«Πολεμικό» κλίμα ενόψει της αυριανής επίσκεψης Τσιρώνη στην Ελαία


«Πολεμικό» κλίμα επικρατεί στην Τριφυλία ενόψει και της αυριανής επίσκεψης του αναπληρωτή ΥΠΑΠΕΝ, Γιάννη Τσιρώνη, στην Ελαία, σχετικά με το προωθούμενο σχέδιο Π.Δ. για τον Κυπαρισσιακό κόλπο. Είναι γνωστές οι σφοδρές αντιδράσεις που έχουν προκληθεί στην περιοχή από την πρόταση του σχεδίου Π.Δ. για χαρακτηρισμό του Κυπαρισσιακού κόλπου ως «Περιοχή Προστασίας της Φύσης» και τις προβλέψεις αυτού. Αντιδράσεις τόσο από τους Δήμους της περιοχής όσο και από συλλογικούς φορείς της Τριφυλίας αλλά και της Ηλείας. Στο σχέδιο Π.Δ., υπάρχουν μέτρα, περιορισμοί, απαγορεύσεις, αλλά και επιτρεπόμενες χρήσεις και δραστηριότητες. Η δόμηση απαγορεύεται εντελώς, κοντά ή μέσα στις αμμοθινικές περιοχές, καθώς και μια σειρά από δραστηριότητες, όπως αναφέρεται, και για τη Δ.Ε. Αυλώνος από το γήπεδο της Ελαίας μέχρι το Μπραζέρι Καλού Νερού, αλλά και σε κάποια «άσχετα τελείως» σημεία στη Δ.Ε. Κυπαρισσίας και αυτό προκαλεί αντιδράσεις και ξεσηκωμό κατοίκων, συλλόγων και του Δήμου Τριφυλίας, ενώ αυξάνεται, κατά πολύ μάλιστα, η αρτιότητα στη παραπλήσια Ζώνη Αγροτικού Τοπίου. Οι περιοχές Προστασίας, σε ό,τι αφορά τη Μεσσηνία και το δήμο Τριφυλίας, φτάνουν μέχρι και το πευκοδάσος της Ελαίας και γύρω από τη Νέδα και τον Αρκαδικό ποταμό. Από το Μπραζέρι του Καλού Νερού μέχρι και το λιμάνι της Κυπαρισσίας περιέχονται μικρές σε έκταση περιοχές με απαγορεύσεις, σε κάποια σημεία και μια στενή λωρίδα κοντά στην ακτή. Στα θετικά είναι ότι δεν μπαίνουν περιορισμοί σε επεκτάσεις του Καλού Νερού και της Ελαίας. Η Περιοχή Προστασίας της Φύσης περιλαμβάνει τη θαλάσσια περιοχή, τον αιγιαλό, τις περιοχές με αμμοθίνες και τις παράκτιες δασικές περιοχές. Σε όλη την υπόλοιπη περιοχή και όλες τις άλλες ζώνες (σ.σ. πλην αυτών που προαναφέρεται απαγόρευση) η δόμηση επιτρέπεται με αρτιότητα 20 στρ. για 120 κλίνες για τουριστικές μονάδες και 200τ.μ. για κατοικία. Στη Ζώνη Αγροτικού Τοπίου, εκτός από τη γεωργική δραστηριότητα, θα επιτρέπονται η κατοικία και τα ξενοδοχεία. Και στις δύο περιπτώσεις, το 80% του οικοπέδου θα πρέπει να διατηρηθεί στη φυσική του μορφή. Η δόμηση θα πρέπει να απέχει 50 μέτρα από τον αιγιαλό (παρότι η νομοθεσία έχει ως ελάχιστο όριο τα 100 μ.) ή τις αμμοθίνες.
 
Παρουσιάζουμε σήμερα στο «Θ», τις θέσεις τωνεΕκπροσώπων των Τοπικών Κοινοτήτων Καλού Νερού και Ελαίας, συλλογικών φορέων καθώς και περιβαλλοντικών οργανώσεων.
 
 
 
Σπύρος Παπαηλιού, Εκπρόσωπος Τ.Κ. Καλού Νερού 
«Η θέση του Τοπικού Συμβουλίου ομόφωνα, των συλλόγων και φυσικά των κατοίκων του Καλού Νερού είναι ξεκάθαρη: Είμαστε καθολικά απέναντι σε αυτό το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που σχεδίασε ο κ. υπουργός. Οι λόγοι που αντιδρούμε έντονα έχουν να κάνουν με τη ζωή, τις περιουσίες, τη γη, την παραγωγή και τις δραστηριότητές μας, αλλά και την τουριστική ανάπτυξη. Κανένας κάτοικος του χωριού δεν έχει έκταση 20 στρ. και αυτό που διαρρέει ο κ. Τσιρώνης, μήπως το κάνει 10 στρ. για αρτιότητα είναι η μισή αλήθεια, γιατί στο γραφείο του στο υπουργείο όπου τον συναντήσαμε μας είπε ότι αυτό δε μπορεί να γίνει σε όλη την έκταση αλλά να του προτείνουμε κάποια κομμάτια γης εμείς, δηλαδή να επιλέξουμε τις περιοχές που θα ερημοποιηθούν. Εκτός από την αρτιότητα και τη δόμηση, υπάρχουν και άλλα σοβαρά προβλήματα με το Π.Δ.. Αφορούν στην αγροτική παραγωγή που σταματάει σε περιοχές αγροτικές, με καλλιέργειες καρπουζιών κ.α. και θερμοκήπια από το Μπραζέρι και βορειότερα που απαγορεύουν τα πάντα. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε το λόγο που έχουμε μπει σ’ αυτή την περιπέτεια και κινδυνεύουμε να φύγουμε από τη γη μας. Ενώ όλοι ξέραμε ότι η θαλάσσια χελώνα είναι είδος προστασίας που απειλείται, τώρα βγήκε από τον κατάλογο αλλάζοντας αυτά που έλεγαν για τη χελώνα και λένε για τις αμμοθίνες. Ότι δηλαδή αυτές χρειάζονται προστασία. Προσωπικά, πιστεύω ότι το υπουργείο δεν επιθυμεί να βρεθεί μια χρυσή τομή, δηλαδή και ανάπτυξη και προστασία. Ο υπουργός δεν κρύβει τις ακραίες οικολογικές του θέσεις, ας είναι και σε βάρος του ανθρώπου. Εύχομαι οι πιο πάνω από τον κ. Τσιρώνη να αντιληφθούν το πρόβλημα και την καταστροφή που έρχεται στην περιοχή, αν περάσει αυτό το σχέδιο Π.Δ. και επικρατήσει λογική…»
 

Άρης Σκλάβος, Εκπρόσωπος Τ.Κ. Ελαίας 
«Το σχέδιο Π.Δ. κινείται στη σωστή κατεύθυνση, κάτι που έπρεπε να είχε γίνει εδώ και χρόνια, σε συμμόρφωση με την Οδηγία της ΕΕ αλλά και για να προστατευτεί η περιοχή από παρεμβάσεις αυθαίρετες, που έφτασαν τη χώρα κατηγορούμενη και έρχεται προσεχώς το βαρύ πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο επιτρεπόμενων χρήσεων, ώστε να μπορεί να υπάρχει αρμονία στο φυσικό περιβάλλον, τα είδη και τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Εμείς συμφωνούμε με τις Ζώνες Προστασίας της Φύσης και λέμε ότι πρέπει να αναγνωριστεί η υφιστάμενη κατάσταση του γηπέδου της Ελαίας και όσον αφορά τη ΖΑΤ προτείνουμε ότι πρέπει να πάμε στο νόμο 3739, που ισχύει και ο οποίος δίνει δόμηση στα 8 στρ. και στα άρτια πριν το νόμο αυτό το 2011 στα 4 στρ. Θέλω να σημειώσω πως, ο κόσμος που είναι ενημερωμένος σωστά και όχι παραπληροφορημένος από διάφορους, καταλαβαίνει ότι το σχέδιο Π.Δ. είναι στη σωστή κατεύθυνση και έχει άποψη και καταθέτει προτάσεις. Υπάρχουν κάποιοι που χωρίς να ξέρουν απορρίπτουν συλλήβδην το σχέδιο Π.Δ. αφήνοντας έτσι ελεύθερο το πεδίο για αυθαιρεσίες και ασυδοσία, που αυτά είναι καταστροφικά για την περιοχή μας, που μπορεί να έχει ανάπτυξη με την ανάδειξη των συγκριτικών μας πλεονεκτημάτων του φυσικού περιβάλλοντος και της θαλάσσιας χελώνας, με την οποία ζούμε μαζί οι κάτοικοι τόσα χρόνια!».
 

Αθηνά Μέλλου, πρόεδρος Συλλόγου Επαγγελματιών Καλού Νερού 
«Θεωρούμε ότι το σχέδιο Π.Δ. είναι υπερβολικό και δεσμεύει την προοπτική ανάπτυξης της περιοχής. Όλα αυτά τα μέτρα, οι απαγορεύσεις, οι περιορισμοί, περιορίζουν και, θα έλεγα, μηδενίζουν τις δραστηριότητες στο Καλό Νερό, στο οποίο έχουν γίνει επενδύσεις και για το παραλιακό μας μέτωπο αποτελούμε προορισμό για αναψυχή και διακοπές. Τα μέτρα προστασίας είναι υπερβολικά. Ούτως ή άλλως, η θαλάσσια χελώνα δεν έχει υποστεί καμία συνέπεια από την παρουσία του ανθρώπου, ούτε έχει εξαφανιστεί, αλλά, αντίθετα διπλασιάστηκε ο πληθυσμός της απ’ ό,τι πριν χρόνια. Επίσης, αυτό το σχέδιο Π.Δ. δεσμεύει πολλά πράγματα, πολλές δραστηριότητες και σε μια μεγάλη περιοχή απαγορεύει τα πάντα, τη δόμηση, τις καλλιέργειες, την ανάπτυξη δραστηριοτήτων. Δεσμεύει τις υπάρχουσες επιχειρήσεις, όσον αφορά τα μαγαζιά που λειτουργούν, τις κατασκευές, τη χρήση της παραλίας και θέτει φραγμούς και εμπόδια. Είναι υπερβολικό, ειδικά για κατοικημένες περιοχές…».
 

Δημήτριος Παπακωνσταντόπουλος, ατομικά και ως νόμιμος εκπρόσωπος (πρόεδρος) του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΚΑΛΟΝΕΡΙΤΩΝ 
Στα πλαίσια της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης, μεταξύ άλλων, τονίστηκε: «Δεν είναι δυνατόν όταν η Ελλάδα παρεπέμφθη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο κατόπιν επιλεκτικών, καταγγελιών του Συλλόγου για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας για μεμονωμένα φερόμενα περιστατικά υποτιθέμενων παραβιάσεων που ενοχλούν τις χελώνες καρέτα και ενώ το είδος αυτό είχε χαρακτηριστεί τότε είδος υπό εξαφάνιση, τώρα που το είδος αυτό αφθονεί στη Μεσόγειο και τον Κυπαρισσιακό κόλπο μκαι σύμφωνα με την αρμόδια Παγκόσμια Επιτροπή Φύσεως έχει τεθεί εκτός προστασίας και ειδικότερα «μειωμένου ενδιαφέροντος», το ελληνικό Υπουργείο να υιοθετεί μέτρα αυστηρότερα από εκείνα που είχαν προταθεί όταν το είδος ήταν υπό εξαφάνιση μέτρα που οδηγούν σε πλήρη ερημοποίηση τις όμορες της παραλίας περιοχές από Μπραζέρι μέχρι Νέδα (και μέχρι Αλφειό) και υπανάπτυξη της υπόλοιπες περιοχές του Κυπαρισσιακού Κόλπου, αφού προτείνεται όριο αρτιότητας τα 20 στρέμματα… Είναι προφανές ότι τα μέτρα αυτά δεν οδηγούν στην βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής και την αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου και οικοσυστημάτων, αλλά στην ολοκληρωτική απαξίωση της περιοχής μας και των ευρύτερων περιοχών αφού χωρίς την ανάπτυξη της παραθαλάσσιας ζώνης και της ανεμπόδιστης χρήσης της παραλίας με σεβασμό βεβαίως στις φωλιές των χελωνών και τις αμμοθίνες, που αποτελούν συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής δεν θα υπάρξει ανάπτυξη αλλά πλήρη υπανάπτυξη […] Ο τόπος καταδικάζεται χωρίς να ακουστούν, όπως πρέπει οι κάτοικοί του, οι οποίοι δεν είναι κατηγορούμενοι όπως επιχειρούν οι επιτήδειοι να τους καταστήσουν, αφού οι άνθρωποι της περιοχής διαφύλαξαν την φύση και τα οικοσυστήματα τα οποία κάποιοι που εμφανίζονται ως προστάτες αυτών θέλουν απροκάλυπτα πλέον να καταστρέψουν τους ανθρώπους των περιοχών για να συνεχίσουν την προστασία της χελώνας, όταν αυτή αποδεδειγμένα δεν έχει ανάγκη προστασίας αυστηρής παρά μόνο συντήρησής της που εξασφαλίζεται μόνο με την συμμετοχή των κατοίκων και φορέων της περιοχής […] Δεν πρέπει να υπάρχει απαγόρευση ανθρωπίνων δραστηριοτήτων σε καμία περιοχή αλλά να τίθενται όροι σε αυτές που θα εξασφαλίζουν έλλειψη οχλήσεων στο περιβάλλον και την θαλάσσια χελώνα (πχ για ιδιοκτησίες που γειτνιάζουν με την παραλία υποχρεωτικά σε περίπτωση ανέγερσης κτίσματος να περιβάλλεται περιμετρικά με πλέγμα συστοιχίας δένδρων με απαγόρευση φωτισμού προς την πλευρά της παραλίας, επί ποινή ανακλήσεως της αδείας ώστε με τον τρόπο αυτό να μην υπάρχει κανένας κίνδυνος οχλήσεων κατά την περίοδο ωοτοκίας της θαλάσσιας χελώνας και παράλληλα να εξασφαλίζεται η υπό όρους κατοχύρωση του συνταγματικού δικαιώματος χρήσης των υφισταμένων νομίμως ιδιοκτησιών. Στις περιοχές δε όπου οι ιδιοκτησίες γειτνιάζουν με δασώδη βλάστηση θα μπορούσε να επιτρέπονται ακίνητα με οικολογικά υλικά και επενδύσεις ξύλου άλλως μόνο ξύλινες κατασκευές συμβατές με το φυσικό περιβάλλον…»
 

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΑΝΤΑΧΟΥ ΕΛΑΙΩΤΩΝ «ΤΟ ΜΠΟΥΖΙ» 
Ο Σύλλογος θεωρεί ότι το εν λόγω Σχέδιο ΠΔ βρίσκεται γενικά σε θετική κατεύθυνση. Δίνει απάντηση στο κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ελαία, που είναι το χτίσιμο και ο ουσιαστικά ο «αποκλεισμός» της παραλίας και του δάσους του. Οι δε παρατηρήσεις που έκανε στα πλαίσια της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης έχουν ως εξής: «1. Σχετικά με τις αναφερόμενες προσβάσεις προς την παραλία στη σελ. 7, Α2 παράγραφο 3 «υφιστάμενες προς την ακτή προσβάσεις», προτείνουμε να γίνει ΝΟΜΙΜΕΣ ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ. Στην περιοχή της Μεσσηνίας είναι πολύ συγκεκριμένες και θα μπορούσαν να κατονομαστούν στο Π.Δ. Επιπροσθέτως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται στα πρόθυρα να καταδικάσει τη χώρα μας για τις «προσβάσεις» που παράτυπα δημιουργήθηκαν στην περιοχή Ελαίας-Αγιαννάκη. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να αναφέρεται συγκεκριμένα στο Π.Δ. ότι επιτρέπεται η πρόσβαση προς τη ζώνη του αιγιαλού από τις υφιστάμενες νόμιμες οδούς, ενώ παράλληλα θα πρέπει να παρθούν μέτρα να κλειστούν οι προσβάσεις στους δρόμους αυτούς μέχρι να τελειώσει η δικαστική διαδικασία. 2. Σελ. 7, Α2 προτείνουμε στην παράγραφο Α2 να προστεθεί: Να παραμείνει και να ανακαινιστεί το γήπεδο της Ελαίας, που βρίσκεται εντός της ΠΠΦ-2γ. 3. Προτείνουμε να προστεθούν στο άρθρο αυτό: Στην Α2, ΠΠΦ-2δ και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή μεταξύ Ελαίας-Αγιαννάκη να επιτρέπεται: Η κατασκευή και λειτουργία οργανωμένης τουριστικής κατασκήνωσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Όλες οι εγκαταστάσεις της κατασκήνωσης να είναι ελαφριάς κατασκευής από φυσικά υλικά. Οι τουριστικές αυτές κατασκηνώσεις θα εστιάζονται στην περιβαλλοντική βιωματική οικολογία και θα απευθύνονται σε όλες τις ηλικίες. Θα μπορούσαν να συνδυάζουν αναψυχή και περιβαλλοντική βιωματική εκπαίδευση. Το συγκεκριμένο δάσος ενδείκνυται λόγω εύρους και βιοποικιλοσιμότητας της περιοχής. Στο συγκεκριμένο δάσος κατά τη θερινή περίοδο Ιουνίου-Ιουλίου λειτουργούν κατασκηνώσεις με τις παραπάνω αναφερόμενες «αρχές», έχοντας αναπτύξει συνεργασίες με σχολεία Πανεπιστήμια και του εξωτερικού. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι να αναφέρουμε ότι φιλοξενούνται και παιδιά Ελλήνων του εξωτερικού. 4. Στο σημείο Β2 ΖΑΤ προτείνουμε η αρτιότητα να οριστεί στα 10 στρέμματα. Να οριστεί χρονικό περιθώριο μέσα στο οποίο θα γίνουν οι επεκτάσεις των σχεδίων των οικισμών στην περιοχή της Μεσσηνίας. Το σχέδιο της Ελαίας δεν έχει επεκταθεί από την δεκαετία του 1970. 5. Άρθρο 5. Στη συμβουλευτική επιτροπή να προβλέπεται συμμετοχή και τοπικών φορέων πολιτών. 6. Στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ. Προτείνουμε να προστεθεί πρόβλεψη για λειτουργία καντίνας στην παραλία της Ελαίας όπου επιπροσθέτως υπάρχει φυσικό ανάχωμα και η οποιαδήποτε κατασκευή (με βάση τις προβλέψεις του ΥΠΕΚΑ) δεν ενοχλούν την αναπαραγωγική διαδικασία της caretta caretta. Στο ΥΠΕΚΑ υπάρχουν και οι συντεταγμένες του σημείου αυτού από παλαιότερη αδειοδότηση. Ανάλογο σημείο μπορεί να βρεθεί και στην παραλία του Αγιαννάκη».
 

Ειρήνη Θεοδωροπούλου, πρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας 
«Όπως ανέφερα και στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Τριφυλίας για το σχέδιο Π.Δ., ο Εμπορικός Σύλλογος Κυπαρισσίας, εκπροσωπώντας τους εμπόρους και τα καταστήματα, τους επαγγελματίες όλων των κλάδων της αγοράς, αυτό που θέλει για την περιοχή είναι η ανάπτυξή της. Τουριστική και αγροτική. Που συνεπακόλουθα θα είναι και εμπορική ανάπτυξη. Η ανάπτυξη παραμένει το ζητούμενο για την περιοχή παρά τις ιδιωτικές επενδύσεις και δράσεις, παρόλο που έχουμε πλεονεκτήματα και υπάρχουν συνθήκες. Πρέπει να ανοιχτούν τα όρια της πόλης αλλά και των οικισμών, πρέπει να φτιαχτεί επιτέλους το λιμάνι. Να επιτρέπεται η δόμηση αλλά και η αγροτική παραγωγή, οι καλλιέργειες, για να υπάρχει ροή εργασιών και απασχόλησης και οικονομική ανάπτυξη. Βέβαια, θα πρέπει να τηρούνται σωστά περιβαλλοντικοί όροι και προυποθέσεις και όλα αυτά να γίνονται σε ένα κλίμα και πλαίσιο αρμονίας και ανάπτυξης όσο αυτό είναι δυνατόν. Πρέπει να βρίσκουμε τρόπους, δράσεις και δραστηριότητες ενδυνάμωσης του τόπου και της αγοράς. Μια απόφαση, όπως το σχέδιο ΠΔ που έχει παρουσιαστεί, εάν δεν παραμετροποιηθεί, νομίζω, μόνο πίσω θα μας πάει. Χρειάζονται αισθητές βελτιώσεις!».
 

ΑΡΧΕΛΩΝ, MEDASSET και WWF Ελλάς 
Στο κείμενο συμμετοχής των οργανώσεων ΑΡΧΕΛΩΝ, MEDASSET και WWF Ελλάς στη δημόσια διαβούλευση που αφορά στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος (Π.Δ.) αναφέρονται γενικές καθώς και ειδικές παρατηρήσεις. Οι γενικές παρατηρήσεις έχουν ως εξής: «1. Το σχέδιο Π.Δ. επιδιώκει να καλύψει βασικές υποχρεώσεις της χώρας που αφορούν στην εφαρμογή της κείμενης εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και ειδικότερα στην προστασία και διαχείριση τριών περιοχών Natura 2000 καθώς και προστατευόμενων ειδών και οικοτόπων, και θα πρέπει να λάβει υπόψη του πρόσφατες εξελίξεις και συγκεκριμένα 1) την εκκρεμή υπόθεση στο ΔΕΕ (C-504/14) και τη σχετική πρόταση της Γενικής Εισαγγελέως, 2) το πρακτικό επεξεργασίας του Συμβουλίου της Επικρατείας επί προηγούμενου σχεδίου διατάγματος για την περιοχή, 3) τη Σύσταση της Σύμβασης της Βέρνης (174, Δεκέμβριος 2014) και την νέα επιστολή που έχει στείλει προς την Ελλάδα, 4) την Έκθεση Μικτού Κλιμακίου Ελέγχου του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης με αντικείμενο την διενέργεια ελέγχου νομιμότητας πράξεων και ενεργειών που σχετίζονται με υπόθεση διάνοιξης δρόμων και οικοδόμησης σε Τόπο Κοινοτικής Σημασίας (Δεκέμβριος 2013), 5) τα πορίσματα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος για παρεμβάσεις στην περιοχή. 2. Με δεδομένο το Π.Ε. 32/2015 (Σκ. 13) αλλά και την ΕΠΜ (Κεφ. 2.5) δεν καθίσταται σαφές γιατί δεν προκρίνεται ο χαρακτηρισμός «εθνικό πάρκο» για το σύνολο της έκτασης της περιοχής στο οποίο θα μπορούσε στη συνέχεια να περιλαμβάνονται οι ζώνες που προτείνονται. Λόγω της «μεγάλης έκτασης» και της «εξέχουσας οικολογικής ή άλλης φυσικής σπουδαιότητας» της περιοχής που καλύπτει το Π.Δ., αιτιολογείται ο χαρακτηρισμός της περιοχής ως Εθνικό Πάρκο. Καθώς «μεγάλο τμήμα του 3 καταλαμβάνει θαλάσσια… περιοχή μπορεί να ονομάζεται ειδικότερα θαλάσσιο πάρκο» (άρθρο 5 παρ. 3γ Ν. 3937/2011). 3. Στο σχέδιο Π.Δ., τόσο στο άρθρο 3 όσο και στις γενικές διατάξεις, γίνεται συχνή αναφορά στη χρήση «υφιστάμενων» δρόμων, μη διαφοροποιώντας τους νόμιμους από τους παράνομους δρόμους και ουσιαστικά νομιμοποιώντας, για παράδειγμα, τους παράνομους δρόμους που έχουν ανοιχτεί στις ζώνες ΠΠΦ1 και ΠΠΦ2 (όπου βρίσκεται η ιδιοκτησία της «Νέος Κότινος Α.Ε.»). Εντύπωση προκαλεί ότι ενώ σε σημεία του διατάγματος (αρθ. 3,Β.1.2(α)4, αρθ. 3Β.1.2(γ)4, αρθ.3Β.1.3(2) κοκ) προβλέπεται η διατήρηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών και της ανεπίστρωτης της επιφάνειας των υφιστάμενων χωματοδρόμων, σε άλλα σημεία δεν υπάρχει ουδεμία τέτοια πρόβλεψη, αφήνοντας το περιθώριο ακόμα και για ασφαλτόστρωση τους. Είναι απαραίτητο να ληφθούν υπόψη 1) οι διατάξεις του άρθ. 14 παρ. 4 Ν. 3937/2011, 2) η Έκθεση Μικτού Κλιμακίου Ελέγχου του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης με αντικείμενο την διενέργεια ελέγχου νομιμότητας πράξεων και ενεργειών που σχετίζονται με υπόθεση διάνοιξης δρόμων και οικοδόμησης σε Τόπο Κοινοτικής Σημασίας (Δεκέμβριος 2013), 3) τα πορίσματα των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, 4) η υπ’ αριθμ. 174 Σύσταση της Διεθνούς Σύμβασης της Βέρνης (Δεκέμβριος 2014), 5) το υπ’ αριθμ. 32/2015 Π.Ε. του ΣτΕ (βλ. σκέψη 16, σελ. 38, περίπτωση γ) και 6) οι από 18/02/2016 κατατεθειμένες στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης προτάσεις της Γενικής Εισαγγελέως (σκέψεις 67 έως 84). Προτείνεται σε όλο το διάταγμα να γίνεται αναφορά σε «νόμιμα υφιστάμενους δρόμους». Ειδικά για τους δρόμους που είναι παράνομοι θα πρέπει να προβλέπει το διάταγμα το κλείσιμο τους και την πλήρη αποκατάσταση της περιβαλλοντικής ζημίας που έχει σημειωθεί».