Προανήγγειλε νέο καθεστώς για τις άγονες αεροπορικές γραμμές
Ριζική αναδιάρθρωση του καθεστώτος των 28 αεροπορικών άγονων γραμμών, ανακοίνωσε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Δημήτρη Σταμάτη.
Ο κ. Σπίρτζης είπε ότι θα υπάρξουν συγκεκριμένα κριτήρια για το νέο καθεστώς στις άγονες γραμμές. Τα κριτήρια είναι: Α) η εποχή, «Δεν γίνεται να έχουμε το ίδιο αντιστάθμισμα την τουριστική και τη μη τουριστική περίοδο», είπε. Β) η επιβατική κίνηση, Γ) ο διαχωρισμός της επιδότησης των μόνιμων κατοίκων από τους επισκέπτες, Δ) οι προορισμοί, η χιλιομετρική απόσταση, τα πληθυσμιακά χαρακτηριστικά, η αναπτυξιακή και τουριστική πολιτική, εθνικοί λόγοι, το ιδιοκτησιακό καθεστώς των αεροδρομίων.
Επίσης, ο υπουργός κατήγγειλε τις στρεβλώσεις στο σύστημα επιδότησης, που επιβαρύνουν τα κρατικά ταμεία με 45 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, διαμηνύοντας ότι θα υπάρξουν δραστικές περικοπές, ακόμη και ακυρώσεις δρομολογίων.
Το θέμα, όμως, είναι πως μέσα στα υπόλοιπα ο κ. Σπίρτζης έριξε σαν… βόμβα πως δεν θεωρεί το Καλαμάτα – Θεσσαλονίκη ως άγονη γραμμή, με ό,τι αυτό σηματοδοτεί για την πρόθεσή του αλλά και το μέλλον της εν λόγω σύνδεση που έχει ενώσει την Πελοπόννησο τακτικά με τη βόρεια Ελλάδα.
Σε μια μάλιστα σύνδεση που έχει διαμορφώσει άλλα δεδομένα για τις δύο περιοχές, που έχει αγκαλιαστεί από τον κόσμο και για την οποία τόσος αγώνας έχει γίνει προκειμένου να υπάρξει…
Απαντώντας, λοιπόν, την επίκαιρη ερώτηση, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ήταν καθησυχαστικός σε ό,τι αφορά τις πραγματικές άγονες γραμμές, όπως η Κάλυμνος και το Καστελόριζο, που «δεν έχουν κανέναν λόγο να ανησυχούν». Χαρακτήρισε στρεβλό το σύστημα που ίσχυε εδώ και δεκαετίες, καθώς, όπως είπε, «υπήρχαν ρουσφέτια σε αεροπορικές εταιρίες».
Όπως φέρεται, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είναι άγονη η γραμμή Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα ή Θεσσαλονίκη – Κέρκυρα που κοστίζει 1,35 εκατ. ευρώ το χρόνο; Αυτό δεν είναι τόνωση στον τουρισμό της Κέρκυρας, αλλά ρουσφέτι σε αεροπορικές εταιρίες», είπε.
Παρουσίασε, τέλος, στοιχεία που δείχνουν ότι κάποιες γραμμές εσωτερικού επιδοτούνται με ποσά διπλάσια ή τριπλάσια από τις τιμές που στοιχίζει ένα ταξίδι για πόλεις της Ευρώπης και τόνισε ότι «η κυβέρνηση έχει ήδη επεξεργαστεί και ολοκληρώνει ποιες άγονες γραμμές είναι όντως άγονες και ποιες είναι ρουσφέτι σε αεροπορικές εταιρίες».
Όπως ήταν φυσικό οι θέσεις του υπουργού Υποδομών προκάλεσαν αντιδράσεις. Ήδη η Αντωνία Μπούζα-Κωνσταντέλου, περιφερειακή σύμβουλος Πελοποννήσου και εντεταλμένη σύμβουλος για τον τουρισμό ζητά με επιστολή της στην επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου να τεθεί ως θέμα συζήτησης η προοπτική διακοπής της άγονης αεροπορικής σύνδεσης Καλαμάτα-Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Υποδομών κ. Σπίρτζη
Μάλιστα, σ’ αυτή σημειώνει μεταξύ άλλων: «Από όσο είμαι σε θέση να γνωρίζω, η εταιρία ASTRA που σήμερα έχει την αποκλειστικότητα του δρομολογίου, δεν λαμβάνει επιδότηση αφού έδωσε μηδενική προσφορά, αλλά έχει την αποκλειστικότητα της γραμμής, την οποία λειτουργεί όλο το χρόνο με συχνά δρομολόγια.
Το κέρδος για τον επιβάτη επειδή είχε χαρακτηρισθεί ως επιδοτούμενη γραμμή ήταν ότι γλύτωνε το Σπατόσημο δηλαδή τους φόρους αεροδρομίου, της τάξης των 12 ευρώ , ανά ταξίδι.
Περιμένουμε η Κυβέρνηση να δώσει συγκεκριμένες απαντήσεις, διότι χαοτικές καταστάσεις σε έναν τομέα της οικονομίας της Πελοποννήσου που έχει ανοδική πορεία, όπως είναι ο τουρισμός μας, δεν θα το επιτρέψουμε”.