνησε, δεν έπραξε τίποτα ουσιαστικό και περιορίστηκε στην εξαγγελία εγκαινίων του κτηρίου (4-5 μέχρι τώρα) και αποσπασματικών εκδηλώσεων, χωρίς να έχει διαμορφώσει καμιά σοβαρή πρόταση ολοκληρωμένης διαχείρισής του.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και η πραγματοποιηθείσα οικονομοτεχνική μελέτη αξιοποίησης του Μεγάρου Χορού, που θα μπορούσε, τουλάχιστον, να αποτελέσει αφορμή σχετικής συζήτησης -κάτι για το οποίο η ίδια η Δημοτική Αρχή είχε δεσμευτεί-, παραμένει επί 18 μήνες αναξιοποίητη στα συρτάρια.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που ο υπουργός Πολιτισμού έχει δηλώσει επανειλημμένα τη μεγάλη εκτίμηση στο θεσμό και στο πρόσωπο της διευθύντριας, καθώς και τη βούληση ουσιαστικής στήριξής του, ενώ υπάρχει και η γνωστή δυνατότητα αξιοποίησης του ΕΣΠΑ. Είναι, λοιπόν, σαφές ότι η Δημοτική Αρχή με τη στάση και τις επιλογές της στέκεται εμπόδιο στην περαιτέρω ανάπτυξη του θεσμού, καθώς και στην αξιοποίηση του Μεγάρου Χορού, παρά τις μεγάλες δυνατότητες που υπάρχουν.
Συμπερασματικά, οι ευθύνες για αυτή τη δυσμενή εξέλιξη βαρύνουν αποκλειστικά τη Δημοτική Αρχή και είναι μεγάλες. Μας προβληματίζει δε, ιδιαίτερα, το γεγονός ότι η Δημοτική Αρχή αντιμετωπίζει με χαρακτηριστική “βραδύτητα” το όλο ζήτημα.
Η παράταξή μας πιστεύει ότι πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα στην αναζήτηση νέου διευθυντή -ντριας, ενώ παράλληλα πρέπει να αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το θεσμό του Φεστιβάλ Χορού και το Μέγαρο Χορού προς όφελος της Καλαμάτας και των δημοτών».

Ανακοίνωση Ντίνας Νικολάκου
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου με ανακοίνωσή της τονίζει ότι η συνεισφορά της Βίκυς Μαραγκοπούλου ήταν σημαντική όσον αφορά στο πολιτιστικό γίγνεσθαι, όχι μόνο στη Μεσσηνία, αλλά και σε όλη την Πελοπόννησο, και επιπλέον σχολιάζει ότι το κύρος της βάζει ψηλά τον πήχη όσον αφορά στην επιλογή του διαδόχου της.
Συγκεκριμένα, σε σχετικό δελτίο Τύπου υπάρχει δήλωση της αντιπεριφερειάρχη Ντίνας Νικολάκου, στην οποία σημειώνεται ότι εκφράζει και τη θέση του περιφερειάρχη, Πέτρου Τατούλη και συνολικά της Περιφερειακής Αρχής.
Η δήλωση, μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Αρχικά θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά και εκ μέρους του περιφερειάρχη Πελοποννήσου και της Περιφερειακής Αρχής την κα Μαραγκοπούλου για την προσφορά της στο πολιτιστικό γίγνεσθαι της Μεσσηνίας και της Πελοποννήσου, ειδικά δε σε ό,τι αφορά το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, στο οποίο με την προσωπικότητα και τη δράση της προσέδωσε διεθνή αναγνωρισιμότητα και κύρος. Το έργο που αφήνει παρακαταθήκη η κα Μαραγκοπούλου, αλλά και το κύρος και η εμβέλειά της δημιουργούν ακόμα υψηλότερες απαιτήσεις για τη διάδοχη κατάσταση».

Βίκυ Μαραγκοπούλου
Υπενθυμίζουμε ότι για την τέως καλλιτεχνική διευθύντρια ήταν μια απόφαση ώριμη και όχι παρορμητική και πως η κίνησή της αυτή δε σχετίζεται με τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο του Πολιτισμού, αλλά με το Δήμο Καλαμάτας.
Χωρίς να εξηγεί αναλυτικά τους λόγους που την οδήγησαν στη λήψη της τελικής της απόφασης, ανέφερε: «Είναι οριστικό, είναι κάτι που πολύ καιρό με απασχολούσε, γιατί υπήρχαν δυσκολίες που ήταν αξεπέραστες. Δεν έχει καμία σχέση με τον υπουργό Πολιτισμού που ήταν πολύ στηρικτικός στο Φεστιβάλ, στο πρόσωπό μου, στο να βρεθεί κάποια λύση στα προβλήματα. Είχε περισσότερο να κάνει με τη σχέση μου με το Δήμο Καλαμάτας».
Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να επανέλθει έπειτα από κάποιο διάστημα στο θέμα, εξηγώντας τους λόγους που βρίσκονται πίσω από την παραίτησή της και συντάσσοντας μιαν αναλυτική επιστολή.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη