Χρειάζονται συντονισμένες προσπάθειες για την ανάδειξη όλων των μορφών θεματικού τουρισμού της περιοχής
Η περιοχή της Μεσσηνίας έχει μπει για τα καλά στον «τουριστικό χάρτη» της Ελλάδας τα τελευταία χρόνια… Το σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο, σε συνδυασμό με τον αερολιμένα «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», που χρόνο με το χρόνο διευρύνει τις «πύλες» εισόδου στη Μεσσηνία χωρών απ’ όλο τον πλανήτη, συμβάλλουν στην ανάδειξη της περιοχής.
Δεν είναι, όμως, μόνο το φυσικό κάλλος, οι πανέμορφες παραλίες, οι ωραίες ταβέρνες και οι ανέσεις που προσφέρουν οι τουριστικές μονάδες τα πλεονεκτήματα της Μεσσηνίας… Η περιοχή προσφέρεται για κάθε είδους «θεματικό» τουρισμό, που αν αναπτυχθεί, θα δώσει «ζωή» στον τουριστικό κλάδο για περισσότερους από τους συνήθως 3-4 καλοκαιρινούς μήνες.
Οι δεκάδες σπουδαίοι αρχαιολογικοί χώροι, οι βυζαντινοί ναοί εκατοντάδων χρόνων, οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού, όπως πεζοπορία, ποδηλασία, αναρρίχηση, επαφή με τη φύση κ.ά., αλλά και η τοπική γαστρονομία, είναι μερικά μόνο απ’ τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής μας. Αν αξιοποιηθούν κατάλληλα, τότε η Μεσσηνία θα αποτελεί «πόλο έλξης» επισκεπτών απ’ όλο τον πλανήτη 12 μήνες το χρόνο.
Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι προς αυτή την κατεύθυνση, της ανάδειξης των διαφόρων μορφών θεματικού τουρισμού, γίνονται κάποιες αρκετά σοβαρές προσπάθειες τα τελευταία χρόνια, τόσο από την Περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και από το Δήμο Καλαμάτας, αλλά και άλλους φορείς, ιδιώτες και συλλόγους της περιοχής…
Ωστόσο, η συνεργασία και η κοινή προσπάθεια για το σκοπό αυτό φαίνεται πως αποτελεί για ακόμα μια φορά «αγκάθι», ώστε να επιτύχει η Μεσσηνία το μέγιστο δυνατό ωφέλιμο αποτέλεσμα…
Αρχαιολογικός τουρισμός
Με «ναυαρχίδα» τον εκπληκτικό αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης, τον πρόσφατα ανακαινισμένο χώρο των Ανακτόρων του Νέστορα, αλλά και δεκάδες ακόμα αρχαιολογικούς χώρους και βυζαντινούς ναούς με ιστορία εκατοντάδων χρόνων, η Μεσσηνία συγκεντρώνει τεράστιο ενδιαφέρον για τους λάτρεις της ιστορίας… Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκονται σπουδαίες ανασκαφές, όπως αυτές στην Ίκλαινα της Πύλου και της Θουρίας.
Πώς, όμως, κάποιος θα βρει συγκεντρωμένες πληροφορίες για όλους τους αρχαιολογικούς χώρους; Πώς ένας επισκέπτης θα μεταβεί σε όλα αυτά τα μέρη; Είναι μερικές μόνο από τις ερωτήσεις που γεννώνται… Όπως, επίσης, ποια θα είναι η αξιοποίηση αρχαιολογικών χώρων για τους οποίους το ελληνικό κράτος ξόδεψε τεράστια ποσά και… ακόμα παραμένουν άγνωστοι σε αρκετούς συμπολίτες μας.
Πρόσφατα, σε συνέντευξή του στο «Θάρρος», ο καθηγητής Πέτρος Θέμελης, που με την αρχαιολογική του σκαπάνη έφερε στο «φως» την Αρχαία Μεσσήνη, είχε προτείνει στους αρμόδιους «φορείς» να δημιουργήσουν ένα «χάρτη» και μια διαδρομή διασύνδεσης αυτών των μνημείων, βασιζόμενοι στη διαδρομή που ακολούθησε ο Παυσανίας… Μια εξαιρετική ιδέα, η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί το συντομότερο από τους αρμοδίους και ειδικά την Περιφέρεια Πελοποννήσου…
Εναλλακτικός Τουρισμός – Αγροτουρισμός
Ο συνδυασμός βουνού και θάλασσας προσφέρει στην περιοχή μας ένα ασύγκριτο πλεονέκτημα. Μοναδικές διαδρομές πεζοπορίας, πάρκο αναρρίχησης αντάξιο βουνών της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, διαδρομές για ποδηλασία… κι όλα αυτά σε απόσταση αναπνοής από τη θάλασσα, είναι κάτι που ελάχιστα μέρη στην Ελλάδα έχουν την τύχη να διαθέτουν.
Με σημαντικές πρωτοβουλίες, αλλά και το «μεράκι» των ανθρώπων του Ορειβατικού Συλλόγου Καλαμάτας, που χαρτογράφησαν και σηματοδότησαν 15 πεζοπορικές διαδρομές, κατασκεύασαν το αναρριχητικό πάρκο της Νέδουσας και προστατεύουν τη φύση, η περιοχή του Ταϋγέτου και οι γύρω ορεινοί όγκοι έχουν καταφέρει να «κερδίσουν» την εμπιστοσύνη Ευρωπαίων τουριστών που αρέσκονται στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να αυξάνονται θεαματικά…
Παράλληλα, αρχίζουν προσπάθειες για δημιουργία ξενώνων αγροτουρισμού, όπου οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να ζήσουν στη φύση, αλλά και να γνωρίσουν την εύφορη γη της περιοχής, με τη μοναδική γαστρονομία.
Και σε αυτό τον τομέα παρακολουθούμε ότι οι πρωτοβουλίες ανήκουν σε ιδιώτες και εθελοντές και το κράτος ακολουθεί.
Θρησκευτικός τουρισμός
Μόλις πριν από λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκαν τα «θυρανοίξια» στον επιβλητικό ναό στους Χριστιάνους της Τριφυλίας… την «Αγιά Σοφιά» του Μοριά, όπως συνηθίζεται να τον αποκαλούν. Τις επόμενες εβδομάδες ολοκληρώνονται και οι εργασίες στο μοναδικό χώρο του Ανδρομονάστηρου, «δίπλα» στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης.
Ο Άγιος Πέτρος στην Καστάνια της Μάνης, οι δεκάδες εκκλησίες στον Ταΰγετο, με μεγάλη συμβολή στην επανάσταση του 1821, αλλά και τα μοναστήρια του Βουλκάνου, της Δήμιοβας, το προσφάτως ανακαινισμένο μοναστήρι της Βελανιδιάς… τόποι που συνδυάζουν τη θρησκευτική ευλάβεια με την ιστορία του τόπου… είναι μόνο μερικά από τα εκατοντάδες θρησκευτικά μνημεία της Μεσσηνίας.
Την ώρα που οι Ρώσοι τουρίστες «ψάχνουν» το θρησκευτικό τουρισμό, η Μεσσηνία αρκείται σε «εσωτερικό» θρησκευτικό τουρισμό που αναλώνεται 2-3 ημέρες γύρω από τη γιορτή της πολιούχου της Καλαμάτας, Παναγίας Υπαπαντής.
Στο κομμάτι αυτό πρέπει να πέσει και μεγάλο βάρος, γιατί γύρω μας υπάρχουν μνημεία τεράστιας ιστορικής και θρησκευτικής αξίας, που πιθανώς να μη γνωρίζουμε και οι ίδιοι.
Γαστρονομικός τουρισμός
Η περιοχή της Μεσσηνίας θα μπορούσε να αποτελεί την «Τοσκάνη» της Ελλάδας. Μόνο που, αν ένας επισκέπτης βρεθεί εδώ, όχι μόνο επισκέψιμο αμπελιώνα δε θα βρει, αλλά ούτε ελαιοτριβείο, αν και το ελαιόλαδο αποτελεί το απόλυτο «brand name» της περιοχής…
Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε τις προσπάθειες τόσο από το Δήμο Καλαμάτας όσο και από την Περιφέρεια ως προς αυτό το κομμάτι, αλλά και από τους ξενοδόχους, που προβάλλουν πολύ τα τελευταία χρόνια τη μεσσηνιακή γαστρονομία… Όμως, πραγματικά η περιοχή προσφέρεται για τεράστια ανάπτυξη σ’ αυτό τον τομέα και θα πρέπει με κάποιον τρόπο να «παντρευτεί» η ιδιωτική πρωτοβουλία με τις κρατικές προσπάθειες…
Η Μεσσηνία δεν έχει αναδείξει ούτε το 10% απ’ αυτά που μπορεί να προσφέρει στο συγκεκριμένο κομμάτι.
Ιατρικός – Επιστημονικός Συνεδριακός Τουρισμός
Είναι ένα κομμάτι που… «μάλλον» τα τελευταία χρόνια πάμε καλά. Και ο περασμένος χρόνος συνοδεύτηκε με μεγάλα επιστημονικά συνέδρια στην περιοχή μας, αλλά και αυτός που διανύουμε. Ο συνεδριακός τουρισμός βοηθά, ειδικά, τους «δύσκολους» μήνες που προηγούνται ή έπονται της καλοκαιρινής περιόδου.
Η βοήθεια που προσφέρουν οι Δήμοι της περιοχής και η Περιφέρεια στις πρωτοβουλίες επιστημόνων για διοργάνωση τέτοιων σπουδαίων συνεδρίων, είναι ουσιαστική σε τουριστικό υλικό, αλλά και στο οικονομικό τις περισσότερες φορές.
Το πρόβλημα σ’ αυτή την περίπτωση είναι ότι η Καλαμάτα, που λόγω των υποδομών προσφέρεται για τέτοια συνέδρια, έχει ανάγκη από περισσότερες ξενοδοχειακές κλίνες, ώστε να είναι σε θέση να διοργανώσει και παγκόσμια συνέδρια στην περιοχή μας.
Μαθητικός & Αθλητικός Τουρισμός
Η φετινή χρονιά ήταν μία από τις καλύτερες στην Καλαμάτα ως προς το μαθητικό τουρισμό… Σε αυτό συνέβαλαν αρκετοί παράγοντες, όπως η «κρίση» και το κόστος μετάβασης σε νησιά, το οδικό δίκτυο που «έφερε» την Καλαμάτα πιο κοντά στην πρωτεύουσα, αλλά και ο Δήμος Καλαμάτας που έστειλε ψηφιοποιημένο υλικό και διαφημιστικά σποτ σε πράκτορες και προέδρους 15 μελών σε σχολεία άλλων πόλεων.
Το παράδειγμα του Δήμου Καλαμάτας καλό θα είναι να το ακολουθήσουν και άλλοι Δήμοι…
Παράλληλα, η διοργάνωση «αθλητικών γεγονότων», όπως το πρόσφατο πανελλήνιο πρωτάθλημα ιστιοπλοΐας, σε συνδυασμό με το ιδανικό κλίμα της περιοχής, καταστούν τη Μεσσηνίας προορισμό που μπορεί να αναπτύξει και τον αθλητικό τουρισμό…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΝΤΙΝΤΑ
Στόχος μας η ανάδειξη όλων των μορφών θεματικού τουρισμού της περιοχής μας
Σε επικοινωνία μας με την πρόεδρο της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου Καλαμάτας, Παναγιώτα Ντίντα, μας τόνισε ότι η ανάδειξη όλων των μορφών θεματικού τουρισμού αποτελεί προτεραιότητα για το Δήμο Καλαμάτας.
Πρόσθεσε δε, ότι πρόσφατα υπογράφηκε η σύμβαση με τον ανάδοχο, για τη δημιουργία 9 διαφορετικών σποτ προβολής όλων των μορφών θεματικού τουρισμού της περιοχής.
Παράλληλα, υπογράμμισε την ηθική, ουσιαστική αλλά και οικονομική συμβολή και βοήθεια του Δήμου σ’ όλα τα μεγάλα επιστημονικά συνέδρια που διοργανώνονται στην περιοχή, αλλά και τις προσπάθειες που έγιναν για το μαθητικό τουρισμό, με την αποστολή ψηφιοποιημένου υλικού και τηλεοπτικών σποτ σε σχολεία και τουριστικούς πράκτορες, και η οποία έφερε εξαιρετικό αποτέλεσμα τον περασμένο Μάρτιο και Απρίλιο. Επίσης, υπενθύμισε τη δημιουργία του τουριστικού οδηγού για τις ορεινές περιοχές του Δήμου Καλαμάτας, όπου περιγράφονται όλες οι μορφές εναλλακτικού τουρισμού, αλλά και την άριστη συνεργασία του Δήμου με τα κρουαζιερόπλοια που «πιάνουν» λιμάνι και έχουν πλούσιο υλικό για την πόλη, με αποτέλεσμα οι επισκέπτες να είναι ενημερωμένοι μόλις «πατήσουν» το πόδι τους στην πόλη.
Οι προσπάθειες αυτές συνεχίζονται, με απώτερο σκοπό την επέκταση της τουριστικής περιόδου στην πόλη, συμπλήρωσε η κα Ντίντα, ενώ επισήμανε ότι ο Δήμος Καλαμάτας είναι πάντοτε ανοικτός για οποιαδήποτε συνεργασία, με άλλους φορείς, συλλόγους, αλλά και ιδιώτες, με γνώμονα πάντα το καλό ολόκληρης της περιοχής.
Του Κώστα Γαζούλη
Ντ. Νικολάκου: «Η ανάπτυξη του θεματικού τουρισμού είναι η συνεργατική οικονομία του μέλλοντος»
Ιδιαίτερη σημασία στο θεματικό τουρισμό δίνει η Περιφέρεια Πελοποννήσου, σύμφωνα με δηλώσεις της αντιπεριφερειάρχη Ντίνας Νικολάκου, κρίνοντας ότι είναι επιλογή στρατηγικής σημασίας, μαζί με την ανάπτυξη των προσφερόμενων δραστηριοτήτων, οι οποίες μπορεί να λειτουργήσουν είτε συμπληρωματικά είτε ως μεμονωμένα τουριστικά προϊόντα για την προσέλκυση των κρίσιμων αγορών του κάθε τουριστικού προϊόντος.
Μάλιστα, όπως τόνισε, η κάθε μορφή θεματικού τουρισμού διαθέτει το δικό της στρατηγικό σχέδιο, με εξειδικευμένο μάρκετινγκ, που συνδέεται με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας.
Μελέτες θεματικού τουρισμού
Η κα Νικολάκου τόνισε πως στο στρατηγικό σχέδιο της Περιφέρειας περιλαμβάνονται μελέτες θεματικών μορφών τουρισμού, αλλά και η δημιουργία 10 εμπειρικών προϊόντων της Πελοποννήσου, τα οποία αποτελούν ουσιαστικά 110 θεματικές εμπειρίες που προσφέρει η Πελοπόννησος ως προορισμός.
«Αυτά τα θεματικά προϊόντα έγιναν το βασικό εργαλείο για ηλεκτρονική προώθηση (www.mythicalpeloponnese.gr, 3 mobile εφαρμογές) και σε άλλες δράσεις, όπως σε εκθέσεις-εκδηλώσεις. Πρόσφατα δημιουργήθηκε εξειδικευμένη μελέτη μάρκετινγκ με τον ΣΕΤΕ, η οποία εμπεριέχει συγκεκριμένες δράσεις ανά αγορά και ανά θεματικό τομέα.
Ο σχεδιασμός για το θεματικό τουρισμό υπηρετεί απόλυτα τις ανάγκες της σύγχρονης οικονομίας και η Περιφέρεια συμμετέχει στις μεγαλύτερες εκθέσεις τουρισμού, όπου την αποστολή συνοδεύουν Μεσσήνιοι και Πελοποννήσιοι επιχειρηματίες οι οποίοι προωθούν θεματικά τουριστικά προϊόντα- δραστηριότητες, όπως η συγκομιδή ελαιοκάρπου, καγιάκ, ποδήλατο στη Μεσσηνία, φιλοσοφικά ταξίδια, διαδρομές του Πάτρικ Λη Φέρμορ, περιπατητικός τουρισμός με δεδομένο ότι στην Περιφέρεια Πελοποννήσου υπάρχει το πρώτο πιστοποιημένο μονοπάτι κ.ά.» πρόσθεσε.
Θεματικά προϊόντα
Υπογράμμισε ακόμη ότι ήδη υπάρχουν συμφωνίες Πελοποννήσιων επιχειρηματιών, ενώ χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσπάθειας ενίσχυσης ειδικών μορφών τουρισμού αποτελεί η διοργάνωση ταξιδίων γνωριμίας για τον προορισμό «Πελοπόννησος». Όπως αυτή με Ρώσους δημοσιογράφους του κρατικού καναλιού «Russian 24» για το θρησκευτικό τουρισμό, με 11 διάσημους τουριστικούς bloggers, μέλη του TBEX Europe, για τον περιπατητικό τουρισμό, με αξιωματούχους της «“Landesportbund» Hessen για την ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού, με 12 Αυστριακούς τουριστικούς πράκτορες εξειδικευμένους σε τουρισμό ευεξίας και τρίτης ηλικίας.
Παρατήρησε, πάντως, ότι πιο ώριμα θεματικά προϊόντα αποτελούν οι εναλλακτικές δραστηριότητες στην Πελοπόννησο, όπως περίπατος, ποδήλατο, hiking, trekking όπου η Περιφερειακή Αρχή έχει συγκεντρώσει τις βασικές προσφερόμενες διαδρομές σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή και συμμετέχει σε εξειδικευμένες θεματικές εκθέσεις.
Επίσης, αναφέρθηκε στη βράβευση του προγράμματος ανάπτυξης ποδηλατικού τουρισμού στην Πελοπόννησο εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην κατηγορία «Νέοι Ορίζοντες», στο πλαίσιο του Enterprise Europe Network και την ένταξη ειδικών διαδρομών της Πελοποννήσου σε έναν από τους μεγαλύτερους tour operator εναλλακτικού τουρισμού στην Ευρώπη, όπως ο VELOCIPED.
Άλλα σημαντικά εργαλεία στον τομέα των νέων τεχνολογιών είναι η δημιουργία ηλεκτρονικού διαδικτυακού ημερολογίου εκδηλώσεων, ενώ σημαντικός τομέας θεωρείται η ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού και της πελοποννησιακής κουζίνας, ως το συγκριτικό εκείνο πλεονέκτημα που θα προσελκύσει το σύγχρονο επισκέπτη.
«Σημαντικές δράσεις σε αυτήν την κατεύθυνση ήταν η διοργάνωση του γεγονότος “Ημέρες Γαστρονομίας”, ένα γεγονός με διεθνές βεληνεκές, που διενεργήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη. Επίσης, η Περιφέρεια Πελοποννήσου, σε συνεργασία με την Ένωση Οινοπαραγωγών του Αμπελώνα της Πελοποννήσου, συμμετέχει στην έκθεση Prowein κάθε χρόνο και παρουσιάζει οινική γευσιγνωσία, σε συνδυασμό με άλλα γεγονότα, όπως στην έκθεση WTM Λονδίνο και αλλού.
Ένας άλλος τομέας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω των συγκεκριμένων πλεονεκτημάτων της Πελοποννήσου αφορά στο θρησκευτικό τουρισμό, που πρόσφατα παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση στην Αγία Πετρούπολη.
Στόχος μας είναι ένα μοντέλο εσωτερικής δικτύωσης πολιτισμού, τουρισμού, προϊόντων, θεματικών δραστηριοτήτων, που να αποφέρει σημαντικά συνεργατικά αποτελέσματα, όπως με την προσέλκυση, για παράδειγμα, αγώνων τριάθλου και ποδηλατικών, κατά μήκος των μνημείων Ουνέσκο της Πελοποννήσου, τη διενέργεια πολιτιστικών γαστρονομικών εκδηλώσεων, την προσέλκυση επισκεπτών μέσω αεροπορικών εταιρειών. Πέραν της ανάπτυξης των θεματικών μορφών, εμπλουτίζουμε και το μοντέλο “ήλιος και θάλασσα”, με τον πολιτισμό, τη γαστρονομία, τις προσφερόμενες δραστηριότητές μας, δημιουργώντας ένα μοναδικό πολυθεματικό προϊόν», τόνισε.
Τέλος, για το σχεδιασμό της Περιφέρειας για τη νέα προγραμματική περίοδο, υπογράμμισε ότι είναι βασισμένος στην ανάπτυξη αποκλειστικά του θεματικού τουρισμού και τη διασύνδεσή του με την πραγματική οικονομία και την επιχειρηματικότητα της Πελοποννήσου.
Επιδίωξη είναι οι ευρύτερες διαπεριφερειακές και διακρατικές συνεργασίες, η λειτουργία πυλών και κόμβων διευρωπαϊκών δικτύων και η διασύνδεση δυναμικών κέντρων και περιοχών με επίκεντρο κοινά θεματικά προϊόντα (π.χ. Άθλοι του Ηρακλή, Δρόμοι του Αποστόλου Παύλου, Μνημεία Ουνέσκο κ.ά.).
Της Βίκυς Βετουλάκη
Τριφυλία: Δράσεις εναλλακτικού τουρισμού από ιδιώτες μόνο
Ο θεματικός – εναλλακτικός τουρισμός αναπτύσσεται στην Τριφυλία μόνο χάρις στις πρωτοβουλίες και δράσεις ιδιωτών, οι οποίοι είναι επαγγελματίες του χώρου.
Σε έναν τόπο που έχει μία από τις καλύτερες και μεγαλύτερες ακτογραμμές, διαθέτει έναν τεράστιο ορεινό όγκο με μοναδικές φυσικές ομορφιές, αλλά και σπουδαία μνημεία αρχαιολογικού, θρησκευτικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, δεν έχει συγκροτηθεί συγκεκριμένο σχέδιο με τη συνεργασία Δημοτικής Αρχής, Ένωσης Ξενοδόχων και Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταλυμάτων, επαγγελματικών και κοινωνικών φορέων και πολιτιστικών συλλόγων και ιδιωτών που ασχολούνται επαγγελματικά με τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, ώστε η Τριφυλία να αναδειχθεί και καταστεί ελκυστικός προορισμός, χειμώνα και καλοκαίρι.
Επιχειρηματίες ξενοδοχειακών μονάδων, μαζί με τουριστικά γραφεία της περιοχής και τοπικούς φορείς, συλλόγους και ιδιώτες, από μόνοι τους, καταρτίζουν προγράμματα εξορμήσεων τόσο το καλοκαίρι όσο και τη χειμερινή περίοδο (κυρίως Σαββατοκύριακα, αργίες και περιόδους εορτών) για τους επισκέπτες, ώστε να γνωρίζουν τις ομορφιές και να απολαμβάνουν το μεγαλείο της φύσης.
Από την πλευρά του Δήμου ακόμα, δυστυχώς, αναζητείται σχέδιο δράσης για την τουριστική ανάπτυξη. Ωστόσο, με αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου προχωρά στην ανακατασκευή της ηλεκτρονικής σελίδας του και έχει αναθέσει την έκδοση τουριστικού οδηγού, ενώ έχει αποκτήσει και έμβλημα, το οποίο θα παρουσιαστεί επίσημα σε πανηγυρική εκδήλωση στις 7 Αυγούστου. Επίσης, συμμετέχει σε τουριστικές εκθέσεις προβάλλοντας τις ομορφιές, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της Τριφυλίας.
Όμως, η συμμετοχή σε εκθέσεις, η ιστοσελίδα και τα ιλουστρασιόν φυλλάδια, από μόνα τους, δεν αρκούν για την ανάπτυξη του τουρισμού, ώστε να καταστεί προορισμός η περιοχή, κι αυτό το αντιλαμβάνονται όλοι στην Τριφυλία. Χρειάζεται σχέδιο συγκροτημένο και υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων.
Οι δράσεις που αναπτύσσουν και υλοποιούν ιδιώτες είναι εξαιρετικές και έχουν θετικά αποτελέσματα. Η Δημοτική Αρχή πρέπει να τις αγκαλιάσει και στηρίξει, εντάσσοντάς τες στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου σχεδίου, που όφειλε ήδη να έχει καταρτίσει και υλοποιήσει.
Μιλώντας στο «Θ» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων και Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταλυμάτων Τριφυλίας, Κώστας Αγγελόπουλος, σημείωσε: «Υπάρχουν δύο καταδυτικά κέντρα στο Μάραθο, ένα ιστιοπλοϊκό και διοργανώνονται και εκδρομές – εξορμήσεις για περιπάτους στην Πρώτη. Γίνονται και κρουαζιέρες στην Πρώτη και μπάνιο στη Βουρλιά. Οι ξενοδόχοι προβάλλουμε αυτές τις δράσεις και υπάρχει ενδιαφέρον από τους επισκέπτες μας.
Στην επιχείρησή μου, εκτός από αυτά, διοργανώνω και επισκέψεις σε ελαιοτριβεία και οινοποιεία της περιοχής, με ξενάγηση στους χώρους για να βλέπουν και να μαθαίνουν οι επισκέπτες μας, Σεπτέμβρη – Οκτώβρη, που είναι Γερμανοί περισσότεροι, για τα προϊόντα και την παραγωγή μας. Στην περιοχή μας έχουμε μεγάλη επισκεψιμότητα και από σέρφερς, που έρχονται χειμώνα – καλοκαίρι για τα κύματα στο Λαγκούβαρδο, κάθε χρόνο και περισσότεροι!».
του Ηλία Γιαννόπουλου