Αλλάζει όψη το λιμάνι της Καλαμάτας (φωτογραφίες)

Αλλάζει όψη το λιμάνι της Καλαμάτας (φωτογραφίες)

Ο ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ «ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΟΥ» ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ Η ΑΡΧΗ 
Σειρά παρεμβάσεων έχει ανακοινώσει ο δήμαρχος Καλαμάτας, Π. Νίκας, ότι θα γίνει στο χώρο που ανήκει στην αρμοδιότητα του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου. Η αρχή έγινε από τη φωταγώγηση του «χιλιόμετρου», μια κίνηση που αναβάθμισε την περιοχή και προσέλκυσε κόσμο.
Δεν είναι, όμως, το μόνο έργο που εκτελείται. Γι’ αυτό το «Θάρρος» συνάντησε τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Καλαμάτας, Χάρη Βγενή, ο οποίος μας ενημέρωσε λεπτομερώς για τα έργα που είναι σε εξέλιξη, αλλά και εκείνα που είναι προγραμματισμένο να ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα:


«Χιλιόμετρο»
«Το χιλιόμετρο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, αφού μόνο ο φωτισμός έχει τελειώσει. Μέσα στο Σαββατοκύριακο θα έχουν τοποθετηθεί τα 12 παγκάκια και στα μέσα της άλλης εβδομάδας οι 4 βρύσες, που θα είναι πετρόχτιστες. Αυτές θα είναι πιο ψηλές από εκείνες που ήδη έχουν τοποθετηθεί στο πεζοδρόμιο της Ναυαρίνου, ενώ θα διαφέρουν και στο διακόπτη, αφού αυτές θα είναι με ποδοβαλβίδα.

Επίσης, τις επόμενες ημέρες θα τοποθετηθούν τα καλαθάκια για τα απορρίμματα, ενώ ήδη στην αρχή του “χιλιόμετρου” μπήκαν οι θέσεις για τα ποδήλατα. Στη δε είσοδο θα τοποθετηθούν κολωνάκια για να μην μπορούν μηχανάκια να συνεχίζουν. Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι θα αποκλειστούν τα καροτσάκια. Με τη βοήθεια του Γιώργου Λαζαρίδη πήραμε οδηγίες για το πώς πρέπει να τοποθετηθούν, ώστε να μην αποκλειστεί ο χώρος για τα καροτσάκια.
Επιπρόσθετα, την επόμενη εβδομάδα θα μπει κίτρινη γραμμή στην προκυμαία, ώστε να βλέπει ο κόσμος που τελειώνει το τσιμέντο και να μην έχουμε απρόοπτα.
Σχετικά με τις τουαλέτες στο σημείο, είναι δύσκολο να γίνει κάτι μόνιμο φέτος, όμως υπάρχουν σκέψεις μήπως στο “χιλιόμετρο” για τη θερινή περίοδο τοποθετηθούν δύο χημικές».

Η περίφραξη στη δυτική πλευρά και η ένωση με τη μαρίνα
«Στη δυτική πλευρά (μπροστά στους μύλους) έχουν αφαιρεθεί ήδη τα κάγκελα της περίφραξης. Αυτά θα συντηρηθούν και θα τοποθετηθούν ξανά, όμως πιο ανατολικά, κατά 1,5 μέτρο, ενώ θα τοποθετηθούν πόρτες, αφού, όπως γίνεται κατανοητό, το εσωτερικό του λιμανιού πρέπει να έχει κανόνες ασφαλείας.
Από εκεί και πέρα, θα υπάρξει αμφίδρομη κίνηση στην οδό Ψαρών, με κατάληξη την αρχή του σημερινού τοίχου της μαρίνας, ο οποίος θα γκρεμιστεί και θα γίνει ένας ενιαίος χώρος. Εκεί είναι να δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκινγκ για να αφήνουν το αυτοκίνητό τους όσοι θέλουν να περπατήσουν στο σημείο ή να πάνε προς τη μαρίνα, όπως κι ένας κυκλικός κόμβος.
Στον προλιμένα που είναι μπροστά στην Ψαροπούλα μέχρι τον Ιούνιο θα τοποθετηθούν κάγκελα, στο τσιμέντο που σκεπάζει το ποτάμι που περνά από κάτω. Έπειτα, αυτή η σκάλα που υπάρχει είναι ακατάλληλη και στη θέση της θα μπει νέα. Αντίστοιχη σκάλα θα μπει στον αιγιαλό, μία ακόμα πάνω στο μόλο, ενώ θα υπάρχει ράμπα για ΑμεΑ.
Επίσης στο συγκεκριμένο μόλο θα μπουν τέσσερα φώτα, αν και στόχος μας είναι να γίνει αποκατάσταση όλης της προβλήτας. Όμως, το συγκριμένο έργο, όπως και όλα τα λιμενικά έργα, έχει πολύ υψηλό κοστολόγιο, οπότε γίνονται προσπάθειες να βρεθούν οι αντίστοιχοι πόροι.
Στόχος μας, πέρα από την αποκατάσταση του συγκεκριμένου μόλου, είναι να ενωθεί μέχρι το τετράγωνο και στο εν λόγω σημείο να μπουν τέσσερις πλωτές προβλήτες με δίκτυα νερού και ρεύματος.
Εδώ είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε στον κόσμο ότι κανένα master plan και κανένας λιμενολόγος δε θα πειράξει ποτέ το μέτωπο από την Ψαροπούλα μέχρι τις αθλητικές εγκαταστάσεις, με πιο απλό το τεχνικό θέμα, αφού αν μπει εκεί τσιμέντο, το κύμα δε θα αποσβένεται στην ακτή».

Μόλος του ΝΟΚ
«Και σε αυτό το σημείο θα γίνει παρέμβαση, αφού θα τοποθετηθούν φώτα, με τα τέσσερα υπάρχοντα να ανακατασκευάζονται, όπως και τα τρία μπροστά στις αθλητικές εγκαταστάσεις».

Δίπλα στο Πανελλήνιο
«Στο σημείο που υπήρχε το άγαλμα του ναύτη, στην αρχή της κεντρικής προκυμαίας, στο πίσω μέρος, θα δημιουργηθούν μάντρες με ανοίγματα. Στο νότιο μέρος γίνεται εγκιβωτισμός με κυβόλιθους, που ήδη υπάρχουν, ενώ στη μέση θα δημιουργηθεί ένα υπαίθριο σκάκι.
Να σημειωθεί ότι εργασίες στο συγκεκριμένο σημείο είναι ήδη σε εξέλιξη».

Υδατοδρόμιο
«Σχετικά με το θέμα του υδατοδρομίου, που πολλές φορές έχει αναφερθεί, είναι να γίνει στο σημείο ανατολικά του λιμανιού, πριν δηλαδή από την είσοδο του “χιλιόμετρου” σήμερα. Για να λειτουργήσει χρειάζεται 140 τετραγωνικά. Από την πλευρά του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου έχει κατατεθεί αίτηση για τη δημιουργία του και η Καλαμάτα είναι 25η προς έγκριση σε όλη την Ελλάδα. Πιστεύουμε ότι μέσα στο καλοκαίρι θα εγκριθούν περίπου 40.
Όπως γίνεται αντιληπτό, αν δεν υπάρξει άδεια για τουλάχιστον 20 υδατοδρόμια, δεν ενδιαφέρει καμία εταιρεία που έχει υδροπλάνα να πετάξει, αφού αυτή τη στιγμή το μόνο αδειοδοτημένο είναι εκείνο της Κέρκυρας.
Οπότε και στην Καλαμάτα να ξεκινήσει αύριο το πρωί, δεν πιστεύουμε ότι θα έρθει εταιρεία για να κάνει το δρομολόγιο Καλαμάτα- Κέρκυρα.
Τα αεροσκάφη αυτά είναι ελικοφόρα και υπάρχουν διάφορα είδη, με επικρατέστερο για την Ελλάδα αυτό με τις 24 θέσεις».

Αποθήκες Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου
«Ως Δημοτική Αρχή προτείνουμε το γκρέμισμα των αποθηκών. Οι αποθήκες είχαν νόημα παλιά, τότε που έρχονταν τα καράβια τύπου λίμπερτι, τα οποία ξεφόρτωναν τα εμπορεύματά τους και για 2-3 ημέρες έπρεπε να μπουν εκεί. Πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει και οι νταλίκες φορτώνουν αμέσως τα εμπορεύματα και αναχωρούν».

Η ρύπανση του λιμανιού από τα σκάφη και τα οφέλη τους
«Αυτή τη στιγμή το λιμάνι έχει 260 θέσεις. Αν γίνουν κι αυτές μπροστά στην Ψαροπούλα, φθάνουμε τις 400+ θέσεις. Αυτό σημαίνει ότι, όχι απλά καλύπτουμε τα σκάφη της Καλαμάτας, αλλά μπορούμε να καλύψουμε και σκάφη εκτός. Πρόκειται να έρθουν στην Καλαμάτα μεγάλα σκάφη. Ένας σκάφος, για παράδειγμα, μεγάλο αφήνει μόνο με ελλιμενισμό, νερό και ρεύμα γύρω στα 45.000 ευρώ.
[…] Από άποψη ρύπανσης αυτά τα σκάφη έχουν δικούς τους βιολογικούς για τα λύματα, ενώ να σημειωθεί ότι έγινε διαγωνισμός και προέκυψαν ανάδοχοι για τα πετρελαιοειδή αλλά και τα στερεά επικίνδυνα απόβλητα. Η τελευταία κίνηση είναι πολύ σημαντική για τα καράβια που φθάνουν στο λιμάνι και, κυρίως, για τα κρουαζιερόπλοια, αφού η τιμή της Καλαμάτας είναι άκρως ανταγωνιστική. Έτσι αποτελεί ένα ακόμα κίνητρο για να έρθουν στο λιμάνι της Καλαμάτας. Το ίδιο συμβαίνει και με την τιμή του νερού».

Σύνδεση με την Κρήτη με καθημερινά δρομολόγια
Στο ερώτημα για τη σύνδεση Καλαμάτας με την Κρήτη για τη μεταφορά φορτηγών, ο κ. Βγενής απάντησε ότι όντως υπάρχει ενδιαφέρον και, μάλιστα, από δύο ειδών καράβιa. Συγκεκριμένα, έχουν δοθεί προσφορές σε πράκτορες για καράβι είδους τύπου Cargo (μόνο φορτηγά χωρίς επιβάτες), αλλά και για είδους ποστάλι (καράβι που μεταφέρει φορτηγά αλλά και επιβάτες).

Πλωτό εστιατόριο
«Υπήρξε ενδιαφέρον από έναν επενδυτή για πλωτό εστιατόριο, αλλά το θέμα είναι σε εκκρεμότητα. Έγινε μια αίτηση, δηλαδή, αλλά μέχρι εκεί».

Κατασχεμένα πλοία
Όσο για το επί χρόνια θέαμα στο λιμάνι της Καλαμάτας με τα κατασχεμένα πλοία και σκάφη, ρωτώντας τον πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου τι θα γίνει, απάντησε ότι «το πρόβλημα ξεκινά από τις εκτιμήσεις που κάνουν στα πλοία. Για παράδειγμα, ένα ξύλινο σκάφος που υπάρχει έξω από το λιμάνι πλέον, επειδή θα βούλιαζε, το έχουν εκτιμήσει με μια τιμή εξωπραγματική για τα δεδομένα της αγοράς. Αποτέλεσμα αυτού είναι να μην υπάρχουν ενδιαφερόμενοι και έτσι αυτά να παραμένουν στο λιμάνι της Καλαμάτας».
Γενικότερα, πάντως, μας είπε ότι θέμα δεν είναι της δικής του αρμοδιότητας αλλά του Τελωνείου και του ΟΔΥ: «Δική μας επιθυμία είναι να φύγουν χθες, αλλά δεν περνά από το δικό μας χέρι. Πάντως, πληροφορίες που έχουμε, αναφέρουν ότι την επόμενη εβδομάδα θα γίνει δημοπρασία για τα τρία (ένα πλοίο- μία ξύλινη βάρκα και ένα κότερο) που είναι στο λιμάνι της Καλαμάτας».

Μελλοντικά
Στην ερώτηση, τέλος, για το έργο που θέλει ακόμα να προσφέρει στο λιμάνι, σχολιάζει: «Το λιμάνι για εμάς είναι ένας χώρος που πρέπει να λειτουργεί 12 μήνες το χρόνο, και στη χερσαία του ζώνη και στη λεκάνη. Σε επίπεδο έργων αυτό που πρέπει να γίνει είναι η αποκατάσταση του μόλου της Ψαροπούλας για να υπάρξει αυτή η ασφάλεια που θέλουμε για όλο το λιμάνι.
Ακόμα πρέπει να γίνει εκβάθυνση της κύριας λεκάνης, ώστε να μπορούν να δένουν και μεγαλύτερα πλοία».

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση