Ένας ακόμα διεθνής διαγωνισμός ελαιολάδου ολοκληρώθηκε τις προηγούμενες ημέρες στο Τόκυο της Ιαπωνίας. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς και είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος υπήρξαν 600 συμμετοχές από 21 χώρες του κόσμου.
Κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού δόθηκαν 11 βραβεία πρώτης ποιότητας (premium), 213 χρυσά και 196 ασημένια. Ο δε απολογισμός για τις ελληνικές εταιρείες δεν ήταν, ιδιαίτερα, θετικός, αφού από τις 84 συμμετοχές βραβεύτηκαν 41 εταιρείες, ανεβάζοντας το ποσοστό των μη βραβευθέντων (51,19%) σε ένα από τα υψηλότερα μεταξύ των συμμετασχουσών χωρών.
Ειδικότερα για τις μεσσηνιακές εταιρείες, είχαμε κατάκτηση ενός χρυσού μεταλλίου από την εταιρεία “Καρέλας” με το My Olive Tree, και τεσσάρων ασημένιων. Δύο κατέκτησε η εταιρεία “Agrovim”, ένα η εταιρεία των Αφών Στριμπάκου με το Lia από τα Φιλιατρά και ένα η εταιρεία Κωνσταντόπουλος, που έχει συνεργασία με την ΕΑΣ Μεσσηνίας.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι το ελληνικό ελαιόλαδο, αργά αλλά σταθερά, «κερδίζει» την Ιαπωνία. Σύμφωνα με στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Τόκυο, αύξηση 63,6%, ως προς την αξία, παρουσίασαν οι ελληνικές εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου την προηγούμενη χρονιά, έναντι του 2014, διατηρώντας την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών. Επίσης, το σύνολο των ιαπωνικών εξαγωγών ελαιολάδου ανήλθε σε 216 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι έναντι 175,6 εκατομμυρίων ευρώ το 2014, παρουσιάζοντας αύξηση 23%.
Η δυναμική που έχει το ελληνικό προϊόν, αν και ακόμα βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τους ανταγωνιστές, που είναι το ισπανικό και το ιταλικό ελαιόλαδο, φαίνεται από τα στατιστικά. Συγκεκριμένα, το μερίδιο αγοράς του ελληνικού ελαιολάδου στην ιαπωνική αγορά αυξήθηκε σε 2,7% το 2015 από 2% το προηγούμενο έτος.
Με βάση τη δυναμική της ιαπωνικής αγοράς, καθώς προωθείται η καθιέρωση του ελαιολάδου στην ιαπωνική διατροφή και συνεχίζεται η εκστρατεία προώθησης του ελαιολάδου που εγκαινίασε στην Ιαπωνία το Διεθνές Συμβούλιο Ελιάς (IOC) τον περασμένο Ιούλιο (η δράση θα διαρκέσει έως το τέλος 2016), εκτιμάται ότι θα συνεχισθεί η ανοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών ελαιολάδου.
Σε αυτό, σημαντικό ρόλο παίζουν και τα 18 εστιατόρια ελληνικής κουζίνας που δραστηριοποιούνται στην Ιαπωνία και φέρνουν σε επαφή τους Ιάπωνες με τη μεσογειακή διατροφή και τη χρήση του ελαιολάδου στη διατροφή.
του Αντώνη Πετρόγιαννη