Χωρίς αεροδρόμια κινδυνεύει να μείνει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία αντιμετωπίζει ήδη σοβαρά προβλήματα, καθώς από το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη της. Αυτό αναφέρεται σε πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», με αφορμή δηλώσεις του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιου Πιτσιόρλα, ο οποίος ανακοίνωσε ότι τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν ιδιωτικοποιούνται (ανάμεσά τους κι αυτό της Καλαμάτας) δε θα παραμείνουν στην ΥΠΑ, αλλά θα περάσουν στη δικαιοδοσία του νέου υπερ-Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο θα αναλάβει την αξιοποίησή τους!
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο Καλαμάτας δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση ή ενέργεια για το ζήτημα αυτό, ούτε έχει κινηθεί μέχρι στιγμής κάποια τέτοια διαδικασία. Παρά ταύτα, είναι ένα σενάριο που έντονα έχει ακουστεί και στους χώρους της Πολιτικής Αεροπορίας και θέλει την ΥΠΑ να διατηρεί μόνο εποπτικό έλεγχο και η λειτουργία των αεροδρομίων να περνά στον ιδιωτικό τομέα.
Εποπτική αρχή
Πάντως, ο κ. Πιτσιόρλας διευκρίνισε ότι «τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια -πέραν των 14 που περνούν στη γερμανική Fraport- όπως και οι λοιποί λιμένες, πλην του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, δεν είναι μεν στο πρόγραμμα αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ (Asset Development Plan), αλλά θα περάσουν στη δικαιοδοσία του νέου Ταμείου».
Ωστόσο, άγνωστη παραμένει η τύχη των στρατιωτικών αερολιμένων που εξυπηρετούν και πολιτικά αεροσκάφη, για τους οποίους λόγο έχει και το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το άρθρο 66 του νόμου 4146/2013 τα 23 πολιτικά αεροδρόμια που δεν ιδιωτικοποιήθηκαν επρόκειτο να ενταχθούν στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ). Την εταιρεία αυτή, που θα ανήκε κατά 100% στο Δημόσιο, θα δημιουργούσε η ΥΠΑ η οποία θα αναλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 23 αεροδρομίων, με πόρους (τέλη) που θα προέρχονταν και από τα 14 υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια. Μεταξύ των εν λόγω αεροδρομίων περιλαμβάνονται, εκτός της Καλαμάτας, αυτά της Αλεξανδρούπολης, της Χίου, της Πάρου, της Σάμου, της Λήμνου, της Αγχιάλου κ.ά.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν κύκλοι της ΥΠΑ, ο κ. Πιτσιόρλας επιφυλάσσει για την Υπηρεσία «ρόλο αεροπορικής εποπτικής Αρχής, καταργώντας στην πράξη κάθε δυνατότητα άσκησης εθνικής πολιτικής αερομεταφορών στο μέλλον από το Δημόσιο».
Καθυστερούν έργα
Το πλέον σημαντικό, τόνιζαν οι ίδιοι κύκλοι, είναι ότι με την κίνηση αυτή του ΤΑΙΠΕΔ τίθεται σε άμεση αμφισβήτηση ποσό ύψους περίπου 140 εκατ. ευρώ που εισπράττει κάθε χρόνο η χώρα από το Eurocontrol, για την εξυπηρέτηση των υπεριπτάμενων-διερχόμενων από τον εθνικό εναέριο χώρο αεροσκαφών (τέλη υπέρπτησης). Τα χρήματα αυτά προορίζονται αποκλειστικά για τη βελτίωση των συστημάτων αεροναυτιλίας στα διάφορα αεροδρόμια, καθώς και για την εκπαίδευση του προσωπικού. Τώρα, τα χρήματα του Eurocontrol κινδυνεύουν να περάσουν στους δανειστές, καθώς μέσω του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων θα ελέγχουν τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια.
Στο μεταξύ, η ΥΠΑ έχει ήδη εγκαταλειφθεί στην τύχη της, δεδομένου ότι παραμένει σε κατάσταση «χειμερίας νάρκης», παρότι πλησιάζει το καλοκαίρι!
Αδυναμία υπάρχει και στην εποπτεία των έργων που εκτελούνται στα αεροδρόμια. Τη στιγμή αυτή βρίσκονται σε εξέλιξη σημαντικά συγχρηματοδοτούμενα δημόσια έργα σε υπό παραχώρηση αεροδρόμια, τα οποία, εάν δεν παραδοθούν εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων, θα επιτρέψουν στον παραχωρησιούχο να εγείρει οικονομικές διεκδικήσεις, τις οποίες θα επιβαρυνθούν οι φορολογούμενοι.
Β.Β.